Skip to main content

Δήμαρχος Χαλανδρίου: Δικαιολογημένη η αγανάκτηση αλλά όχι και ισοπεδωτική απαξίωση της προσπάθειας αποχιονισμού

Στη διαχείριση της κακοκαιρίας «Ελπίς» και τις σχετικές επικρίσεις που διατυπώθηκαν απαντά η δημοτική Αρχή Χαλανδρίου.

Κάνει λόγο για ένα έντονο και ασυνήθιστο για την Αττική φαινόμενο που ξεκίνησε την περασμένη Δευτέρα, τέτοιας έντασης που ανάγκασε το κράτος να κηρύξει αργία την Τρίτη 25 και την Τετάρτη 26 Ιανουαρίου. Στο Χαλάνδρι, το χιόνι έφτασε ακόμα και τα 80 εκατοστά στην περιοχή του Πατήματος, επισημαίνει.

Ο δήμαρχος Σίμος Ρούσσος αναγνωρίζει ότι το κεντρικό κράτος, η Περιφέρεια, οι δήμοι – και ο δήμος Χαλανδρίου μεταξύ αυτών –  δεν κατάφεραν να διασφαλίσουν ότι οι πολίτες δεν θα ταλαιπωρηθούν. «Η δυσαρέσκεια και η αγανάκτηση, ιδίως όσων πολιτών έμειναν εγκλωβισμένοι στα σπίτια τους και χωρίς ρεύμα, είναι δικαιολογημένη και απολύτως κατανοητή.

Από αυτό όμως το σημείο, έως την ισοπεδωτική απαξίωση της τεράστιας προσπάθειας, επί μια εβδομάδα, εργαζομένων και αιρετών για την ανάταξη της πόλης, υπάρχει μεγάλη απόσταση» τονίζει.

Όπως εξηγεί, «στη διαχείριση από τους δήμους μιας πρωτόγνωρης, για την Αττική, κατάστασης, μπορεί να έγιναν και λάθος χειρισμοί.

Είναι γνωστό, όμως, όπως ακριβώς εξήγησε με δημόσια τοποθέτηση του ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ και δήμαρχος Τρικκαίων, Δημήτρης Παπαστεργίου, ότι οι δήμοι της Αττικής δεν διαθέτουν αριθμό μηχανημάτων αποχιονισμού, γιατί σπάνια τα χρειάστηκαν. Για την ακρίβεια, διαθέτουν μόνο μηχανήματα έργου, τα οποία δεν είναι μηχανήματα αποχιονισμού με μαχαίρια και αλατιέρα. Ούτε ήταν εύκολο να μισθώσουν γιατί δεν υπάρχουν σε επαρκή αριθμό.

Να έρθουμε όμως στο Χαλάνδρι:

► Ξεκινήσαμε, τη Δευτέρα 24 Ιανουαρίου, τον εκχιονισμό με τα 4 μηχανήματα έργου που διαθέτει ο δήμος. Οι ιδιώτες χειριστές μηχανημάτων που είχε εξασφαλίσει ο δήμος αναλάμβαναν δράση σταδιακά, λόγω των προβλημάτων μετακίνησης που προκάλεσε το αιφνίδιο κλείσιμο της Αττικής Οδού, της Λ. Μαραθώνος, της Λ. Κατεχάκη, της Λ. Μεσογείων και της Λ. Κηφισίας.

