Skip to main content

Αεροπορικά εισιτήρια: Γιατί δεν αναμένεται να πέσει η τιμή τους

Οι παράγοντες που ωθούν ανοδικά τους ναύλους.

Ένας από τους κλάδους που επηρεάστηκαν περισσότερο από την πανδημία και τους περιορισμούς που επιβλήθηκαν για τον έλεγχο του κορωνοϊού ήταν η ταξιδιωτική βιομηχανία. Έχοντας αφήσει πίσω τον «κλονισμό» που προκάλεσε ο Covid-19, οι αεροπορικές εταιρείες αναμένουν αξιοπρεπή κέρδη, μιας και υπάρχει μεγάλη ζήτηση για ταξίδια που πυροδοτήθηκε από τη «στεγνή» περίοδο των lockdowns.

Όμως, αν και όλα επανέρχονται στην κατάσταση που θεωρείται κανονική, τα αεροπορικά εισιτήρια είναι υψηλά. Και έτσι θα παραμείνουν «για αρκετά χρόνια», σύμφωνα με τον CEO της Ryanair, Μάικλ Ο’ Λίρι

Στο πλαίσιο αυτό, το πρακτορείο Bloomberg που συγκεντρώνει τους παράγοντες που κρατάνε ψηλά τις τιμές των ναύλων.

Η έλλειψη αεροσκαφών. Στη διάρκεια της πανδημίας, οι αεροπορικές εταιρείες έθεσαν σε αδράνεια μεγάλα τμήματα του στόλου τους- περίπου 16.000 αεροσκάφη που είναι σχεδόν τα δύο τρίτα του παγκόσμιου εμπορικού στόλου- επειδή η ζήτηση για ταξίδια ήταν αδύναμη. Τώρα δεν μπορούν να τα επαναφέρουν αρκετά γρήγορα καθώς απαιτείται πρώτα έλεγχος κάθε μέρους για να διασφαλιστεί ότι είναι ασφαλή. Τα μεγάλα τζετ, για παράδειγμα, χρειάζονται 100 εργάσιμες ώρες για να προετοιμαστούν.

Την κατάσταση δυσχεραίνουν οι ελλείψεις προσωπικού που αντιμετωπίζει η παραγωγή και οι κυρώσεις που συνδέονται με τη Ρωσία, καθώς έχουν δυσκολέψει την Airbus, την Boeing και τους προμηθευτές τους να εξασφαλίσουν πρώτες ύλες όπως το τιτάνιο, γεγονός που αυξάνει τις τιμές των ανταλλακτικών. Άλλη προβληματική κατάσταση είναι η απόκτηση νέων κινητήρων, λόγω ελλείψεων σε ανταλλακτικά. Την ίδια ώρα, ορισμένες τεχνολογίες νέας γενιάς χρειάζονται πιο συχνά συντήρηση, καθώς κάποια εξαρτήματα φθείρονται πιο γρήγορα.

Η προθυμία των ταξιδιωτών να ξοδέψουν. Έχοντας μια συσσωρευμένη ανάγκη να ταξιδέψουν, οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα για ένα εισιτήριο. Ενδεικτικά, σε έρευνα της Booking, πολλοί από τους πάνω από 25.000 ενήλικες που σχεδιάζουν να ταξιδέψουν τους επόμενους 12-24 μήνες να είναι «πιο ευέλικτοι» με τα ταξίδια τους προκειμένου να αναπληρώσουν τις χαμένες ευκαιρίες. «Ακόμα κι αν ορισμένα ταξίδια μπορεί να είναι λίγο πιο ακριβά από ό,τι ήταν προηγουμένως, πολλοί εξακολουθούν να βλέπουν αξία στις δαπάνες για ταξίδια», εξήγησε ο Marcos Guerrero της διαδικτυακής πλατφόρμας.

Η έλλειψη προσωπικού: Οι αεροπορικές εταιρείες κατέγραψαν σημαντικές απώλειες, που «άγγιξαν» σχεδόν τα 200 δισ. δολαρίων, λόγω του Covid. Επίσης, προχώρησαν σε δεκάδες εκατομμύρια περικοπές θέσεων εργασίας. Καθώς η ανάκαμψη των ταξιδιών βρίσκεται σε εξέλιξη, ο κλάδος δυσκολεύεται να φέρει πίσω τους εργαζόμενους που αποχώρησαν, γεγονός που επιδεινώνεται από την τάση πολλών υπαλλήλων να αλλάζουν ριζικά καριέρα και να απασχολούνται σε πιο σταθερές δουλειές. Το αποτέλεσμα το είδαμε πέρυσι με τις ατελείωτες ουρές στα αεροδρόμια, τις καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων.

Οι ελλείψεις προσωπικού, πέρα από τη δυσκολία στη λειτουργία, έχουν προκαλέσει πλαγίως αύξηση των τιμών των εισιτηρίων, καθώς για να προσελκύσουν εργαζόμενους στον κλάδο, οι εταιρείες προχωρούν σε αυξήσεις των αμοιβών, μέρος των οποίων περνάει στους ναύλους για να καλύψουν το κόστος τους.

Η τιμή του πετρελαίου: Μπορεί η ενεργειακή κρίση να θεωρείται ότι έχει αντιμετωπιστεί σε σημαντικό βαθμό, ωστόσο, η τιμή του αργού παραμένει 50% πιο ακριβή από ό,τι ήταν τον Ιανουάριο του 2019. Η τιμή του πετρελαίου έχει ιδιαίτερα σημασία για τους αερομεταφορείς καθώς τα καύσιμα είναι το μεγαλύτερο κόστος τους.

Παράλληλα, οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να επενδύσουν 2 τρισ. δολάρια για να εξασφαλίσουν ουδέτερη ανάπτυξη άνθρακα έως το 2050, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να αυξήσουν τις τιμές των εισιτηρίων για να αντεπεξέλθουν.

Η αργή ανάκαμψη της Κίνας: Η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο άφηνε σχεδόν 280 δισ. δολάρια στην τουριστική βιομηχανία πριν από την πανδημία. Σήμερα όμως βρίσκεται ακόμα στην διαδικασία του «ξεμουδιάσματος», καθώς έσπασε κάθε ρεκόρ διατηρώντας αυστηρούς περιορισμούς για τον κορωνοϊό για μεγάλο διάστημα. Σύμφωνα με την Association of Asia Pacific Airlines, θα χρειαστεί τουλάχιστον ένας χρόνος για να επιστρέψει στα προ της πανδημίας επίπεδα.

Το αργό «βάδισμα» της Κίνας δημιουργεί νευρικότητα στις αεροπορικές εταιρείες αναφορικά με την επαναφορά όλων των αεροσκαφών και της χωρητικότητας τους, με αποτέλεσμα να βλέπουμε λιγότερες θέσεις σε διεθνή δρομολόγια, συμπίεση της ζήτησης και αύξηση των αεροπορικών ναύλων.

Οι ταξιδιωτικοί… πόντοι: Οι ταξιδιώτες συγκέντρωσαν εκατομμύρια πόντους και μίλια από τις δαπάνες σε πιστωτικές κάρτες κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά η χρήση τους στην πράξη αποδεικνύεται δύσκολη λόγω της ελλιπούς διαθεσιμότητας θέσεων στις πτήσεις.