Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Θετικά είναι τα πρώτα μηνύματα από το εξωτερικό μετά τις ανακοινώσεις για το άνοιγμα του ελληνικού τουρισμού στις 14 Μαΐου, αν και ακόμη δεν έχουν καταγραφεί συγκεκριμένα ποσοστά κρατήσεων. Η απόφαση της κυβέρνησης να ορίσει τη 14η Μαΐου ως ημέρα ανοίγματος του ελληνικού τουρισμού έγινε ευμενώς δεκτή από αγορές όπως η βρετανική ή η γερμανική, αλλά όπως σημειώνουν στη «Ν» παράγοντες του ελληνικού τουρισμού δεν μπορούμε ακόμη να μιλήσουμε με συγκεκριμένα νούμερα αναφορικά με τις κρατήσεις.
Αυτό σύμφωνα με την πρόεδρο του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ), Κωνσταντίνα Σβύνου, θα γίνει προς το τέλος του μήνα, όταν θα πραγματοποιηθεί και η πρώτη έρευνα από την πλευρά του Ινστιτούτου.
Εμβολιασμοί
Επίσης να σημειωθεί ότι για θετικό κλίμα κάνει λόγο και ο πρώην πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Ανδρέας Ανδρεάδης, ο οποίος στο twitter σημειώνει ότι «οι κρατήσεις για την Ελλάδα εξελίσσονται ιδιαίτερα θετικά μετά τις ανακοινώσεις για άνοιγμα τον Μάιο. Κλειδί η ραγδαία επιτάχυνση των εμβολιασμών».
Στο μεταξύ, σε δηλώσεις του στο politico.eu ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης επιβεβαιώνει ως χρονικό ορόσημο για το επίσημο άνοιγμα του Ελληνικού Τουρισμού τη 14η Μαΐου 2021, αναφέροντας: «Είμαστε σχετικώς βέβαιοι ότι η συγκεκριμένη ημερομηνία είναι ασφαλής, καθώς θα έχουμε ως συμμάχους τον καλό καιρό και την πρόοδο των εμβολιασμών. Το μόνο που μπορούμε να πούμε προς το παρόν με σιγουριά είναι ότι το 2021 θα αποδειχθεί καλύτερο από την προηγούμενη χρονιά».
Το «πιστοποιητικό»
Για το ζήτημα της υιοθέτησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση του «Ψηφιακού Πράσινου Πιστοποιητικού» για τους ταξιδιώτες που έχουν εμβολιαστεί, σύμφωνα με την πρόταση που έχει υποβάλει, ήδη από τον Ιανουάριο, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο κ. Θεοχάρης τονίζει: «Εάν η Ευρώπη εξακολουθήσει να καθυστερεί, διακινδυνεύει να χάσει μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να επιδείξει τον ηγετικό της ρόλο σε οικουμενικό επίπεδο. Θα πρέπει να κινηθούμε όσο πιο γρήγορα γίνεται. Δεν νομίζω ότι το πρόβλημα είναι τεχνικής φύσης. Θα πρέπει να υπάρξει πολιτική βούληση από όλες τις χώρες ώστε το πιστοποιητικό να καθιερωθεί το συντομότερο δυνατόν».
Όπως εξηγεί ο υπουργός Τουρισμού, «το πιστοποιητικό εμβολιασμού απαντά σε όλα τα ερωτήματα που θα μπορούσε να θέσει κάποιος και δεν αποκλείει κανέναν. Με το πιστοποιητικό καλύπτονται όσοι έχουν κάνει τεστ PCR, έχουν εμβολιαστεί ή διαθέτουν αντισώματα στον κορωνοϊό. Το πιστοποιητικό έχει σχεδιαστεί προσεκτικά, κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μην εγείρει την παραμικρή ανησυχία περί παραβίασης προσωπικών δεδομένων. Περιλαμβάνει πολλαπλές επιλογές, επιτρέποντας σε κάποιον ο οποίος δεν επιθυμεί να αποκαλύψει εάν έχει εμβολιαστεί ή όχι, να υποβληθεί σε τεστ PCR. Το πιστοποιητικό εμβολιασμού περιφρουρεί μία από τις θεμελιώδεις ελευθερίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την ελευθερία της μετακίνησης».
