Την αξιοποίηση του «κουρεμένου» ομολόγου που διαθέτει στην Τράπεζα της Ελλάδος για αγορά μετοχών του ΟΛΠ προτείνει το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης έστειλε επιστολή στον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, Σ. Πιτσιόρλα, αναφορικά με την πρόθεση της διοίκησης του επιμελητηρίου για αγορά μετοχών του ΟΛΠ στο πλαίσιο της επανεκκίνησης του διαγωνισμού, αν και, σύμφωνα με το επιμελητήριο, οι προϋποθέσεις για την επιτυχή ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης παραμένουν ακόμη ανεπαρκείς, αφού έχει καθυστερήσει η πιο σημαντική εξ αυτών, η ενεργοποίηση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων.
Υπενθυμίζεται ότι το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε την περασμένη εβδομάδα και επισήμως την επανέναρξη των διαδικασιών και των διαπραγματεύσεων, του διαγωνισμού μεταξύ του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου και υποψήφιων επενδυτών για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) ΑΕ. Το Ταμείο αποφάσισε να προχωρήσει με τη διάθεση του 51% του μετοχικού κεφαλαίου και όχι του 67%, που είχε αρχικά προσφερθεί.
Σύμφωνα με το επιμελητήριο, το ΤΑΙΠΕΔ ενημέρωσε επισήμως με επιστολές όλους τους υποψηφίους επενδυτές που συμμετέχουν στην τρέχουσα φάση του διαγωνισμού για την επανέναρξή του. Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών προσδιορίζεται για τον Σεπτέμβριο και στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών και ανάδειξης προτιμητέου επενδυτή να έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη του ίδιου μήνα, ώστε η συναλλαγή να κλείσει στο πρώτο τρίμηνο του 2016.
Τους επόμενους μήνες, όπως σημειώνει το ΕΒΕΠ, μέχρι την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών στις αρχές Σεπτεμβρίου, ΤΑΙΠΕΔ και συμμετέχοντες στο διαγωνισμό επενδυτές, θα πρέπει να λύσουν μία σειρά σημαντικών θεμάτων που συνδέονται με τη συγκεκριμένη αξιοποίηση και θα κρίνουν και το τίμημα.
Μεταξύ αυτών, είναι το ετήσιο αντάλλαγμα που καταβάλλει η ΟΛΠ ΑΕ στο ελληνικό δημόσιο, οι όροι που θα εξασφαλίσουν βέλτιστες πρακτικές της διεθνούς αγοράς, οι ευαίσθητες κοινωνικά υπηρεσίες, όπως τα τιμολόγια ακτοπλοΐας και, γενικότερα, όλα εκείνα τα ζητήματα, τα οποία αφορούν στη συνολική λειτουργία του λιμανιού του Πειραιά και τη γεωοικονομική του υπόσταση.
Σύμφωνα με το ΕΒΕΠ, η γεωγραφική θέση της χώρας μας, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των υποδομών στο λιμάνι του Πειραιά και τη βούληση για καλύτερη αξιοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προσελκύουν τα τελευταία χρόνια μεγάλες εταιρείες (HUAWEI, ZTE, SONY, HP, CISCO), ενώ ζωηρό παραμένει το ενδιαφέρον πολυεθνικών εταιρειών, που θέλουν να χρησιμοποιήσουν την Ελλάδα, ως διαμετακομιστικό κόμβο για τη φθηνότερη διακίνηση προϊόντων τους από τις αγορές της Ασίας στην Ευρώπη και αντίστροφα (η πτώση κατά 13,2% στη διακίνηση των κοντέινερ, που παρατηρήθηκε τον Απρίλιο χαρακτηρίζεται συγκυριακή, αφού από τις αρχές του έτους, το ποσοστό αυξήθηκε κατά 1,8% σε σχέση με πέρυσι).
Επιπροσθέτως, το επιμελητήριο σημειώνει ότι σημαντική για την ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας θα είναι η δημιουργία επισκευαστικής βάσης, σε συνεργασία με μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις και η αγορά τριών πλωτών δεξαμενών, AFROMAX, PANAMAX και HANDY SIZE.
Σε συνέντευξη, που παραχώρησε, για το θέμα στον τηλεοπτικό σταθμό CCTV News-America, ο κ. Κορκίδης, δήλωσε: «…Η πάγια θέση του επιχειρηματικού κόσμου της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά έγκειται στο να παραμείνει ένα εύλογο ποσοστό του μεγαλυτέρου λιμανιού της χώρας στην ιδιοκτησία του Δημοσίου, με τη συμμετοχή τόσο των θεσμικών φορέων των χρηστών, της τοπικής αυτοδιοίκησης, όσο και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς. Εφόσον, μάλιστα βαίνει προς το συμφέρον της εθνικής μας οικονομίας και της ευρύτερης περιοχής, να παραχωρηθούν λιμενικές δραστηριότητές, μέσω της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα».
Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Κορκίδης συμπλήρωσε: «Γι’ αυτό και έχουμε ήδη προτείνει στην κυβέρνηση τη δημιουργία ενός κοινοπρακτικού σχήματος από φορείς των ΟΤΑ, επιμελητηρίων, θεσμικών φορέων και ενώσεις χρηστών των υπηρεσιών του λιμανιού για την αγορά του 16% των μετοχών του ΟΛΠ, ώστε να περιοριστεί το ποσοστό πώλησης στον επενδυτή-διαχειριστή. Το κοινοπρακτικό σχήμα μπορεί να είναι ένα σχήμα Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου και παραδοσιακά ισχυρών φορέων της ελληνικής ναυτιλίας, που θα πλαισιώσει το management του ιδιώτη επενδυτή, ακριβώς, όπως λειτουργεί με επιτυχία, σε άλλα μεγάλα λιμάνια της Μεσογείου, όπως της Βαρκελώνης και της Μασσαλίας και στο 96% των ευρωπαϊκών λιμένων. Η συμμετοχή του ΕΒΕΠ μπορεί, σύμφωνα με την ομόφωνη απόφαση του ΔΣ της 30/3/15, να γίνει άμεσα με την αξιοποίηση του “κουρεμένου” ομολόγου, που διαθέτει στην Τράπεζα της Ελλάδος, με αξία κτήσης μερίδας 3.784.810,24 ευρώ, διαδικασία που προβλέπεται από την επιμελητηριακή νομοθεσία».
Το ΕΒΕΠ σημειώνει ότι θα παρακολουθεί τις εξελίξεις του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ, συμμετέχοντας τόσο στη γενική συνέλευση του οργανισμού στις 13 Ιουνίου 2015 όσο και στη συνάντηση που διοργανώνει η ΟΜ.Υ.Λ.Ε. στις 26 Μαΐου 2015 με την Περιφέρεια, τους επιλιμένιους δήμους και άλλους φορείς του λιμανιού.
Πηγή: ΑΜΠΕ