Skip to main content

Στη Βουλή το ν/σ για την κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο

Άρχισε στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής η εξέταση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο.

Το έργο θα υλοποιηθεί από την εταιρεία Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο ΑΕ (ΘΕΚ ΑΕ), συμφερόντων ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και Goldair, και θα χρηματοδοτηθεί από την Τράπεζα Πειραιώς, η οποία είναι μέτοχος της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ σε ποσοστό 65%.

Σύμφωνα με το υπουργείο, με την κύρωση της Σύμβασης ξεκινά η υλοποίηση ενός μεγάλου επενδυτικού σχεδίου ύψους περίπου 200 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία ενός εμπορευματικού κέντρου διεθνούς εμβέλειας, που θα συμβάλλει στην αύξηση των σιδηροδρομικώς μεταφερόμενων εμπορευματικών φορτίων και στην ανάδειξη της χώρας ως βασικής πύλης διακίνησης εμπορευμάτων στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών.

Η σύμβαση παραχώρησης 588 στρεμμάτων για 60 χρόνια υπογράφηκε μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ και της εταιρείας Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο ΑΕ, την οποία έχουν συστήσει η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, που συμμετέχει με 80% και η Goldair, που συμμετέχει με 20%. Η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει με ίδια συμμετοχή της εταιρείας Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο ΑΕ και με δάνειο από την Τράπεζα Πειραιώς.

Το νέο Εμπορευματικό Κέντρο του Θριασίου αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2024 και θα δημιουργήσει, στην πλήρη ανάπτυξή του, περίπου 3.000-5.000 νέες θέσεις εργασίας, δίνοντας ταυτόχρονα μεγάλη προστιθέμενη αξία στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών. Επιπλέον, αναμένεται να αποτελέσει σημαντική πηγή εσόδων για το ελληνικό Δημόσιο.

Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε το 2016 μετά από σημαντικές τροποποιήσεις στους όρους της Διακήρυξης, προκειμένου να είναι αποδοτική και επωφελής για το Δημόσιο, και αφού έως τότε είχαν παρέλθει 14 χρόνια από τον πρώτο διαγωνισμό, 7 χρόνια από τον δεύτερο και 3 χρόνια άγονων διαδικασιών. Ως αποτέλεσμα των τροποποιήσεων στη διαγωνιστική διαδικασία, με την κύρωση της παρούσας Σύμβασης ισχύουν τα εξής:

  • Με τη θέση σε ισχύ της Σύμβασης παραχώρησης, θα εισπραχθεί το ποσό των 10.000.000 ευρώ ως εισαγωγικό τίμημα.
  • Για 50 χρόνια θα εισπράττεται ποσοστό επί του τζίρου 2,51% ετησίως και ποτέ κάτω του ελάχιστου εγγυημένου τιμήματος, το οποίο θα είναι για τα πρώτα χρόνια της επένδυσης 350.000 ευρώ ανά έτος και τα τελευταία χρόνια της επένδυσης θα έχει φθάσει σε 450.000 ευρώ ανά έτος.
  • Το άθροισμα της παρούσας αξίας ετήσιου εγγυημένου ανταλλάγματος θα είναι περίπου 6.200.000 ευρώ.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σημειώνει ότι η εξέλιξη αυτή ακολουθεί την παράδοση στον ΟΣΕ, του διαμετακομιστικού Κέντρου του Θριασίου, έκτασης 1450 στρεμμάτων, που εκτελέστηκε με χρηματοδότηση της Ε.Ε, για την ανάπτυξη της σιδηροδρομικής Υποδομής και των εγκαταστάσεων για τον Φορέα Διαχείρισης, έργο που πρόσφατα επιθεώρησε η αρμόδια Επίτροπος, Κορίνα Κρέτσου, συνοδευόμενη από τον υπουργό Χρήστο Σπίρτζη και τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης, Γιάννη Δραγασάκη.

Με αφορμή την κατάθεση της σύμβασης στη Βουλή, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, δήλωσε ότι «το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο και το διαμετακομιστικό κέντρο Θριασίου, από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη και με τα πλέον σύγχρονα συστήματα, εντάσσουν τη χώρα μας σε υψηλή θέση στον χάρτη των διεθνών συνδυασμένων μεταφορών. Ο στόχος μας, οι συνδυασμένες μεταφορές να διαδραματίσουν κομβικό ρόλο στην οικονομική ανάκαμψη της χώρας μας, να  συμβάλλουν στην προσέλκυση παραγωγικών μονάδων, στην παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών, στη μείωση του κόστους συνδυασμένων μεταφορών και στη δημιουργία χιλιάδων μόνιμων θέσεων εργασίας, γίνεται πράξη με άμεσες θετικές επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα της εθνικής Οικονομίας και την αύξηση του ΑΕΠ.

Συνεχίζουμε την προσπάθεια με την παράδοση, τους επόμενους μήνες, των ηλεκτροδοτούμενων σιδηροδρομικών γραμμών Αθήνας-Θεσσαλονίκης και Θεσσαλονίκης-Ειδομένης» ανέφερε ο κ. Σπίρτζης.

Χρηματοδότηση από την Τράπεζα Πειραιώς

Στο μεταξύ, με ανακοίνωσή της, η Τράπεζα Πειραιώς έκανε γνωστό και επίσημα ότι, στο πλαίσιο της στρατηγικής της για χρηματοδότηση έργων υποδομής που στηρίζουν την ανάκαμψη της ελληνικής Οικονομίας, αναλαμβάνει τη χρηματοδότηση του εν λόγω έργου.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Τράπεζας Πειραιώς, Χρήστος Μεγάλου, σε δήλωσή του ανέφερε ότι «η χρηματοδότηση μιας επένδυσης τόσο μεγάλης εμβέλειας με έντονα αναπτυξιακό χαρακτήρα και πολλαπλασιαστικές θετικές επιπτώσεις στην οικονομία, σηματοδοτεί τη στρατηγική δέσμευση της Τράπεζας Πειραιώς να υποστηρίζει έμπρακτα την αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας. Εστιάζουμε τις χρηματοδοτήσεις και τις υπηρεσίες μας στην υγιή επιχειρηματικότητα, τις επενδύσεις, τις πρωτοβουλίες με παραγωγικό αποτύπωμα συμμετέχοντας στην επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας και την θεμελίωση ισχυρής αναπτυξιακής προοπτικής».