Εξάπλωση του ιού
Σε σχετική ερώτηση του politico, ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης είχε την ευκαιρία να διευκρινίσει ότι το άνοιγμα του τουρισμού δεν συνεπάγεται αύξηση των κρουσμάτων Covid-19, λέγοντας ότι «Έλληνες ειδικοί εκτιμούν πως η συμβολή του τουρισμού στην εξάπλωση του ιού είναι της τάξης του 3%. Τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι δεν εκδηλώθηκε δεύτερο κύμα έξαρσης της πανδημίας στο μέσον του καλοκαιριού, αλλά πολύ αργότερα, κατά μία εβδομάδα μετά τις χώρες της Βόρειας Ευρώπης, προς το τέλος Οκτωβρίου-αρχές Νοεμβρίου. Επίσης, ακόμη και χώρες οι οποίες δεν άνοιξαν τα σύνορά τους για τον τουρισμό, όπως το Ισραήλ, επλήγησαν από το δεύτερο κύμα στο μέσον του καλοκαιριού».
Επίσης με άλλες δηλώσεις του στο πρακτορείο Reuters τόνισε ότι «στην Ελλάδα είναι ευπρόσδεκτοι τουρίστες οι οποίοι έχουν εμβολιαστεί, βρέθηκαν αρνητικοί σε πρόσφατο τεστ ή έχουν αναρρώσει από τον Covid-19 και διαθέτουν αντισώματα. Θα υποδεχτούμε τους ταξιδιώτες που ανήκουν σε αυτές τις κατηγορίες ανεξαρτήτως οποιωνδήποτε συμφωνιών».
«Φέτος θα έχουμε μια καλύτερη χρονιά από την περσινή», σημείωσε ο υπουργός Τουρισμού στο Reuters, υπογραμμίζοντας ότι «αυτήν τη στιγμή η ανοδική τάση στις κρατήσεις δεν είναι άμεσα ορατή, καθώς στην αγορά επικρατεί ακόμη η μελαγχολία και η απαισιοδοξία. Είμαι βέβαιος, όμως, ότι στο τέλος οι εκτιμήσεις μου για αύξηση της τουριστικής κίνησης προς την Ελλάδα θα αποδειχθούν ορθές».
Ανάπτυξη της φιλοξενίας στους ορεινούς προορισμούς
Επικεντρωμένη στις προοπτικές για τουριστική ανάπτυξη της ορεινής – ηπειρωτικής Ελλάδας και στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτούς τους προορισμούς ήταν η τηλεδιάσκεψη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) που πραγματοποιήθηκε με συμμετοχή της υφυπουργού Τουρισμού Σοφίας Ζαχαράκη.
Ο πρόεδρος Γρηγόρης Τάσιος, τα μέλη του Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων και πρόεδροι τοπικών ενώσεων ενημερώθηκαν για τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς και κατέθεσαν τις προτάσεις τους για το μέλλον των περιοχών αυτών. Στόχος, να συμβάλουν με την εμπειρία τους στη διαμόρφωση του κατάλληλου, λειτουργικού και ελκυστικού προφίλ της ορεινής – ηπειρωτικής Ελλάδας, δώδεκα μήνες τον χρόνο, με έμφαση στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού και τις outdoor activities.
Εθνική στρατηγική
Η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη δήλωσε: «Σύσσωμη η ελληνική κυβέρνηση επενδύει πλέον στη στρατηγική ανάπτυξη και προώθηση του ορεινού τουρισμού ως έναν παράγοντα για την ανάκαμψη της εθνικής μας οικονομίας και την επαναφορά όλων των παραγωγικών δυνάμεων του τόπου σε αναπτυξιακή τροχιά. Παρότι βρισκόμαστε σε μία κατά κύριο λόγο ορεινή χώρα, την 3η κατά σειρά στην Ευρώπη, προικισμένη με ιδιαίτερο φυσικό κάλλος αλλά και πλούσια λαογραφία, το ελληνικό βουνό και οι δυνατότητές του παραμένουν, δυστυχώς, σε μεγάλο βαθμό ανεκμετάλλευτες και ανεξερεύνητες.
