Skip to main content

Ράλι για την αγορά LPG – Σε ιστορικό υψηλό οι αξίες των πλοίων

Το κόστος ναυπήγησης την ίδια ώρα συνεχίζει να «σκαρφαλώνει», πλησιάζοντας σε ιστορικό υψηλό

Ισχυρά ανοδικά, «κόντρα» σε όλες τις προβλέψεις, κινείται και το τρέχον έτος η αγορά των πλοίων μεταφοράς LPG, με αποτέλεσμα οι αξίες των περιουσιακών στοιχείων να έχουν αναρριχηθεί πλέον σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.

Σύμφωνα με ανάλυση που εκπόνησαν για λογαριασμό της «Ναυτεμπορικής» οι Χρίστος Τριανταφυλλίδης και Κωνσταντίνος Χατζηπατέρας από το ελληνικό LPG Desk του ναυλομεσιτικού οίκου Arrow Shipbroking Group, τα μέσα ημερήσια ναύλα των LPG carriers διαμορφώθηκαν στα 22.600 δολάρια το 2022, αυξημένα κατά 33%, συγκριτικά με το 2021. Παρά τις συνθήκες μεταβλητότητας που αντιμετώπισε η αγορά στο ξεκίνημα του τρέχοντος έτους, τα έσοδα παραμένουν αρκετά υψηλά, συγκριτικά με τους ιστορικούς μέσους όρους.

Ενδεικτικά, ένα VLGC, χωρητικότητας 84.000 κυβικών μέτρων, αποκομίζει περίπου 50.000 – 55.000 δολάρια την ημέρα σε ναυλώσεις ενός έτους. Σε συμφωνίες ίδιας διάρκειας, ένα LGC, χωρητικότητας 59.000 κυβικών μέτρων, ναυλώνεται περίπου στα 35.000 δολάρια ημερησίως και ένα MGC, χωρητικότητας 38.000 κυβικών μέτρων, στα 32.000 δολάρια την ημέρα.

Την ίδια ώρα, το κόστος ναυπήγησης συνεχίζει να «σκαρφαλώνει», πλησιάζοντας, όπως ειπώθηκε, σε ιστορικό υψηλό. Υπενθυμίζεται ότι οι τιμές αυξήθηκαν κατά 11% το 2022 και σήμερα είναι 27% πιο πάνω από το μέσο όρο των τελευταίων πέντε ετών. Για παράδειγμα, η ναυπήγηση ενός VLGC αποτιμάται σήμερα στα 104 εκατ. δολάρια και ενός MGC στα 74 εκατ. δολάρια. Μέχρι τώρα στο έτος έχουν τοποθετηθεί παραγγελίες για 15 VLGCs από ΝΥΚ, AMTPC, Al Seer και Eastern Pacific. Σε ανοδική πορεία βρίσκονται, επίσης, και οι αξίες στη δευτερογενή αγορά.

Ισχυρή ζήτηση

Στην ανάλυση του LPG Desk της Arrow Shipbroking Group αναδεικνύεται η ισχυρή ζήτηση στους βασικούς εισαγωγικούς προορισμούς, κάτι που εκτιμάται ότι θα διατηρήσει την αγορά υψηλά τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο.

Ειδικότερα, η ζήτηση LPG διά θαλάσσης αναμένεται να αυξηθεί κατά 5% το 2023 και 3,5% το 2024. Κινητήριος μοχλός της ζήτησης παραμένει ο πετροχημικός κλάδος της Κίνας. Η αναμενόμενα ισχυρή οικονομική ανάπτυξη της ασιατικής χώρας και η αύξηση της χωρητικότητας PDH αναμένεται να «πυροδοτήσει» άνοδο των εισαγωγών κατά 10% το 2023 και 8% το 2024.

Στην Ευρώπη, οι εισαγωγές LPG ενισχύθηκαν κατά 7,4% το 2022 σε ετήσια βάση, καθώς η ευρύτερη περιοχή διέκοψε τις ρωσικές προμήθειες φυσικού αερίου. Οι αναλυτές αναμένουν ότι ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης των ευρωπαϊκών εισαγωγών έως και το 2027 θα κυμανθεί γύρω από το 3,5% που ήταν η μέση άνοδος την περίοδο 2001 – 2022.

Σε επίπεδο εξαγωγών, οι ΗΠΑ διαδραματίζουν κυρίαρχο ρόλο, αναλαμβάνοντας ταξίδια μεγάλων αποστάσεων προς την Ασία (κυρίως την Κίνα), γεγονός που φυσικά ωφελεί τη ναυλαγορά. «Η ισχυρή παραγωγή σχιστολιθικού φυσικού αερίου, η χαμηλή εγχώρια κατανάλωση και τα υψηλά εγχώρια αποθέματα εξακολουθούν να στηρίζουν τις συναλλαγές arbitrage ανάμεσα σε ΗΠΑ και Ασία» επισημαίνουν οι αναλυτές της Arrow.

Σημειώνεται ότι το αμερικανικό μερίδιο στις παγκόσμιες εξαγωγές αυξήθηκε στο 37,2% το 2022. Οι εξαγωγές LPG διεθνώς σημείωσαν άνοδο 3,7% το 2022 σε ετήσια βάση, ενώ το πρώτο τετράμηνο του 2023 καταγράφηκε ανάπτυξη 35%.

Το υψηλό orderbook

Ο μόνος παράγοντας, ο οποίος δημιουργεί ερωτηματικά για τη θετική πορεία της αγοράς, είναι το υψηλό βιβλίο παραγγελιών, κυρίως στα μεγάλα πλοία, τύπου VLGC. Ο παγκόσμιος στόλος LPG carriers εκτιμάται ότι θα επεκταθεί κατά 5,3 εκατ. κυβικά μέτρα (13%) το τρέχον έτος και 2 εκατ. κυβικά μέτρα (4%) το 2024.

Όπως ειπώθηκε, τα VLGCs αντιπροσωπεύουν το σημαντικότερο τμήμα αυτού του orderbook, με αναλογία νεότευκτων προς εν ενεργεία πλοίων στο 24%. Ο στόλος αυτών των πλοίων θα αυξηθεί κατά 14% το 2023, 4% το επόμενο έτος και 5% το 2025.

Σε κάθε περίπτωση, η αγορά επιδεικνύει ιδιαίτερη ανθεκτικότητα και οι αναλυτές διατυπώνουν «bullish» εκτιμήσεις για τα ναύλα τουλάχιστον μέχρι και το φινάλε του τρέχοντος έτους, καθώς η ζήτηση δε φαίνεται να εξασθενεί. Μάλιστα, το ενδιαφέρον των ναυλωτών είναι τέτοιο που παρατηρούνται συνθήκες… sold out στη spot αγορά.

Το LPG Desk της Arrow

Το γραφείο LPG της Arrow Shipbroking στην Ελλάδα λανσαρίστηκε το Σεπτέμβριο του 2022 με Director τον Χρίστο Τριανταφυλλίδη. Αφού γρήγορα ενισχύθηκε με τον κ. Χατζηπατέρα, η ομάδα του LPG επεκτάθηκε και πέραν της χώρας μας, διαθέτοντας τώρα παρουσία σε Σιγκαπούρη, Κοπεγχάγη και Τόκιο. Στα άμεσα σχέδια του γραφείου είναι η περεταίρω στρατηγική επέκταση με σκοπό την κάλυψη της αγοράς LPG παγκοσμίως.