Skip to main content

Ισχυρός παραμένει ο ClarkSea Index

Περί το 40% πάνω από τον μέσο όρο της 10ετίας ο διατομεακός δείκτης

Στα όρια των 25.000 δολαρίων την ημέρα διαμορφώθηκε ο διατομεακός δείκτης των Clarksons για τα έσοδα των εμπορικών πλοίων, από τον περασμένο Νοέμβριο μέχρι και τις αρχές του φετινού Νοεμβρίου.

Ο γνωστός στη ναυτιλιακή βιομηχανία ClarkSea Index μπορεί να έπεσε κάτω από τα ιστορικά υψηλά των 30.000 και πλέον δολαρίων την ημέρα που διατηρήθηκε για 15 συνεχόμενους μήνες, ωστόσο και οι φετινές του επιδόσεις, στα 24.783 δολάρια την ημέρα, είναι κατά πολύ πάνω από τα 17.625 δολάρια την ημέρα που είναι ο μέσος όρος της τελευταίας δεκαετίας (υψηλότερος κατά περίπου 40%).

Οι Clarksons κάθε χρόνο στις αρχές Νοεμβρίου πραγματοποιούν μια δημοσκόπηση με τις εκτιμήσεις της ναυτιλιακής αγοράς για την πορεία του ClarkSea Index τους επόμενους 12 μήνες.

Τονίζεται ότι το 2022 σημειώθηκε ο ισχυρότερος ετήσιος μέσος όρος του δείκτη ClarkSea που έχει καταγραφεί ποτέ, ενώ το 2023 παρατηρήθηκε κάποια άμβλυνση, αν και ο δείκτης παρέμεινε πάνω από τους μακροχρόνιους μέσους όρους.

Οι εκτιμήσεις της περσινής έρευνας για την αξία του δείκτη στις αρχές του φετινού Νοεμβρίου κυμαίνονταν μεταξύ των 20.000 και 30.000 δολαρίων την ημέρα, δείχνοντας μια ευρεία εκτίμηση ότι θα μπορούσε να παρατηρηθεί άμβλυνση σε σχέση με τα πολύ ισχυρά επίπεδα που παρατηρήθηκαν το 2022, αν και με τις αγορές να παραμένουν σχετικά σταθερές.

Η άποψη αυτή επιβεβαιώθηκε γενικά από τις πραγματικές επιδόσεις του δείκτη. Αφού έπεσε κάτω από τα 30.000 δολάρια/ημέρα στα τέλη του 2022, ο δείκτης παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό στο εύρος των 20.000-30.000 δολαρίων ημέρα από τότε, πέφτοντας μόνο για λίγο χρονικό διάστημα κάτω από τα 20.000 δολάρια/ημέρα, για μερικές εβδομάδες το καλοκαίρι (Ιούλιο/Αύγουστο).

Έχοντας ανοδική τάση κατά τη διάρκεια του Σεπτεμβρίου και του Οκτωβρίου, στις αρχές Νοεμβρίου ο δείκτης ClarkSea διαμορφώθηκε στα 24.752 δολάρια την ημέρα, σχεδόν ακριβώς στο ίδιο επίπεδο με τον μέσο όρο των προηγούμενων 12 μηνών, και εξακολουθεί να είναι περίπου 40% πάνω από τον μέσο όρο των δέκα ετών.

Η πλησιέστερη εκτίμηση ήταν 24.568 δολάρια/ημέρα, εντός 1% του πραγματικού αποτελέσματος, και με τη μέση εκτίμηση να ανέρχεται σε 29.868 δολάρια/ημέρα, 20% πάνω από το τελικό αποτέλεσμα.

Οι επιμέρους αγορές

Όπως σημειώνουν οι Clarksons, δεδομένων των ιστορικών υψηλών που έφτασαν οι αγορές πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων το 2021-2022, ήταν πιθανό να υπάρξει κάποια χαλάρωση, καθώς τα κέρδη των containerships συνέχισαν να «ομαλοποιούνται».

