Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεωργού
[email protected]
Έτοιμος να αγοράσει ό,τι προσφερθεί στη σωστή τιμή στον κλάδο της ακτοπλοΐας σε όλη την Ευρώπη δηλώνει ο όμιλος Grimaldi, ο οποίος εξακολουθεί να βάλλει κατά της διοίκησης της HSW και εμμέσως και της Τράπεζας Πειραιώς, κάνοντας λόγο και για παράνομες ενέργειες εκ μέρους της διοίκησης της ελληνικής ακτοπλοϊκής εταιρείας.
Η περαιτέρω συγκέντρωση είναι το όνομα του παιχνιδιού στον ευρωπαϊκό ακτοπλοϊκό κλάδο τα επόμενα χρόνια και ο όμιλος Grimaldi θα είναι ο πρωταγωνιστής, όπως δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ιταλικού ομίλου Emanuele Grimaldi, μιλώντας στο «20ό Euromed Convention from land to sea» στη Βενετία την Παρασκευή 28 Οκτωβρίου. Από τις τοποθετήσεις του κ. Grimaldi προκύπτει ότι ο ιταλικός όμιλος έχει διαμορφώσει μία νέα στρατηγική επέκτασης που περιλαμβάνει πλέον δραστηριοποίησή του, όχι μόνο σε διεθνείς γραμμές στη Μεσόγειο και τη Βόρειο Θάλασσα, αλλά και στην εσωτερική αγορά κάθε χώρας. Ήδη στην Ιταλία έχει δραστηριοποιηθεί σε εσωτερικές γραμμές, ενώ πρόσφατα ανακοίνωσε τη δημιουργία και νέων μεταξύ Μπάρι-Βενετίας και Σαλέρνο-Γένοβας, ενώ απόκτησε και το 50% της ιταλικής ακτοπλοϊκής εταιρείας TTT Line.
Στην Ελλάδα την ίδια στιγμή ζητά τον απόλυτο έλεγχο της Hellenic Seaways στην οποία ελέγχει ήδη το 48% του μετοχικού της κεφαλαίου. Όπως έχει γράψει η «Ν», έχει εκδηλώσει ήδη ενδιαφέρον και για το ποσοστό που κατέχει στην εν λόγω εταιρεία η Τράπεζα Πειραιώς (40%), η οποία έχει ξεκινήσει τη διαγωνιστική διαδικασία πώλησης και με σύμβουλο τη Lazard έχει στείλει σχετικές επιστολές σε εν δυνάμει ενδιαφερόμενους να αποκτήσουν το ποσοστό της. Όμως, πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι μέχρι τώρα ο όμιλος Grimaldi είναι μάλλον ο μόνος ενδιαφερόμενος. Η «μάχη» για την απόκτηση του πλήρους ελέγχου της HSW, η οποία μόνο τον τελευταίο χρόνο κόστισε στον ιταλικό όμιλο 30 εκατ. ευρώ περίπου (για να φτάσει από το 33,35% στο 48%) περιλαμβάνει εκτός από έντονο παρασκήνιο και «πολεμικές» δηλώσεις από όλες τις πλευρές και αγωγές.
Ο κ. Grimaldi ερωτώμενος για την HSW, στη συνέντευξη Τύπου μετά τη λήξη του συνεδρίου, καταφέρθηκε κατά της υφιστάμενης διοίκησης και του προέδρου στην τελευταία γενική συνέλευση της εταιρείας και υποστήριξε ότι έχει διαπραχθεί μια σειρά παρανομιών και εγκλημάτων και άλλες «μαϊμουδιές» (monkey business), όπως ότι ψήφισαν μέτοχοι από τα νεκροταφεία (!) και ότι πλαστογραφήθηκε η υπογραφή του προηγούμενου προέδρου της εταιρείας (σ.σ.: του Γεράσιμου Στρίντζη).
Συμπλήρωσε ακόμη ότι ήδη έχει κατατεθεί από την πλευρά του αγωγή 400 σελίδων στην ελληνική Δικαιοσύνη. Ερωτώμενος αν η διοίκηση έχει και πολιτική στήριξη, απάντησε ότι οι σχέσεις δεν είναι «πραγματικά πολιτικές», αλλά περισσότερο «προσωπικές» και «φιλικές».
