Skip to main content

Μώραλης στη «Ν»: Μεγάλο «στοίχημα» του Πειραιά η αξιοποίηση κονδυλίων 111,7 εκατ.

Από την έντυπη έκδοση

Στον Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Η αναβάθμιση της πόλης του Πειραιά μέσω της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του δήμου, η ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, αλλά και διαφόρων μορφών αναπλάσεων σε στρατηγικά σημεία της ευρύτερης περιοχής του «μεγάλου λιμανιού» αποτελούν την πρόκληση που έχει μπροστά του, στη δεύτερη συνεχόμενη θητεία του, ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης.

Σε συνέντευξή του στη «Ν» ο κ. Μώραλης αποκαλύπτει ότι το μεγάλο στοίχημα για την πόλη είναι η απορρόφηση των 111.683.000 ευρώ που εξασφάλισε ο δήμος από την ΟΧΕ (Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση) μέσω της Περιφέρειας. Είναι το μεγαλύτερο αναπτυξιακό σχέδιο στην ιστορία της πόλης, το οποίο θα αλλάξει ριζικά την εικόνα του Πειραιά.

Πρώτη κίνηση στη μεγάλη σκακιέρα των αλλαγών που σχεδιάζονται για την πενταετούς διάρκειας θητεία του κ. Μώραλη είναι η αξιοποίηση του εμβληματικού κτηρίου του Πύργου του Πειραιά. Χθες ανακοινώθηκε η ανάδειξη προσωρινού αναδόχου και σύμφωνα με τον δήμαρχο είναι εφικτό η σύμβαση να υπογραφεί μέσα στο 2019.

Βρίσκεστε στην αρχή της δεύτερης θητείας σας ως δήμαρχος του Πειραιά. Πριν από 5 χρόνια είχατε να αντιμετωπίσετε τις μεγάλες οφειλές του δήμου. Σε ποια κατάσταση είναι σήμερα;

«Όταν αναλάβαμε το 2014 γνωρίζαμε ότι τα οικονομικά του Δήμου Πειραιά ήταν σε τραγική κατάσταση. Αυτό συνέβαινε για τέσσερις λόγους. Πρώτον, παραλάβαμε ένα δάνειο 132 εκατ. ευρώ και ο δήμος καλείτο τότε να δώσει περίπου 9,2 εκατ. ευρώ τοκοχρεολύσια κάθε χρόνο. Δεύτερον, ο δήμος είχε ανείσπρακτες βεβαιωμένες απαιτήσεις που ξεπερνούσαν τα 80 εκατ. ευρώ και μάλιστα στα όρια της παραγραφής. Τρίτον, δεν είχε αξιοποιηθεί όπως θα έπρεπε η ακίνητη περιουσία του δήμου. Τέταρτον, δεν είχε καταφέρει ποτέ ο δήμος να πάρει ουσιαστικό ανταποδοτικό τέλος από τη λειτουργία του λιμανιού. Δεν μπορώ να υποστηρίξω ότι πέντε χρόνια μετά οικονομικά ευημερούμε. Ωστόσο, προχωρήσαμε σε αναχρηματοδότηση του δανείου μας, εξοικονομώντας περίπου 1,4 εκατ. τον χρόνο. Επίσης εισπράξαμε οφειλές. Σχεδιάσαμε την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του δήμου, ένα εκ των οποίων είναι ο Πύργος, και πιέσαμε πολύ στη σύμβαση παραχώρησης να συμπεριληφθεί ανταποδοτικό τέλος για όλους τους παραλιμένιους δήμους. Αυτή τη στιγμή έχουμε ένα έσοδο που ξεπερνά τα 2 εκατ. ευρώ ετησίως και επειδή αφορά ποσοστό επί των εσόδων του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, είναι βέβαιο ότι με τα χρόνια θα αυξάνεται».

Το θέμα που είναι στην επικαιρότητα αυτές τις ημέρες είναι ο Πύργος του Πειραιά. Θα αξιοποιηθεί τελικά;

«Χθες ανακοινώσαμε ότι προχωρούν οι διαδικασίες για την αξιοποίηση του Πύργου με την ανάδειξη προσωρινού αναδόχου. Υπάρχει μια πρόταση από μια ομάδα εταιρειών με υψηλό κύρος. Θα ελεγχθεί στη συνέχεια από το Ελεγκτικό Συνέδριο και εφόσον όλα πάνε καλά, πιστεύω ότι μπορούμε να έχουμε σύμβαση μέσα στο 2019. Αυτό θα έχει πολλαπλά οφέλη. Το ένα θα είναι το μίσθωμα που θα λαμβάνει ο Δήμος Πειραιά, που υπολογίζεται ότι θα είναι πάνω από 1 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Επίσης θα ανακατασκευαστεί όλο αυτό το κτήριο, που είναι περιουσία του δήμου, θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, τόσο άμεσες όσο και έμμεσες. Τέλος, μέσα από μια τέτοια ανάπλαση θα αναβαθμιστεί και η περιοχή, με τα όμορα έργα που έχουμε σχεδιάσει. Θέλω να σημειώσω ότι η παραχώρηση θα είναι για 99 χρόνια, και το κτήριο θα έχει μικτές χρήσεις».

