Skip to main content

Βosch και αυτόνομη οδήγηση : Τι αλλάζει στις πόλεις ;

Νέα δεδομένα στην τεχνολογία αυτοκινήτου φαίνεται πως έχει φέρει η εποχή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης. Τεχνολογίες ΙοΤ βρίσκουν εφαρμογή όλο και περισσότερο στον τομέα της αυτοκίνησης, καθιστώντας τα οχήματα περισσότερο ασφαλή, ευκολοδήγητα και άνετα από ποτέ. Πλέον έχουμε φτάσει σε ένα επίπεδο που το αυτοκίνητο χορηγεί αρκετές πληροφορίες στον οδηγό, λόγω της σύνδεσης των συστημάτων και υποσυστημάτων του, τόσο μεταξύ τους, όσο και με τον έξω κόσμο.

Λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα παραπάνω, η Bosch δεν μπορεί παρά να θεωρήσει ότι το αυτοκίνητο του μέλλοντος θα είναι αυτοματοποιημένο. «Υπάρχουν 5 επίπεδα αυτοματοποιημένης οδήγησης.», διατύπωσε στο 4ο Συνέδριο Τεχνολογίας της Ναυτεμπορικής, ο Διευθύνων Σύμβουλος και Αντιπρόεδρος του Ομίλου Bosch στην Ελλάδα, κύριος Ιωάννης Κάπρας. «Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στο επίπεδο 1, δηλαδή αυτοματοποίηση σε επίπεδο συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού. Πολύ σύντομα ωστόσο, αναμένεται να κυκλοφορούν στους δρόμους αυτοκίνητα που θα φέρουν τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2, όπου επιτρέπεται στον οδηγό να πάρει τα χέρια του από το τιμόνι για περιορισμένα χρονικά διαστήματα, αλλά και τεχνολογία επιπέδου 3 που θα επιτρέπει στον οδηγό να επικεντρωθεί σε άλλες δραστηριότητες, μέχρι το αυτοκίνητο να χρειαστεί την παρέμβασή του.»

Η αλλαγή που πρόκειται να επέλθει στην αστική κινητικότητα με τα αυτόνομα οχήματα, θα είναι εφάμιλλη της μετάβασης από τις άμαξες στα αυτοκίνητα. Σύμφωνα με μελέτες, τα αυτόνομα οχήματα θα κυκλοφορούν στους δρόμους από το 2030 και έπειτα, ενώ τη δεκαετία 2040 έως 2050, ο αριθμός τους, προβλέπεται να ξεπεράσει τον αριθμό των συμβατικών, με σχεδόν όλες οι μεταφορές στις πόλεις να γίνονται με οχήματα χωρίς οδηγό.

Η αλλαγή στις πόλεις & ο οικονομικός αντίκτυπος

Στα επόμενα 15 χρόνια, οι κάτοικοι των προαστίων θα μπορούν να καλούν ένα λεωφορείο χωρίς οδηγό, μέσω μιας εφαρμογής, ενώ το κόστος μετακίνησης δεν θα διαφέρει σε σύγκριση με τις δημόσιες συγκοινωνίες. Τα Ι.Χ βέβαια χωρίς οδηγό, αδιαμφισβήτητα φέρουν δυο πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, λεωφορεία και τρένα : α) προσφέρουν περισσότερη ηρεμία και β) μεταφέρουν τον επιβάτη κατευθείαν στον προορισμό του. Πάραυτα, οι δημόσιες συγκοινωνίες θα εξακολουθήσουν να έχουν κυρίαρχο ρόλο για περίπου 20 χρόνια, διότι αν κάθε επιβάτης αλλάξει τον τρόπο μετακίνησης του από λεωφορείο ή τρένο σε αυτόνομο όχημα, θα δημιουργηθούν συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Για να αποφευχθεί αυτό, οι πόλεις θα πρέπει να ρυθμίσουν τη χρήση των αυτόνομων οχημάτων, με ένα σύστημα οδικών τελών. Στο Λονδίνο για παράδειγμα έχει καθιερωθεί ήδη ένα τέλος κυκλοφοριακής συμφόρησης, το οποίο εφαρμόζεται σε τμήματα της πόλης με μεγάλο όγκο κίνησης σε συγκεκριμένες ώρες. Μάλιστα έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να ενθαρρύνει τον κόσμο να χρησιμοποιεί τα δημόσια μέσα μεταφοράς αντί για το αυτοκίνητο.

