Skip to main content

Τεχνητή νοημοσύνη: Συγκυβερνήτης ναι, πιλότος όχι λέει η αεροπορική βιομηχανία

Τεχνητή νοημοσύνη: Συγκυβερνήτης ναι, πιλότος όχι λέει η αεροπορική βιομηχανία

Επιβατικά αεροσκάφη με συγκυβερνήτες τεχνητής νοημοσύνης είναι μια πιθανή μελλοντική εξέλιξη υποστηρίζει ο Τιμ Κλαρκ, πρόεδρος της αεροπορικής εταιρείας Emirates. «Μπορεί να δείτε ένα αεροσκάφος που θα υπάρχει μόνο ένας πιλότος. Θα μπορούσε το αεροσκάφος να πετάξει σε πλήρως αυτοματοποιημένη βάση; Ναι, θα μπορούσε, η τεχνολογία υπάρχει. Αλλά στους επιβάτες αρέσει η ιδέα της παρουσίας δύο πιλότων την ώρα της πτήσης. Πιστεύω ότι σε κάθε περίπτωση θα υπάρχει πάντα κάποιος στο κοκπιτ» λέει ο Κλαρκ.

Οι αναφορές του έμπειρους στελέχους της αεροπορικής βιομηχανίας έρχονται καθώς μαίνεται η συζήτηση σχετικά με το πόσο μακριά και γρήγορα θα πρέπει να αναπτυχθεί η τεχνολογία AI. Υπογραμμίζοντας πόση συμβολή έχει ένας πιλότος στο πιλοτήριο, ο Τζότζι Γουέιτς, επικεφαλής ασφάλειας πτήσεων στο συνδικάτο πιλότων Balpa, έγραψε σε ένα blog: «Ο εξειδικευμένος πιλότος είναι μέρος ενός περίπλοκου συστήματος ασφαλείας που μετριάζει τους κινδύνους και διατηρεί τους επιβάτες ασφαλείς. Οι πιλότοι είναι πολύ περισσότερα από απλώς οδηγοί αεροπλάνων. Είναι ειδικευμένοι επαγγελματίες που αποτελούν μέρος ενός ζωτικού συστήματος ασφάλειας που λειτουργεί για να διασφαλίζει ότι οι επιβάτες, το πλήρωμα και το φορτίο φτάνουν με ασφάλεια στον προορισμό τους. Καθώς αυξάνεται η πίεση από ορισμένα τμήματα της βιομηχανίας για επιχειρήσεις με περαιτέρω μείωση του αριθμού του πληρώματος – ίσως τελικά να οδηγήσει σε πλήρως αυτόνομες λειτουργίες – η αναγνώριση αυτών των δεξιοτήτων και η προστιθέμενη αξία ασφάλειας ενός πιλοτηρίου πολλαπλών πληρωμάτων είναι πιο σημαντική από ποτέ. Οι πιλότοι πρέπει να είναι πλοηγοί, μηχανικοί, τεχνικοί, ειδικοί στον καιρό και υπεύθυνοι εξυπηρέτησης πελατών. Σε μια τυπική μέρα, οι πιλότοι συναλλάσσονται με άλλα πληρώματα αεροσκαφών, πλήρωμα εδάφους, πλήρωμα καμπίνας, έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας και επιβάτες για να αναφέρουμε μερικά. Ένας πιλότος πρέπει να είναι σε θέση να επικοινωνεί καλά, όχι μόνο με όρους αεροπορίας (για παράδειγμα χρησιμοποιώντας τις ραδιοεπικοινωνίες) αλλά και σε διαπροσωπικό επίπεδο» έγραψε ο Γουέιτς.

Πάντως τα στρατιωτικά επιτελεία των ΗΠΑ, της Κίνας, της Ρωσίας και πιθανώς και άλλων χωρών αναπτύσσουν τεχνολογίες πολεμικών αεροσκαφών που δεν θα διαθέτουν πιλότους αλλά συστήματα τεχνητής νοημοσύνης και όπως συμβαίνει συνήθως αυτή η τεχνολογία θα αποκτήσει και εμπορικές εφαρμογές και θα κάνουν την εμφάνιση τους επιβατηγά αεροσκάφη που υπόσχονται ασφαλείς πτήσεις χωρίς την παρουσία πιλότων στο κοκπιτ. Μένει να αποδειχθεί αν οι άνθρωποι θα ξεπεράσουν τον εύλογο αρχικό τους φόβο και θα μπουν σε τέτοια αεροσκάφη. Εκτιμάται μάλιστα από παράγοντες της αεροπορικής βιομηχανίας ότι η χρήση αυτόνομων επιβατηγών αεροσκαφών μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη όσον αφορά το κόστος των πτήσεων.

Naftemporiki.gr