Skip to main content

Σε ελληνικό κλοιό τα product tankers

Άλλα πέντε δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου στα χέρια των «Greeks» την τελευταία εβδομάδα

Στο στόχαστρο των Ελλήνων πλοιοκτητών βρίσκονται τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου στη δευτερογενή αγορά, την ώρα που τα ναύλα ειδικά για τα MR τύπου tankers έχουν «σκαρφαλώσει» σε υψηλό 11 ετών.

Μόνο την τελευταία εβδομάδα, οι «Greeks» φέρεται να έχουν βρεθεί πίσω από καταγεγραμμένα deals απόκτησης πέντε product tankers, με βάση τις τελευταίες εγχώριες ναυλομεσιτικές εκθέσεις.

Πρόκειται για τρεις ξεχωριστές συμφωνίες που αφορούν δύο LR2 δεξαμενόπλοια, κατασκευής 2018 και χωρητικότητας 109.999 dwt έκαστο, ένα MR2 πλοίο, κατασκευής 2015 και χωρητικότητας 49.999 dwt, και δύο μικρότερα MR, κατασκευής 2009 και χωρητικότητας 37.791 dwt έκαστο. Η συνολική αξία αυτών των deals υπερβαίνει
τα 212 εκατ. δολάρια.

Οι Έλληνες κατείχαν μέχρι τώρα πρωτίστως θέση πωλητή στην αγορά των tankers, επωφελούμενοι της θεαματικής ανόδου των αξιών που γνώρισε ο συγκεκριμένος κλάδος. Τώρα επιστρέφουν, όμως, ως αγοραστές, προκειμένου να αξιοποιήσουν τη δυναμική στη ναυλαγορά.

«Μονοπώλιο» στα deals

Αυτού του τύπου τα δεξαμενόπλοια σχεδόν μονοπωλούν το τελευταίο διάστημα τη δραστηριότητα αγοραπωλησιών. Σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε με τη «Ν» ο ναυλομεσιτικός οίκος George Moundreas & Company S.A., τον Ιανουάριο του 2024 ενεπλάκησαν σε αγοραπωλησίες 46 δεξαμενόπλοιων, εκ των οποίων τα 29 μπορούν να μεταφέρουν προϊόντα πετρελαίου.

«Τα MR2 tankers κυριάρχησαν στη δραστηριότητα της περασμένης εβδομάδας, καθώς συνολικά έξι πλοία άλλαξαν χέρια, ήτοι το 50% των συνολικών πωλήσεων δεξαμενόπλοιων» επισημαίνει από την πλευρά της η Xclusiv Shipbrokers.

Αυξημένο αριθμό συναλλαγών είδε την προηγούμενη εβδομάδα και η ναυλομεσιτική Allied Shipbroking. «Για την ώρα παρατηρούμε ότι η δραστηριότητα εστιάζει κυρίως στα πλοία μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, σε ευθυγράμμιση με την πρόσφατη μεταβολή της δυναμικής σε επίπεδο εσόδων» σημειώνουν οι αναλυτές.

Στα ύψη τα ναύλα

Τα product tankers βρίσκονται στο επίκεντρο της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς αναδρομολογούνται με μεγάλη συχνότητα από το νότιο άκρο της Αφρικής.

Σύμφωνα με παρουσίαση της Navios Maritime Partners, συμφερόντων Αγγελικής Φράγκου, από την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 24 Νοεμβρίου 2023, οι διελεύσεις των εν λόγω πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα έχουν περιοριστεί κατά 51%.

Οι αναδρομολογήσεις έχουν αυξήσει σημαντικά τα τονομίλια, τις αποστάσεις, δηλαδή, που διανύουν τα πλοία. Η Navios αναμένει ανάπτυξη της ζήτησης ανά τονομίλι κατά 7,3% το τρέχον έτος. Με βάση πρόσφατη ανάλυση της Allied, στα MR tankers, τον περασμένο Ιανουάριο τα ναύλα στη spot κυμάνθηκαν κατά μέσο όρο πάνω από τα 30.000 δολάρια την ημέρα σε Ατλαντικό και Ειρηνικό για πρώτη φορά από το 2013, όταν και εισήχθησαν οι δείκτες Βaltic Atlantic και Baltic Pacific.

Θετικές οι προοπτικές

Ενθαρρυντική είναι η εικόνα στο ισοζύγιο προσφοράς/ ζήτησης. Σύμφωνα με τη Navios, το τρέχον βιβλίο παραγγελιών των product tankers αποτελείται από 300 πλοία, ήτοι το 12,7% του στόλου στο νερό σήμερα βάσει χωρητικότητας (dwt).

Παρότι το orderbook έχει διογκωθεί, τα «γερασμένα» είναι περισσότερα από τα υπό ναυπήγηση. 521 πλοία ή το 14,6% του εν ενεργεία στόλου έχουν υπερβεί τα 20 χρόνια ζωής, με βάση την παρουσίαση της Navios, ενώ 533 βαπόρια εντάσσονται στο ηλικιακό group 17-19 ετών.

Αισιόδοξες εκτιμήσεις διατύπωσε και η Imperial Petroleum, συμφερόντων Χάρη Βαφειά: «Αναμένουμε επιστροφή της ζήτησης και διατήρηση της ισχύος στα ναύλα των tankers, λόγω υψηλότερων εμπορικών όγκων και χαμηλότερης ανάπτυξης του στόλου. Βραχυπρόθεσμα, εάν τα πλοία συνεχίσουν να αναδρομολογούνται και όταν επανεκκινήσουν οι αγορές από την Κίνα, ενδέχεται να δούμε περαιτέρω αυξήσεις στα ναύλα».