Τα τέλη κυκλοφοριακής συμφόρησης αναμένεται να αποτελέσουν σταθερή πηγή εσόδων για μια πόλη. Ενδεικτικά στο Αμβούργο, 30 εκ. ευρώ εισρέουν στα ταμεία από πρόστιμα παραβάσεων, συμπεριλαμβανομένων των εισιτηρίων στάθμευσης, ενώ στη Στουτγάρδη συγκεντρώνονται 11 εκ. ευρώ από τις κάμερες ελέγχου ταχύτητας. Τα έσοδα βέβαια από τα πρόστιμα θα μειωθούν δραματικά όταν τα αυτόνομα οχήματα κυριαρχήσουν στις πόλεις, διότι θα σταθμεύουν σε νόμιμες θέσεις στάθμευσης και θα τηρούν τα όρια ταχύτητας, ωστόσο το έλλειμμα αυτό μπορεί εύκολα να αντισταθμιστεί με τα τέλη κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Επιπλέον οι πόλεις θα παρέχουν υπηρεσίες αυτόνομης οδήγησης . Εκμεταλλευόμενες τα υφιστάμενα κέντρα ελέγχου κυκλοφορίας θα παρέχουν σταθμούς ενοικίασης αυτόνομων Ι.Χ, e-scooter και e-bike. Oι εξελίξεις στον τομέα της αυτοκίνησης θα αλλάξουν τα δεδομένα και στην αγορά εργασίας. Σύμφωνα με έρευνες, αναμένεται να υπάρξει ζήτηση για περισσότερους τεχνικούς υπολογιστών, αλλά και για προσωπικό που θα στελεχώσει τα κέντρα ελέγχου κυκλοφορίας των αυτόνομων οχημάτων. Καινούργιες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν επίσης και σε άλλες υπηρεσίες στον τομέα του αυτοκινήτου, όπως αυτή της διαχείρισης στόλου. Τέλος αναμένεται να αυξηθεί η ζήτηση στον τομέα παροχής υπηρεσιών καθαρισμού, καθώς η υγιεινή θεωρείται σημαντικός παράγοντας για το car-sharing.

Άπαξ και τα αυτόνομα οχήματα αναλάβουν το τιμόνι, οι οδηγοί θα έχουν το χρόνο να ασχοληθούν και με άλλες δραστηριότητες, όπως να εργαστούν ή να επιλέξουν κάποιας μορφής ψυχαγωγίας ή ακόμη και να κάνουν διαδικτυακές αγορές. Κατά τη διάρκεια ενός μόνο έτους, υπολογίζεται πως κάθε πολίτης της ΕΕ περνά σχεδόν 40 λεπτά τη μέρα μέσα σε ένα όχημα – συχνά σε αυτοκίνητο. Τα καταστήματα και τα εστιατόρια που βρίσκονται παραπλεύρως των οδικών αρτηριών και τα οποία κυριολεκτούν επιβιώνουν λόγω της κίνησης, ενδεχομένως να βρεθούν σε μειονεκτική θέση, μιας και οι οδηγοί θα επιλέγουν πλέον έναν συγκεκριμένο προορισμό στον ενσωματωμένο υπολογιστή του αυτόνομου οχήματος χωρίς να σχεδιάζουν κάποια αυθόρμητη στάση. Ωστόσο, η επιχείρησή τους θα μπορούσε να γίνει γνωστή, αξιοποιώντας τις υπηρεσίες με βάση την τοποθεσία. Στις οθόνες των οχημάτων χωρίς οδηγό θα μπορούν να εμφανίζονται προσωποποιημένες διαφημίσεις, αλλά και διαφημίσεις με βάση την τοποθεσία, προωθώντας με αυτό τον τρόπο ένα εστιατόριο ή κατάστημα που βρίσκεται σε κοντινή απόσταση ή ταιριάζει με τα ενδιαφέροντα του επιβάτη. Αυτές οι νέες υπηρεσίες με βάση τα δεδομένα αποτελούν μια μεγάλη αναδυόμενη αγορά.

Εν κατακλείδι, η αυτόνομη οδήγηση δεν θα αντικαταστήσει τις δημόσιες μεταφορές, δηλαδή τα λεωφορεία και τα τρένα, οι πόλεις θα ρυθμίζουν την κυκλοφορία με συστήματα τελών κυκλοφοριακής συμφόρησης, ενώ τέλος πολλές θέσεις εργασίας αναμένεται να δημιουργηθούν σε διάφορους τομείς.