► Πήραμε την πολιτική απόφαση να ρίξουμε όλες μας τις δυνάμεις στη διάνοιξη του κεντρικού οδικού δικτύου, λόγω της πλήρους απουσίας της Περιφέρειας Αττικής, από το οδικό δίκτυο ευθύνης της. Η απόφαση μου αυτή, για την οποία, ως δήμαρχος Χαλανδρίου, αναλαμβάνω την πλήρη ευθύνη έγινε για να διευκολυνθεί ο απεγκλωβισμός των συμπολιτών μας από την Αττική Οδό αλλά και η πρόσβαση στα νοσηλευτικά ιδρύματα και τα διαγνωστικά κέντρα της περιοχής, λόγω Covid -19. Έπρεπε πάση θυσία να μείνει ανοιχτή η έξοδος στην Λ. Πεντέλης, η έξοδος στην Δ. Πλακεντίας και στην Παπανικολή. Αυτά, παρά τα όσα ψευδή διατείνεται η Περιφέρεια Αττικής, σε σχετική ανακοίνωσή της, περί έγκαιρης παρέμβασή της στο Δήμο μας, ενώ ο αντιπεριφερειάρχης Πολιτικής Προστασίας Βασίλης Κόκκαλης δήλωνε στο OpenTv, το πρωί της Τετάρτης 26 Ιανουαρίου, ότι «ο δήμαρχος Χαλανδρίου έχει δίκιο» και ότι τα μηχανήματα της Περιφέρειας δεν μπορούσαν να επιχειρήσουν στην οδό Παπανικολή, λόγω των παρατημένων αυτοκινήτων. Άλλωστε, τα φωτογραφικά ντοκουμέντα από τα μηχανήματα και το προσωπικό του Δήμου που επιχειρούσαν, την Τρίτη 25 Ιανουαρίου, στην οδό Παπανικολή καταρρίπτουν τους ισχυρισμούς της Περιφέρειας και εκθέτουν ανεπανόρθωτα τον περιφερειάρχη Αττικής και το επιτελείο του που χρησιμοποίησαν ψεύτικες φωτογραφίες που δεν ήταν από το Χαλάνδρι, για να αποδείξουν ότι επιχείρησαν στον δήμο μας.

Ανεπανόρθωτα τον εκθέτει και το πρωτοφανές γεγονός, τα μηχανήματα εκχιονισμού της Περιφέρειας να καθαρίσουν τη Λ. Πεντέλης, την Τρίτη 25 Ιανουαρίου, ΜΟΝΟ στο τμήμα εκείνο που δεν ανήκει στον δήμο Χαλανδρίου, δηλαδή από το αθλητικό Κέντρο “Ν. Πέρκιζα”» και πάνω.

► Στην πόλη μας των 11 τ.χλμ. έπρεπε να εκχιονιστούν 280 χλμ. οδικού δικτύου. Από την Τρίτη 25 Ιανουαρίου, επιχειρούσαν συνεχώς στην πόλη 22 μηχανήματα (JCB και BOBCAT), συμπεριλαμβανομένου, από την Τετάρτη, και ενός μηχανήματος BOBCAT, που ζητήσαμε και λάβαμε από τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ, στρ/γό. Κωνσταντίνο Φλώρο. Τα JCB και τα BOBBCAT όμως δεν είναι μηχανήματα εκχιονισμού. Μετακινούν το χιόνι στις άκρες του δρόμου και για να καθαριστεί πλήρως ο δρόμος, πρέπει να περάσουν από το ίδιο σημείο 4-5 φορές. Κάποιοι δρόμοι, ειδικά στο Πάτημα, ήταν απροσπέλαστοι ακόμα και από τα μηχανήματα, λόγω του ύψους του χιονιού. Και άλλοι ήταν δύσκολοι στην πρόσβαση των μηχανημάτων από τα αυτοκίνητα που είχαν μείνει στη μέση του δρόμου. 

► Όχι, δεν είχαμε και δεν θα μπορούσαμε να έχουμε μηχανήματα αποχιονισμού, σε έναν αστικό δήμο, όπως το Χαλάνδρι. Αν σκεφτούμε ότι, για παράδειγμα, η Νέα Οδός με 380 χλμ. οδικού δικτύου διαθέτει 111 μηχανήματα αποχιονισμού, το Χαλάνδρι, με 280 χλμ,  θα ήθελε 82 και το αντίστοιχο προσωπικό, για να είναι η πόλη καθαρή από την Τρίτη 25 Ιανουαρίου.

► Μέσα στη δυσχερή αυτή κατάσταση, οι τέσσερις (4) μόνιμοι υπάλληλοι στην Πολιτική Προστασία και οι 40 συμβασιούχοι, που ο δήμος τους διατηρεί με ασφαλιστικά μέτρα, γιατί η Πολιτεία κρίνει ότι τους χρειαζόμαστε μόνο το καλοκαίρι με τις φωτιές(!), κατάφεραν να μην αφήσουν αβοήθητο κανένα συμπολίτη μας που έκανε επείγουσα έκκληση για εκχιονισμό (έγκυοι, καρκινοπαθείς, νεφροπαθείς, ηλικιωμένοι). Παράλληλα κατάφερε να διανείμει και το συσσίτιο στους άπορους συμπολίτες που είναι ωφελούμενοι του Κοινωνικού Παντοπωλείου.