Προτεραιότητα του υπουργείου και δική μου προσωπικά είναι η ανάπτυξη εθνικής στρατηγικής για τον ορεινό τουρισμό στη χώρα μας. Ήδη στο υπουργείο επίκειται η συγκρότηση ειδικής ομάδας εργασίας για την επεξεργασία της και την υποβολή στοχευμένων προτάσεων. Στόχος η προσέλκυση τουριστικού ενδιαφέροντος όλο τον χρόνο με όρους βιωσιμότητας και σεβασμού προς το μοναδικό μας περιβάλλον.
Παράλληλα, θέτουμε όλες μας τις δυνάμεις για την αξιοποίηση κάθε διαθέσιμου χρηματοδοτικού εργαλείου προκειμένου το συγκριτικό πλεονέκτημα της ορεινής ηπειρωτικής χώρας μας να θωρακισθεί και αναδειχθεί ακόμη περισσότερο με υποδομές σύγχρονες και ασφαλείς».
«Εκφράζουμε την ικανοποίησή μας για τη σύσταση, άμεσα, στο υπουργείο Τουρισμού ειδικής ομάδας που θα ασχολείται με τη φιλοξενία στην ορεινή – ηπειρωτική Ελλάδα. Στις περιοχές αυτές δραστηριοποιούνται κατά κύριο λόγο μικρές επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα επιβίωσης εξαιτίας των συνεπειών της πανδημίας», δήλωσε ο κ. Τάσιος.
Παρουσίαση This is Athens
Στο πλαίσιο της ολοκληρωμένης στρατηγικής προβολής και προώθησης του προορισμού, η Αθήνα συμμετείχε μέσω του This is Athens, βασικού πυλώνα της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής του Δήμου Αθηναίων (ΕΑΤΑ), στη Διεθνή Τουριστική Έκθεση του Βερολίνου (ITB), που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά, από τις 9 έως τις 12 Μαρτίου.
Κατά τη διάρκεια της Έκθεσης πραγματοποιήθηκε ειδική παρουσίαση του προορισμού της Αθήνας στους ξένους συμμετέχοντες, στην οποία τα στελέχη της ΕΑΤΑ είχαν την ευκαιρία να αναφερθούν στα αναπτυξιακά έργα του Δήμου Αθηναίων, αλλά και στο στρατηγικό σχέδιο για μια πόλη βιώσιμη και ανθεκτική. Στη διαδικτυακή παρουσίαση αναλύθηκαν και τα πλεονεκτήματα της σύγχρονης Αθήνας, με έμφαση στην πλούσια πολιτιστική της κληρονομιά, στις άριστες ξενοδοχειακές υποδομές και στη βραβευμένη γαστρονομία.
«Με μία σειρά από σημαντικές πρωτοβουλίες για την Αθήνα, όπως η επικείμενη διοργάνωση του Travel Trade Athens τον Απρίλιο, η συμμετοχή της πόλης στο Global Sustainable Tourism Council, η διεκδίκηση μεγάλων διεθνών συνεδρίων, η προσέλκυση επενδύσεων, η υλοποίηση μιας σειράς από διαφημιστικές καμπάνιες και οι συμπράξεις με μεγάλους ιδιωτικούς φορείς για την προβολή της πόλης, η Αθήνα προετοιμάζεται μεθοδικά για την επόμενη μέρα στον τουρισμό. Στόχος μας είναι να επανέλθει η πόλη σταδιακά στην ανοδική τροχιά, στην οποία βρισκόταν πριν από την πανδημία», επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΑΤΑ, Βαγγέλης Βλάχος.
Το This is Athens συμμετείχε στην ITB, σε «εικονικό» περίπτερο του ΕΟΤ. Η δράση υλοποιείται στο πλαίσιο της Πράξης «Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Προώθησης και Προβολής της Αθήνας», μέσα από B2B και B2C κανάλια.