Διττή η εικόνα της αγοράς πληροφορικής

Ποια προϊόντα τεχνολογίας θα «λάμψουν» φέτος
Τετάρτη, 16 Ιουνίου 2021 10:45
UPD:10:51
shutterstock

Από την έντυπη έκδοση

Της Λέττας Καλαμαρά
lkal@naftemporiki.gr

Διττή είναι η εικόνα της πορείας του κλάδου της πληροφορικής. Η παρουσία του Covid-19 και η πολιτική αντιμετώπισής του που εφαρμόστηκε επηρέασε σημαντικά τις πωλήσεις του κλάδου.

Από τη μια πλευρά ο κατ’ οίκον περιορισμός των πολιτών και η αναγκαστική εσώκλειστη εργασία και διαβίωση ενίσχυσαν τις πωλήσεις προϊόντων τεχνολογίας για την υποστήριξη των νέων συνθηκών, από την άλλη πλευρά το πάγωμα της επιχειρηματικής δραστηριότητας μείωσε τις πωλήσεις των τεχνολογικών προϊόντων που αφορούν κυρίως τις μεγάλες επαγγελματικές ομάδες, με τις επιχειρήσεις να περιορίζουν τις δαπάνες τους στις απόλυτα ανελαστικές, συγκρατώντας με αυτό τον τρόπο τους προϋπολογισμούς για την πληροφορική.

Προσωπικοί υπολογιστές και προϊόντα τεχνολογίας όπως firewalls, συσκευές δικτύου, τηλεφωνικά κέντρα, λογισμικά προστασίας από ιούς (AV) και προστασίας ευαίσθητων πληροφοριών (Data Protection) αποτελούν τις κατηγορίες του κλάδου της πληροφορικής που αναμένεται να παρουσιάσουν ανοδική τάση σε όλο το 2021, κυρίως λόγω της συνέχισης της απομακρυσμένης εργασίας και των αυξημένων αναγκών που αυτή δημιουργεί για σχετικά προϊόντα. To 2020, σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς, στην Ελλάδα πουλήθηκαν 296.000 φορητοί υπολογιστές και η αξία αγοράς της συγκεκριμένης κατηγορίας ανήλθε στα 192,1 εκατ. ευρώ. Οι πωλήσεις των σταθερών υπολογιστών διαμορφώθηκαν σε 80.000 τεμάχια και η αξία αυτής της αγοράς έφτασε τα 35,9 εκατ. ευρώ. Το 2020 επίσης πουλήθηκαν 379.000 tablets, συνολικής αξίας 74 εκατ. ευρώ.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο

Σύμφωνα με τους ανθρώπους της αγοράς, σε επίπεδο μικροδομής της αγοράς των ειδών τεχνολογίας, ο ριζικός περιορισμός των μετακινήσεων - επισκέψεων σε καταστήματα επέδρασε ουσιωδώς στο μοντέλο διεκπεραίωσης των αγορών, με κύριο χαρακτηριστικό την ταχύτατη εξάπλωση του ηλεκτρονικού εμπορίου ακόμα και από κοινωνικά στρώματα που μέχρι τότε δεν διέθεταν, ούτε χρειάζονταν να διαθέτουν, την απαιτούμενη τεχνογνωσία. Η αλλαγή αυτή στην καταναλωτική πρακτική αφ’ ενός μεν φαίνεται να είναι διαρθρωτικού χαρακτήρα, υπό την έννοια ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο θα συνεχίσει να απολαμβάνει υψηλότατα ποσοστά συμμετοχής στις συνολικές πωλήσεις της αγοράς και στη μετά Covid εποχή, αφ’ ετέρου δε επηρέασε δυσανάλογα τις μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις, λόγω της μετακίνησης καταναλωτών από την πρώτη στη δεύτερη ομάδα, καθόσον οι τελευταίες αποδείχτηκαν, σε γενικές γραμμές, καλύτερα προετοιμασμένες, ή μπόρεσαν να προετοιμαστούν ταχύτερα, στη σχεδόν καθολική μετάβαση στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Ανάπτυξη λογισμικού

Στο αντίποδα της οικιακής κατανάλωσης η ελληνική αγορά λογισμικού παρέμεινε σταθερά ανοδική τα τελευταία χρόνια, αντικατοπτρίζοντας την ανάγκη των ελληνικών επιχειρήσεων να μειώσουν τα λειτουργικά τους κόστη και να αναβαθμίσουν την ανταγωνιστική τους ικανότητα. Ωστόσο η πανδημία επηρέασε αρνητικά και τον συγκεκριμένο τομέα. Για το 2021 εκτιμάται ότι θα επιστρέψει σε ανοδική πορεία και ότι η αύξηση θα ξεπεράσει το 1% συγκριτικά με το 2020.

Σε απόλυτους αριθμούς η ελληνική αγορά λογισμικού εκτιμάται σήμερα στα 325 εκατ. ευρώ περίπου. Η εξάρτηση από τις ψηφιακές τεχνολογίες για την άσκηση των βασικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων σχεδόν του συνόλου των κλάδων διευρύνεται συνεχώς, όπως επίσης και για προστασία από κυβερνοεπιθέσεις και κυβερνοεγκλήματα.

Προτεινόμενα για εσάς

Σχολιασμένα