Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Με το δεξί ξεκίνησαν οι μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών στα διεθνή χρηματιστήρια, καθώς στη συντριπτική τους πλειονότητα κινούνται ανοδικά τις δύο πρώτες εβδομάδες του νέου έτους.
Την υψηλότερη μέση απόδοση παρουσιάζουν, σύμφωνα με σχετική έκθεση της Morgan Stanley, οι μετοχές που ανήκουν στην κατηγορία μικτού στόλου και offshore δραστηριοτήτων και ακολουθούν οι ναυτιλιακές εταιρείες που ανήκουν στην κατηγορία των bulk carriers, των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Ειδικότερα οι μετοχές της κατηγορίας των εταιρειών με μικτό στόλο και offshore δραστηριοτήτων εμφανίζουν από την αρχή του τρέχοντος έτους απόδοση 8,7%, ενώ η κατηγορία των ναυτιλιακών εταιρειών με στόλο από πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου εμφανίζει μέση απόδοση 7,7%. Η εξέλιξη αυτή αντικατοπτρίζει τις θετικές προσδοκίες που αναμένουν οι επενδυτές και στους δύο αυτούς κλάδους κατά το 2018.
Πιο συγκρατημένη είναι η εικόνα στις υπόλοιπες κατηγορίες. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στα δεξαμενόπλοια η μέση απόδοση των μετοχών των εισηγμένων εταιρειών κυμαίνεται στο 2,7%, στις εταιρείες με πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG Carriers) η μέση απόδοση είναι 1,2%, στην κατηγορία των εταιρειών με πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου (LNG carriers) η μέση απόδοση είναι 2,5%, στις εταιρείες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 5,8%, ενώ στις εταιρείες Liners 4,2%.
Ποιες ξεχώρισαν
Μεταξύ των μετοχών που διακρίθηκαν με τις αποδόσεις τους τις δύο πρώτες εβδομάδες του 2018 είναι και εταιρειών ελληνικών συμφερόντων. Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα της μετοχής της Dynagas Partners του κ. Γιώργου Προκοπίου, η οποία πέτυχε απόδοση 11,3% από τις αρχές του 2018 μέχρι και την προηγούμενη Παρασκευή. Η εταιρεία δραστηριοποιείται στην αγορά των LNG Carriers και ελέγχει ένα στόλο από έξι LNG carriers, μεταφορικής ικανότητας 914.000 κυβικών μέτρων.
Στα δεξαμενόπλοια μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών ελληνικών συμφερόντων που ξεχώρισαν για την απόδοση της μετοχής τις πρώτες ημέρες του 2018 είναι και η Capital Product Tankers του Βαγγέλη Μαρινάκη. Η μετοχή της εταιρείας σημείωσε απόδοση 6,3% από την αρχή του έτους.
Στις εταιρείες με πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου την καλύτερη απόδοση από ελληνικής πλευράς πέτυχε η μετοχή της Safe Bulkers του Πόλυ Χατζηιωάννου με απόδοση 11,5%, ενώ στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ξεχωρίζει η απόδοση της εταιρείας Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου. Η τιμή της μετοχής της Costamare κέρδισε 10,2% τις δύο πρώτες εβδομάδες του έτους.
Όπως και η πορεία των μετοχών δείχνει μέχρι στιγμής, μεγαλύτερη αισιοδοξία για τη ρότα που θα χαράξουν οι ναυτιλιακοί κλάδοι το 2018 εμφανίζει ο κλάδος των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου. Σύμφωνα με την Bimco, το 2018 ο τομέας του χύδην ξηρού φορτίου είναι πιθανό να βελτιώσει περαιτέρω την ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, εφόσον όμως οι ταχύτητες των πλοίων δεν αυξηθούν. Στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η βελτίωση των ναύλων που παρουσιάστηκε το 2017 θα συνεχιστεί και το 2018, με τον ρυθμό ανάπτυξης του στόλου να είναι κοντά στον ρυθμό αύξησης της ζήτησης και ως εκ τούτου δεν αναμένεται να μεταβληθούν σημαντικά οι ναύλοι. Για τα δεξαμενόπλοια οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι το πρώτο εξάμηνο ο κλάδος θα αντιμετωπίσει δυσκολίες λόγω ανισορροπίας στην προσφορά και ζήτηση, αλλά στη συνέχεια θα υπάρξει μία βελτίωση. Πάντως η BIMCO αναμένει ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα ξεπεράσει οριακά την παγκόσμια προσφορά πετρελαίου και το γεγονός αυτό θα είναι ένας αρνητικός παράγοντας για τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων.