Skip to main content

«Unmade in China»: Μια απαίσια χρονιά για την CEO της H&M

Μονάχα 14 μήνες στο ρόλο, η διευθύνουσα σύμβουλος της Hennes & Mauritz Ελένα Χέλμερσον έχει ήδη περάσει πολλά, και ίσως περισσότερα από όσα θα αντιμετωπίσουν άλλοι CEOs στη μακροχρόνια σταδιοδρομία τους.

Έχει δεχτεί την  οργή της κινεζικής κυβέρνησης εναντίον των καταστημάτων ενδυμάτων επειδή άσκησαν κριτική για την παραβίαση των δικαιωμάτων της μουσουλμανικής μειονότητας των Ουιγούρων στην κινεζική επαρχία Σιντσιάνγκ που παράγει βαμβάκι.

Ο συγχρονισμός δεν θα μπορούσε να είναι χειρότερος για την Χέλμερσον, καθώς το δίκτυο της σουηδικής αλυσίδας αντιμετωπίζει μαζικό κλείσιμο μαζικών καταστημάτων λόγω της πανδημίας την ώρα που η αλυσίδα προσπαθεί να διαχειριστεί το στοκ που διαθέτει.

«Ήταν μια δύσκολη χρονιά, φυσικά», σχολίασε η ίδια σε τηλεφωνική συνέντευξη στο Bloomberg, εξηγώντας, ωστόσο, πως αυτή η χρονιά της έμαθε «πώς να ηγείται σε έναν πιο απρόβλεπτο κόσμο».

Την περασμένη εβδομάδα, η Κομμουνιστική Ένωση Νεολαίας και ο Λαϊκός Απελευθερωτικός Στρατός αναφέρθηκαν σε μια δήλωση της H&M, η οποία έγινε τον περασμένο Σεπτέμβριο και στην οποία εκφραζόταν η ανησυχία της εταιρείας για τις αναφορές σχετικά με την καταναγκαστική εργασία των Ουιγούρων.

Η δήλωση αυτή μετέτρεψε την εταιρεία σε σύμβολο για την παρεμβατικότητα ξένων  εταιρειών στην εσωτερική κινεζική πολιτική.

Στη συνέχεια, οι αναζητήσεις για προϊόντα με την επωνυμία των H&M αποκλείστηκαν στις μεγαλύτερες πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου ενώ παράλληλα εξαφανίστηκαν οι τοποθεσίες από τους online χάρτες με τα προϊόντα της να δέχονται μποϊκοτάζ. Περίπου 20 καταστήματα H&M έκλεισαν, μερικά από τους ιδιοκτήτες.

Η αντίδραση ήταν γρήγορη και αισθητά ισχυρότερη συγκριτικά με προηγούμενες φορές που ξένες επιχειρήσεις διέσχισαν τις πολιτικές γραμμές.

Η Κίνα αντιπροσώπευε το 6% των εσόδων το προηγούμενο τρίμηνο, πράγμα που την καθιστά την τρίτη μεγαλύτερη αγορά μετά τις ΗΠΑ και τη Γερμανία.

Ωστόσο, η H&Mδεν είναι η μόνη που θέλει να ξέρει  πώς φτιάχνονται τα ρούχα της. Δυτικές μάρκες, όπως η Nike, η Adidas και η Under Armor, δεσμεύτηκαν επίσης  να μην χρησιμοποιούν βαμβάκι από την επαρχία Σιντζιάνγκ. Η περιοχή προμηθεύει περίπου το 80% του υλικού για την Κίνα. Η προσπάθεια της H&M να εξομαλύνει τα πράγματα επιβεβαιώνοντας τη δέσμευσή της προς την Κίνα την Τετάρτη, πέτυχε.

Σε μια γνωμοδότηση, ο κρατικός ραδιοτηλεοπτικός οργανισμός της Κίνας χαρακτήρισε τη δήλωση «δοκίμιο δημοσίων σχέσεων δεύτερης κατηγορίας που στερείται ειλικρίνειας και γεμάτο κενά λόγια», ρωτώντας γιατί η H&M δεν ζητά συγγνώμη από τους καταναλωτές.

Παρόλο που είναι προκλητικό, το κλείσιμο καταστημάτων στην Κίνα αντιπροσωπεύει μόνο ένα μέρος από τα 502 καταστήματα που διαθέτει στη χώρα και αυτές οι εντάσεις τείνουν να μειώνονται.

naftemporiki.gr