Επίσης είναι διατεθειμένος να δώσει ένα σημαντικό ποσό για την απόκτηση της «χρυσής μετοχής», το 2% που του εξασφαλίζει τον έλεγχο της εταιρείας και όχι για το υπόλοιπο ποσοστό. Ουσιαστικά καλεί αυτούς που έχουν το 2% να «προσέλθουν» και να κάνουν γνωστές τις απαιτήσεις τους, ενώ παράλληλα «προειδοποιεί» και την Τράπεζα Πειραιώς ότι αν αποκτήσει το πολυπόθητο 2%, το ποσοστό της δεν θα έχει πλέον ιδιαίτερη αξία.
O ιταλικός όμιλος Grimaldi φαίνεται ότι θεωρεί την απόκτηση της Hellenic Seaways ως ένα βήμα περαιτέρω διεύρυνσης του μεριδίου στην αγορά των επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων, μία αγορά κατακερματισμένη και με πολλές εταιρείες χωρίς ικανοποιητικά αποτελέσματα. Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με τον Emanuele Grimaldi, υπάρχουν τρεις-τέσσερις πολύ αξιόλογες επιχειρήσεις όπως η Stena, η P&O, η Attica Group και η δική του, που μπορούν να αναπτυχθούν μέσω και εξαγορών.
«Εμείς είμαστε πάντα αγοραστές» δηλώνει και προσθέτει ότι όποια εταιρεία αποκτά ο ιταλικός όμιλος την ισχυροποιεί περαιτέρω και την καθιστά κερδοφόρα. Οι δύο εταιρείες του κλάδου που ελέγχει μέχρι στιγμής (Finnlines, Minoan Lines) διακρίνονται έναντι των ανταγωνιστών τους για την πολύ υψηλή κερδοφορία που παρουσιάζουν. Το περιθώριο κέρδους της Finnlines είναι 11,8% όταν των ανταγωνιστών της (Viking Lines, Tallink και DFDS) είναι από 3%-7%, ενώ των Μινωικών φθάνει το 12,4% σημαντικά καλύτερο από της Attica Group και της ΑΝΕΚ.
To 20ό Euromed Convention το παρακολούθησαν περισσότεροι από 500 προσκεκλημένοι. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν η ανάπτυξη των θαλάσσιων αρτηριών (motorways of the seas-MoS), που είναι αναγκαίοι προκειμένου να μειωθούν οι υψηλές εκπομπές CO2 από τις μεταφορές εμπορευμάτων από τη στεριά.
Όπως τόνισε ο κ. Grimaldi, η ναυτιλία είναι ο πιο φιλικός προς το περιβάλλον τρόπος μεταφοράς όπως αποδεικνύουν και οι μετρήσεις. Από το 2007 στο 2012 το δια θαλάσσης εμπόριο φορτίων αυξήθηκε 14%, ενώ οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακος από τα πλοία μειώθηκαν κατά 15%.
Επενδύσεις σε νέα πλοία
Πέρα όμως από τις εξαγορές, ο όμιλος Grimaldi επενδύει και σε νέα πλοία. Όπως ανακοίνωσε στη Βενετία, χωρίς να μπει σε πολλές λεπτομέρειες, θα προχωρήσει στη ναυπήγηση τουλάχιστον τεσσάρων ro-ro και ropax συν την οψιόν, γεγονός που σημαίνει ότι μπορεί να φθάσουν τα οκτώ, τα οποία θα είναι τα μεγαλύτερα και πιο «πράσινα» πλοία του κόσμου. Πρόκειται για τα «πλοία νέας γενιάς» G5GG, δηλαδή Grimaldi 5th Generation Green πλοία.
Η στρατηγική επιλογή της διεύρυνσης του πεδίου δραστηριότητας του ιταλικού ομίλου δημιουργεί πονοκεφάλους στους ανταγωνιστές του και στις ελληνικών συμφερόντων ακτοπλοϊκές εταιρείες, που ανταγωνίζονται τον ιταλικό όμιλο στην Αδριατική στη γραμμή Πειραιάς – Ηράκλειο και στο υπόλοιπο Αιγαίο εφόσον αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο της Hellenic Seaways. Η Attica Group και η ΑΝΕΚ θα «πιεστούν» περισσότερο και μαζί τους και η Τράπεζα Πειραιώς, η οποία στην πράξη είναι ο μεγαλομέτοχος των δύο εταιρειών και παράλληλα ένας από τους βασικούς δανειστές της, όπως είναι και της HSW.