Skip to main content

Βρετανία: Κίνδυνος «εγκλωβισμού» των εξαγωγών στα μεγάλα λιμάνια

Οι Βρετανοί εξαγωγείς που στέλνουν προϊόντα σε μακρινούς προορισμούς το επόμενο διάστημα κινδυνεύουν να αποκλειστούν από λιμάνια σε όλο τον κόσμο, εξαιτίας του ενδεχόμενου Brexit χωρίς συμφωνία.

Η Συνομοσπονδία Βρετανικής Βιομηχανίας, ο οργανισμός των μεγαλύτερων κατασκευαστών και εμπειρογνώμονες σε εμπορικά θέματα προειδοποιούν ότι οι εξαγωγείς που στέλνουν τώρα τα προϊόντα τους από τα βρετανικά λιμάνια, αλλά αναμένεται να φτάσουν στον προορισμό τους μετά τις 29 Μαρτίου, είναι πολύ πιθανό να αντιμετωπίσουν όχι μόνο προβλήματα στα λιμάνια προορισμού – όπως να μείνουν εγκλωβισμένα εκεί – αλλά να έχουν και επιπλέον κόστη, στην περίπτωση του άτακτου Brexit.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Guardian, η μέγιστη διάρκεια μεταφοράς για οποιονδήποτε προορισμό στον κόσμο είναι περίπου 50 μέρες (τόσες απομένουν και μέχρι τις 29 Μαρτίου), με πιο μακρινούς προορισμούς την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία, που σημαίνει ότι τα φορτία που ξεκινούν από αυτό το Σαββατοκύριακο ενδέχεται να αντιμετωπίσουν αυτές τις δυσκολίες, καθώς θα φτάνουν στον προορισμό τους, γύρω στην ημερομηνία της 29ης Μαρτίου.

Η Συνομοσπονδία Βιομηχάνων αναφέρει ως παράδειγμα ένα φορτίο με ουίσκι που έχει προορισμό την Νότια Κορέα μπορεί να χρειαστεί να περιμένει στο λιμάνι προορισμού μέχρι να ξεκαθαρίσει η κατάσταση. Η Βρετανία εξάγει κάθε χρόνο στην Νότια Κορέα ουίσκι αξίας 71 εκατομμυρίων λιρών, ενώ δεν αποκλείεται να προστεθούν δασμοί στο προϊόν έως και 20% μέσα σε μία νύχτα, εάν δεν φτάσει πριν τις 29 Μαρτίου, κόστος που θα επιβαρύνει την βιομηχανία κατά 14 εκατομμύρια ετησίως.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, τα προβλήματα βρετανικών εισαγωγών και εξαγωγών δια θαλάσσης αφορούν αρκετές χώρες που εφαρμόζουν εμπορικές συμφωνίες της ΕΕ, με τις οποίες η Βρετανία ωφελείται από το ειδικό εμπορικό καθεστώς, ως μέλος της ένωσης. Αξιωματούχοι προσπαθούν να διασφαλίσουν ξεχωριστές συμφωνίες με χώρες, παρόμοιες με αυτές που ισχύουν τώρα, αν και όπως ανέφεραν σε συνάντηση που είχαν με επικεφαλής του βιομηχανικού κόσμου, η πλειοψηφία αυτών δεν θα είναι έγκαιρα έτοιμες.

Η Βρετανία εξάγει αγαθά αξίας περίπου 5 δισ. προς 60 χώρες που έχουν συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου με την ΕΕ. Η ΕΕ και οι χώρες με τις οποίες έχει εμπορικές συμφωνίες καλύπτουν περίπου το 32% του παγκόσμιου ΑΕΠ.

Βρετανία: Σε τέλμα, ο τομέας υπηρεσιών και ο κατασκευαστικός τομέας

H αβεβαιότητα για το Βrexit οδηγεί σε τέλμα τις υπηρεσίες- τον κυρίαρχο τομέα της βρετανικής οικονομίας. Τα σύννεφα για την βρετανική οικονομία πυκνώνουν όσο η βρετανική κυβέρνηση αδυνατεί να καταλήξει σε ένα σχέδιο, που θα είναι αποδεκτό από τη Βουλή, αλλά και τους Ευρωπαίους. 

Σύμφωνα με την μηνιαία έρευνα της IHS Markit ο δείκτης PMI για τις υπηρεσίες υποχώρησε τον Ιανουάριο στις 50,1 μονάδες, τα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 2,5 ετών, έναντι προβλέψεων ότι θα διαμορφωθεί στις 51 μονάδες. Βρίσκεται έτσι μία ανάσα από το όριο, που διακρίνει την επέκταση από την συρρίκνωση του κλάδου. 

Οι επιχειρήσεις δήλωσαν στην έρευνα ότι είναι λιγότερο πιθανό πια να ξεκινήσουν νέα σχέδια, καθώς και ότι οι πελάτες τους είναι σαφώς πιο επιφυλακτικοί στις δαπάνες τους εξαιτίας της ασάφειας για την μορφή, που θα λάβει η αποχώρηση της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση. 

Την πλέον αδύναμη εικόνα από τον Μάρτιο του 2018, όταν οι απροσδόκητα χαμηλές θερμοκρασίες δοκίμαζαν συνολικά την οικονομία, παρουσίασε τον Ιανουάριο και ο κατασκευαστικός κλάδος.

Όπως αναφέρει η έρευνα της IHS Markit, ο PMI για τον βρετανικό κατασκευαστικό τομέα έκανε βουτιά από τις 52,8 μονάδες τον Δεκέμβριο στις 50,6 μονάδες τον  Ιανουάριο. Είναι έτσι πολύ κοντά στο όριο των 50 μονάδων, που διακρίνει την ανάπτυξη από την ύφεση. 

Ο επιμέρους δείκτης της απασχόλησης έδειξε ότι οι προσλήψεις συνεχίστηκαν μεν, αλλά με τον βραδύτερο ρυθμό από τον Ιούλιο του 2016.

Απότομη επιβράδυνση είχε δείξει την περασμένη εβδομάδα η αντίστοιχη έρευνα και για τον μεταποιητικό κλάδο, καθώς είναι σαφές πως η αβεβαιότητα για τη μορφή, που θα λάβει τελικά το Brexit, βλάπτει σοβαρά την υγεία της βρετανικής οικονομίας.

naftemporiki.gr με πληροφορίες από ΑΜΠΕ