► Το Σάββατο 29 και την Κυριακή 30 Ιανουαρίου, συνεργεία του δήμου Χαλανδρίου με υπαλλήλους της Πολιτικής Προστασίας, της υπηρεσίας Πρασίνου, της υπηρεσίας Καθαριότητας και της Τεχνικής Υπηρεσίας κατάφεραν, με υπεράνθρωπες προσπάθειες, να απομακρύνουν τα απομεινάρια του παγετού, να κόψουν και να απομακρύνουν επικίνδυνα κλαδιά και πεσμένα δέντρα, να αποκαταστήσουν ζημιές, για να λειτουργήσουν με ασφάλεια τα σχολεία και οι παιδικοί σταθμοί της πόλης, τη Δευτέρα 31 Ιανουαρίου.

«Ευθύνη του ΔΕΔΔΕΗ η αποκατάσταση της ηλεκτροδότησης»

Εκατοντάδες συμπολίτες μας σε πολλές γειτονιές του Χαλανδρίου, υπέστησαν τρομακτική ταλαιπωρία λόγω της παρατεταμένης διακοπής ρεύματος, που σε κάποιες περιπτώσεις έφτασε έως τις πέντε ημέρες (!). Το μόνο που μπορούσε να κάνει ο Δήμος, και το έκανε, ήταν να ενημερώνει συνεχώς το ΔΕΔΔΗΕ για τις διακοπές και να πιέζει για άμεση αποκατάσταση. Είχαμε διαβεβαίωση από τη διοίκηση του ΔΕΔΔΗΕ ότι το απόγευμα της Τετάρτης θα είχαν αποκατασταθεί όλες οι βλάβες. Πράγμα που δεν έγινε τελικά. Εφόσον διαπιστώθηκε ότι δεν είχε ολοκληρωθεί πλήρως η αποκατάσταση, ήρθαμε σε συνεννόηση με ξενοδοχεία της περιοχής μας, για να διασφαλίσουμε ότι θα μπορούσαν να τους φιλοξενήσουν.

Ο Δήμος δεν έχει δυνατότητα παρέμβασης, όπως άλλωστε προβλέπει η νομοθεσία, στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ.

Η φιλολογία δε ότι ο ΔΕΔΔΗΕ δεν μπορούσε να επιχειρήσει στο Χαλάνδρι, λόγω κλειστών δρόμων, είναι πέρα ως πέρα ανυπόστατη, όπως παραδέχτηκε άλλωστε ο ίδιος ο ΔΕΔΔΗΕ σε τηλεφωνική επικοινωνία μαζί μου. Ο ΔΕΔΔΗΕ έχει όλο τον αναγκαίο εξοπλισμό για να παρέμβει σε όλες τις συνθήκες.

Η επόμενη μέρα…

Δεδομένης της κατάστασης που επικράτησε τις προηγούμενες μέρες, είναι σίγουρο ότι θα χρειαστούν μέρες για την πλήρη ανάταξη της πόλης. Τα σημεία, όπου απαιτείται παρέμβαση ξεπερνούν τα 500!

Εκτός όλων των άλλων, η απώλεια της πόλης σε φυτικό κεφάλαιο λόγω των πεσμένων δέντρων, είναι τεράστια. Μέχρι το πρωί της 28ης Ιανουαρίου, η υπηρεσία Πρασίνου με τα δύο συνεργεία που διαθέτει και το καλαθοφόρο, είχε παρέμβει σε 62 περιπτώσεις. Εξ αυτών οι 33 παρεμβάσεις έγιναν τις δύο πρώτες μέρες, σε εξαιρετικά δυσχερείς συνθήκες, όπως στην οδό Παπανικολή, για παράδειγμα, όπου έπρεπε να απομακρυνθούν κορμοί επτά δέντρων που είχαν πέσει πάνω σε γραμμές του τρόλεϊ και σε καλώδια του ΔΕΔΔΗΕ.