Οι τιμές ναύλωσης των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παραμένουν σήμερα αυξημένες (25% πάνω από τα τυπικά επίπεδα πριν από τον Covid-19), αν και είναι βέβαιο ότι οι πιθανότητες για περαιτέρω πιέσεις αυξάνονται καθώς επιταχύνεται η αύξηση της προσφοράς χωρητικότητας.

Στα bulk carriers καταγράφεται πτώση των κερδών κατά 50% σε ετήσια βάση μέχρι σήμερα, κάτω από τους μακροπρόθεσμους μέσους όρους.

Ωστόσο, ένα σταθερό θέμα από τις αρχές του 2022 και την έναρξη της σύγκρουσης Ρωσίας-Ουκρανίας ήταν η «υπεραπόδοση» των ναυτιλιακών αγορών «ενέργειας». Τα μέσα κέρδη των tankers φέτος εξακολουθούν να είναι σχεδόν διπλάσια του μακροπρόθεσμου μέσου όρου (παρά τις κάποιες επιπτώσεις από τις πρόσφατες περικοπές του ΟΠΕΚ+), ενώ στους τομείς των πλοίων μεταφοράς αερίου η αγορά των VLGC σημείωσε πρόσφατα νέα υψηλά ρεκόρ (εν μέσω ισχυρού εμπορίου υγραερίου στην Ασία των ΗΠΑ και διαταραχών στη Διώρυγα του Παναμά).

Οι προοπτικές της αγοράς σήμερα καθορίζονται από μια σειρά πολύπλοκων δεδομένων στο εμπόριο, το γεωπολιτικό σκηνικό, τις τάσεις μεταξύ προσφοράς και ζήτησης και τη στρατηγική απαλλαγής του κλάδου από τον
άνθρακα.

Τι δείχνουν οι τελευταίες τάσεις

Ο διατομεακός δείκτης ClarkSea την περασμένη εβδομάδα αυξήθηκε κατά 1% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, στα 25.066 δολάρια/ημέρα, ξεπερνώντας το όριο των 25.000 δολαρίων/ημέρα για πρώτη φορά από τον Απρίλιο. Ο μέσος όρος μέχρι σήμερα είναι μειωμένος κατά 39% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο.

Μικτές είναι οι τάσεις στην αγορά δεξαμενόπλοιων – ηπιότερες τάσεις στον τομέα του αργού, με τις σταθμισμένες για τα VLCC να μειώνονται κατά 8% σε ετήσια βάση, στα 59.636 δολάρια την ημέρα, εν μέσω έλλειψης δραστηριότητας, ενώ στον τομέα των product οι μέσες καθαρές αποδοχές ενός MR αυξήθηκαν κατά 20% σε ετήσια βάση, στα 24.896 δολάρια ημέρα.

Ισχυρότερες συνθήκες στην αγορά των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, με τις μέσες σταθμισμένες αποδοχές των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου να αυξάνονται κατά 11% μέσα σε μια εβδομάδα στα 14.133 δολάρια την ημέρα. Οι μέσες σταθμισμένες αποδοχές των πλοίων Capesize αυξήθηκαν κατά 42%, στα 20.419 δολάρια την ημέρα, λόγω του άφθονου όγκου φορτίων τόσο στον Ατλαντικό όσο και στον Ειρηνικό.

Πτωτική τάση στα κοντέινερ

Οι αγορές ναύλωσης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνεχίζουν να υποχωρούν. Ο συνολικός δείκτης τιμών χρονοναύλωσης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 2% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα στις 70 μονάδες.

Αντίθετα, στα VLCG οι ναύλοι και στη διαδρομή ΧιούστονΤσίμπα (Ιαπωνία) αυξήθηκαν 11% σε εβδομαδιαία βάση, στα 146.560 δολάρια την ημέρα.

Τέλος, σταθερές είναι οι συνθήκες στη spot αγορά στα LNG carriers, με τις μέσες τιμές spot για ένα πλοίο δύο ετών (174k cbm) στα 193.750 δολάρια την ημέρα.