Skip to main content

Ιαπωνία: Είναι ο κορυφαίος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο- Ποια χώρα θα της «φάει» τη θέση

ECONOMIC DAILY

«Με αυτόν τον ρυθμό, η Κίνα βρίσκεται σε καλό δρόμο να ξεπεράσει την Ιαπωνία μέχρι το τέλος του έτους», έγραψαν οι οικονομολόγοι της Moody's.

Η Κίνα πρόκειται να ξεπεράσει την Ιαπωνία ως ο κορυφαίος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο μέχρι το τέλος του 2023, σύμφωνα με τη Moody’s Analytics.

«Η Κίνα γύρισε το παιχνία κατά την πανδημία καθώς πέρασε τη Νότια Κορέα το 2021 και τη Γερμανία το 2022, και έγινε ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων», ανέφερε ο οίκος αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας σε έκθεσή του την περασμένη εβδομάδα.

Πλέον πλησιάζει και την Ιαπωνία, ανέφερε η έκθεση, προσθέτοντας ότι το έλλειμμα ήταν κατά μέσο όρο περίπου 70.000 αυτοκίνητα το μήνα το τρίμηνο του Ιουνίου, σε σύγκριση με σχεδόν 171.000 την ίδια περίοδο πέρυσι.

«Με αυτόν τον ρυθμό, η Κίνα βρίσκεται σε καλό δρόμο να ξεπεράσει την Ιαπωνία μέχρι το τέλος του έτους», έγραψαν οι οικονομολόγοι της Moody’s.

Πού οφείλεται η άνοδος της Κίνας

Η αυξανόμενη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα οδήγησε τις συνολικές εξαγωγές αυτοκινήτων από την Κίνα πέρα ​​από τα επίπεδα που ήταν πριν από την πανδημία.

Το πρώτο εξάμηνο του 2023, οι εισπράξεις από εξαγωγές EV της Κίνας διπλασιάστηκαν, συγκριτικά με την ίδια περίοδο πέρυσι. Συγκριτικά, οι συνολικές εξαγωγές αυτοκινήτων από την Ιαπωνία και την Ταϊλάνδη – που περιλαμβάνουν τόσο παραδοσιακά οχήματα όσο και ηλεκτρικά οχήματα – δεν έχουν ακόμη επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα.

Παράλληλα, η Κίνα ευνοείται από υο ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα στην παραγωγή κυψελών μπαταριών ιόντων λιθίου, το οποίο η Moody’s ανέφερε ως παράγοντα που δίνει στις αυτοκινητοβιομηχανίες της ένα πλεονέκτημα όσον αφορά το κόστος παραγωγής EV.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Moody’s, η Κίνα παράγει πάνω από το μισό της παγκόσμιας προσφοράς λιθίου, χάρη στο χαμηλό κόστος εργασίας της σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές της Ιαπωνία και Νότια Κορέα. Η Κίνα διαθέτει επίσης περισσότερο από το ήμισυ της παγκόσμιας ικανότητας διύλισης του μετάλλου.

Ως αποτέλεσμα, μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες αυτοκινήτων στον κόσμο έχουν δημιουργήσει εγκαταστάσεις παραγωγής στην Κίνα, συμπεριλαμβανομένων των Tesla και BMW.

Ωστόσο, η Moody’s σημείωσε ότι οι ξένες μάρκες δεν επισκίασαν τις τοπικές μάρκες όπως η Chery και η SAIC. «Πράγματι, η ταχύτητα με την οποία η Κίνα έχει αγκαλιάσει τις νέες τεχνολογίες στην αυτοκινητοβιομηχανία είναι απαράμιλλη», ανέφεραν οι οικονομολόγοι.

Η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, η οποία φιλοξενεί μερικές από τις μεγαλύτερες εξαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων στον κόσμο, όπως η Νότια Κορέα, η Κίνα και η Ιαπωνία, έχει δει μικτή ανάκαμψη στις εξαγωγές αυτοκινήτων, τόνισε ο Moody’s.

Ωστόσο, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούσαν σχεδόν το 30% όλων των επιβατικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν παγκοσμίως πέρυσι, σε σύγκριση με λιγότερο από 5% που πωλήθηκαν πριν από την πανδημία. Ο Moody’s απέδωσε την άνοδο της ζήτησης EV εν μέρει στις «μεγάλες περικοπές τιμών από τους Κινέζους κατασκευαστές και τη γενναιόδωρη κρατική υποστήριξη». Για παράδειγμα, ο φόρος αγοράς 10% στα νέα αυτοκίνητα απαλλάσσεται για τα EV από το 2014.