Oι έριδες των μετόχων απειλούν την Airbus

Δευτέρα, 18 Δεκεμβρίου 2017 14:00
REUTERS/PASCAL ROSSIGNOL

Από την έντυπη έκδοση

Της Έφης Τριήρη
etriiri@naftemporiki.gr

Η Airbus καλείται να «πιλοτάρει» το μέλλον της, με τις κυβερνήσεις της Γαλλίας και της Γερμανίας, που είναι και οι βασικοί της μέτοχοι, να δηλώνουν ότι θα παραμείνουν αμέτοχες στην επιλογή του νέου διευθύνοντος συμβούλου, μετά την πρόσφατη επίσημη ανακοίνωση ότι ο νυν διευθύνων σύμβουλος, ο Γερμανός Τομ Έντερς, θα αποχωρήσει όταν θα λήξει η θητεία του τον Απρίλιο του 2019.

Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν και η Γερμανίδα καγκελάριος Άγκελα Μέρκελ δήλωσαν ότι δεν θέλουν να υπονομεύσουν τη συμφωνία του 2013, που περιορίζει τον ρόλο του Παρισιού και του Βερολίνου στην Airbus, απενεργοποιώντας προηγούμενους κανονισμούς, που προσέδιδαν σημαντικό έλεγχο στις δύο χώρες. Δηλώσεις που προσλαμβάνουν ιδιαίτερη βαρύτητα σε μία περίοδο που η Γαλλία προσπαθεί να προωθήσει το όραμά της για μία Ευρώπη πιο ενωμένη και πιο ενισχυμένη. Μαζί με την αποχώρηση του κ. Έντερς, ανακοινώθηκε και η αντίστοιχη του Γάλλου γενικού διευθυντή Φαμπρίς Μπρεζιέ, έπειτα από αρκετές ημέρες φημολογιών ότι έχει ξεσπάσει κόντρα διαδοχής. Εδώ και μία τουλάχιστον δεκαετία, ο κ. Έντερς έλεγε ότι θέλει να κάνει την Airbus μία «φυσιολογική εταιρεία», όμως η ταραχώδης αποχώρησή του δείχνει ότι μάλλον δεν τα κατάφερε και τόσο καλά. Και αυτό διότι η κόντρα διαδοχής που έχει ξεσπάσει, σε μία περίοδο αναμφισβήτητα δύσκολη για την Airbus, που βρίσκεται αντιμέτωπη με σκάνδαλα, ίσως να υποδηλώνει επιστροφή στις παλαιές κακές εποχές. Πριν από μία δεκαετία, η Αirbus διοικείτο από δύο διευθύνοντες συμβούλους, έναν Γάλλο και έναν Γερμανό και από δύο αντίστοιχα προέδρους - και όχι πάντα σε αγαστή συνεργασία. Όμως, οι ανθηρές πωλήσεις και το αυξανόμενο μερίδιο αγοράς της κρατούσαν σε χαμηλούς τόνους τις γαλλογερμανικές μηχανορραφίες.

Η Airbus αποτελεί το μοναδικό χαρακτηριστικό παράδειγμα πανευρωπαϊκής συνεργασίας σε επίπεδο βαριάς βιομηχανίας και όσο παραμένει εξαρτημένη από αμυντικά συμβόλαια, οι κυβερνήσεις θα έχουν πάντα λόγο στο πρόσωπο που τη διοικεί. Σε έναν ιδανικό κόσμο, ο νέος διευθύνων σύμβουλος θα μπορούσε να είναι ένας ουδέτερος υποψήφιος, για παράδειγμα, κάποιος από την Ελβετία. Το φαβορί όμως είναι ο Γάλλος Γκιγιόμ Φορί, σημερινός διευθύνων σύμβουλος της Airbus Helicopter, ο οποίος, αν και θεωρείται αυτός που θα κάνει τη διαφορά, δείχνει ότι το γαλλο-γερμανικό «καρουζέλ» συνεχίζεται...

Προτεινόμενα για εσάς

Δημοφιλή