Θα χρειαστούν πολλές μέρες για να απομακρυνθούν όλα τα πεσμένα δέντρα στην πόλη, αν λάβουμε υπόψη μας ότι για να κοπεί και απομακρυνθεί ένα δέντρο, απαιτείται 1 ώρα εργασίας, 3 εργαζόμενοι στην υπηρεσία Πρασίνου,  1 καλαθοφόρο, 1 JCB και ένα φορτηγό.

Έκκληση για τα ογκώδη αντικείμενα

Σταδιακά, θα επανέλθει και η αποκομιδή των απορριμμάτων στους προ της κακοκαιρίας ρυθμούς της.

Παρακαλούμε τους πολίτες, αυτές τις μέρες, να μην αποθέτουν ογκώδη αντικείμενα και να διευκολύνουν τα φορτηγά και τα οχήματα έργου του Δήμου, ώστε να συμβάλουν στη μεγάλη προσπάθεια να αποκατασταθεί η εικόνα της πόλης».

Υπεράνθρωπη η προσπάθεια των εργαζομένων

Ως δήμαρχος της πόλης, ο κ. Ρούσσος απευθύνει ένα μεγάλο «ευχαριστώ» προς όλους τους εργαζομένους της Πολιτικής Προστασίας, της υπηρεσίας Πρασίνου, της υπηρεσίας Καθαριότητας και της Τεχνικής Υπηρεσίας που με ευγένεια και ψυχραιμία αντιμετώπισαν την κατάσταση, παρότι σε κάποιες περιπτώσεις προπηλακίστηκαν από πολίτες, ακόμα και από πρώην δημοτικούς συμβούλους ή βρέθηκαν αντιμέτωποι με το παράλογο αίτημα να καθαρίσουν τα πεζοδρόμια, όταν όλοι γνωρίζουμε ότι αυτό είναι ευθύνη των ιδιοκτητών. Το ίδιο ισχύει και για όλους τους διοικητικούς υπαλλήλους που υποστήριξαν την επιχείρηση ανάταξης της πόλης καταγράφοντας τα εκατοντάδες αιτήματα των πολιτών.

«Ευχαριστούμε τους εθελοντές που έδρασαν στις γειτονιές τους για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών, τους ιδιοκτήτες των ξενοδοχείων Civitel και  Chroma Fashion Hotel, που ανταποκρίθηκαν αμέσως στην έκκληση μας να φιλοξένησαν αφιλοκερδώς ευπαθείς συμπολίτες μας που είχαν μείνει χωρίς ρεύμα, αλλά και τις εργοληπτικές εταιρείες που εκτελούσαν έργα στο Χαλάνδρι και μας διέθεσαν εξοπλισμό.

Τέλος, ευχαριστούμε για τη συνδρομή τους, τον δήμαρχο Φυλής Χρήστο Παππού, τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνο Φλώρο και τον αναπληρωτή υπουργό Εσωτερικών Στέλιο Πέτσα».

«Πολιτική Προστασία χωρίς εξοπλισμό και προσωπικό δεν μπορεί να υπάρξει»

Ο κ. Ρούσσος υπογραμμίζει πως «τα γεγονότα που ζήσαμε τις τελευταίες μέρες ανέδειξαν με δραματικό τρόπο την ανάγκη να οργανωθεί από την Πολιτεία ένα σοβαρό σχέδιο Πολιτικής Προστασίας, γιατί αυτή τη στιγμή απλά δεν υπάρχει. Πολιτική Προστασία χωρίς εξοπλισμό και με συμβασιούχους, που τους προσλαμβάνουμε το Καλοκαίρι και είμαστε υποχρεωμένοι εκ του νόμου να απολύουμε το Χειμώνα, ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ! Ειδικά τώρα, που είναι πλέον προφανές ότι το κλίμα άλλαξε και τέτοια ακραία καιρικά φαινόμενα όπως η «Μήδεια», η «Ελπίδα», οι πυρκαγιές και οι πλημμύρες θα είναι όλο και πιο συχνές. Η προσπάθεια που επιχειρείται τις τελευταίες μέρες, να μετακυλιστεί αποκλειστικά στους δήμους, η ευθύνη για την κατάσταση που επικράτησε μετά την κακοκαιρία, είναι ανεπίτρεπτη και συνιστά ευθεία επίθεση κατά της Αυτοδιοίκησης α’ βαθμού».