Skip to main content

Το φάντασμα του δικτάτορα Μάρκος επιστρέφει στις Φιλιππίνες

Ανάμεσα στα παιδιά δύο πολιτικών δυναστειών και δύο υποψηφίους που υπόσχονται να δώσουν τέλος στη στροφή της χώρας στον αυταρχισμό καλούνται να επιλέξουν σήμερα οι πολίτες των Φιλιππίνων. Ο Φέρντιναντ “Μπονγκμπονγκ” Μάρκος Τζούνιορ, γιος του δικτάτορα Μάρκος που έχει μαζί του τη Σάρα Ντουτέρτε, κόρη του πρώην προέδρου Ροντρίγκο Ντουτέρτε έχουν σαφές προβάδισμα έναντι της Λένι Ρομπρέντο, που έχει μαζί της τον Κίκο Πανγκίλιαν. 

Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις που δημοσιεύθηκαν έδιναν στον Μάρκος ποσοστό 56% έναντι 23% για τη Ρομπρέντο. Μάλιστα η Ντουτέρτε είχε ακόμη μεγαλύτερη διαφορά έναντι του Πανγκίλιαν στις δημοσκοπήσεις. Στο εκλογικό σύστημα των Φιλιππίνων οι ψηφοφόροι έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν πρόεδρο και αντιπρόεδρο από διαφορετικό κόμμα. 

Η δημοκρατία στις Φιλιππίνες αποκαταστάθηκε το 1986 με την ανατροπή του Φέρντιναντ Μάρκος από λαϊκή εξέργεση. Ο δικτάτορας εγκατέλειψε τη χώρα και πέθανε στην εξορία, στη Χονολουλού, το 1989. Αλλά το φάντασμά του επιστρέφει σήμερα στη χώρα, με τον γιο του Φέρντιναντ Τζούνιορ να είναι έτοιμος να ανέβει στην εξουσία υποσχόμενος να επαναφέρει «τη χρυσή εποχή» της διακυβέρνησης του πατέρα του. 

Τι και εάν η οικογένεια Μάρκος είχε συγκεντρώσει πλούτο 10 δισ. δολαρίων (με το μεγαλύτερο μέρος του να είναι σε ελβετικές τράπεζες και σε ακίνητα του Μανχάταν); Τι και εάν η δικτατορία του Μάρκος ήταν από τις πλέον διαβόητες κλεπτοκρατίες στον πλανήτη. Το αφήγημα της «χρυσής εποχής» άρχισε να κερδίζει με γοργά βήματα έδαφος τα τελευταία χρόνια, ειδικά στη νέα γενιά που δεν έχει μνήμες από τη δικτατορία και που στα βιβλία Ιστορίας στο σχολείο δεν έμαθε και πολλά για τις μνημειώδεις σπατάλες της οικογένειας Μάρκος και τις οικονομικές πιέσεις εκείνης της περιόδου. 

Αν και τα πρώτα χρόνια του καθεστώτος χαρακτηρίστηκαν από ισχυρή ανάπτυξη η κακοδιαχείριση οδήγησε σε τέλμα την οικονομία και άφησε τις Φιλιππίνες αρκετά πίσω από τους γείτονές της. Η καταπίεση, η φίμωση κάθε μορφής κριτικής, οι πολιτικές διώξεις ήταν επίσης στοιχεία της «χρυσής εποχής», για τα οποία όμως ο Μάρκος Τζούνιορ αποφεύγει να μιλήσει. 

naftemporiki.gr