Με την υπόλοιπη ακίνητη περιουσία του δήμου υπάρχουν νεότερα;

«Το κτήριο της Ραλλείου Σχολής, το οποίο βρίσκεται δίπλα στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, είναι το δεύτερο σε αξία κτήριο της πόλης μας. Όταν είχε δρομολογηθεί να φύγουν τα δικαστήρια από την πόλη του Πειραιά το 2014, μια εξέλιξη για την οποία αντέδρασαν όλοι οι φορείς της πόλης, προσφέραμε ως Δημοτική Αρχή το εν λόγω κτήριο για να γίνει Δικαστικό Μέγαρο. Δυστυχώς η προηγούμενη κυβέρνηση δεν προχώρησε τις απαιτούμενες ενέργειες, με αποτέλεσμα να υπάρχει στασιμότητα στο μείζον αυτό θέμα. Περιμένω συνάντηση με τον νέο υπουργό Δικαιοσύνης για να δω τις προθέσεις της κυβέρνησης ως προς την αξιοποίησή του. Ο δήμος βεβαίως δεν θα έχει έσοδα από το κτήριο, όμως πρέπει ο Πειραιάς να έχει ένα εμβληματικό Δικαστικό Μέγαρο. Αν δεν γίνει στη Ράλλειο, υπάρχουν πολλές προτάσεις αξιοποίησης».

Παράλληλα με την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του δήμου έχετε ξεκινήσει μια προσπάθεια για την έμμεση ενίσχυση της επιχειρηματικότητας γύρω από το μεγάλο λιμάνι της χώρας. Κυρίως με δράσεις γύρω από τη γαλάζια ανάπτυξη και τη θάλασσα, μέσω του blue growth αρχικά και του Blue Lab σήμερα.

«Αυτό που προσπαθώ να μεταφέρω στην πειραϊκή κοινωνία είναι ότι ζητήματα όπως είναι η αξιοποίηση του Πύργου και η δημιουργία του “Blue Lab” συνδέονται άμεσα με την καθημερινότητα. Ένας δήμος που ήταν στα όρια της πτώχευσης, αν δεν αξιοποιήσει την περιουσία του και δεν υποστηρίξει την επιχειρηματικότητα για να αυξήσει τα έσοδά του, δεν μπορεί να κάνει έργα και να βελτιώσει την καθημερινότητα των πολιτών.

Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται και οι ενέργειές μας από το 2014, για την ανάπτυξη της γαλάζιας οικονομίας που ενισχύεται και από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Καταγράψαμε τις δυνατότητες για την ανάπτυξη της γαλάζιας οικονομίας, δημιουργήσαμε δομές, θεσπίστηκε ο διαγωνισμός του blue growth για νεοφυείς επιχειρήσεις, και δημιουργήσαμε το Κέντρο Καινοτομίας για τη γαλάζια οικονομία, που είναι πολύ σημαντικό και για εκπαιδευτικούς λόγους και για όσους επιθυμούν να ξεκινήσουν την επιχειρηματικότητά τους στην γαλάζια οικονομία. Και οι “Ημέρες Θάλασσας” στο ίδιο πλαίσιο εντάσσονται. Χαίρομαι επίσης που έγινε το cluster της ναυτιλίας με τη συμμετοχή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών του Ναυτικού Επιμελητηρίου, του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου. Θα ήθελα θεσμικός εταίρος να είναι και ο Δήμος Πειραιά, ώστε να διευκολύνει το έργο του cluster σε θέματα που περνούν μέσα από τις λειτουργίες του δήμου, όπως γίνεται σε ναυτιλιακά cluster του εξωτερικού».

Οι σχέσεις της πόλης με το λιμάνι;

«Έχει αναπτυχθεί μια σχέση, ανεξάρτητα του γεγονότος ότι είχαμε ταχθεί υπέρ του δημόσιου χαρακτήρα του λιμανιού. Επιλέξαμε, αντί να “ταμπουρωθούμε μέσα στην πόλη και να πετάμε πέτρες σε μια δεδομένη συμφωνία”, να γίνουμε μέρος της συζήτησης για να αποκομίσουμε οφέλη. Εξασφαλίσαμε το ανταποδοτικό όφελος, όπως σας έχω αναφέρει ήδη. Σχετικά με την κρουαζιέρα πιστεύω ότι ο μόνος τρόπος να αποκομίσει η πόλη του Πειραιά οφέλη είναι να μετατραπεί σε λιμάνι εκκίνησης και αυτό είναι εφικτό. Δεν είμαστε ανταγωνιστές με την Αθήνα, αντιθέτως το γεγονός ότι είναι δίπλα στον Πειραιά μάς ευνοεί. Άλλωστε οι τουρίστες θέλουν να επισκεφθούν το κέντρο της Αθήνας για να δουν την Ακρόπολη. Μπορούν ωστόσο να επισκεφτούν και την πόλη του Πειραιά, η οποία έχει πολλά αξιοθέατα και σημεία ενδιαφέροντος, τα οποία αναδεικνύουμε».

Από το master plan του ΟΛΠ όπως διαμορφώθηκε είστε ευχαριστημένος;

«Είμαι ευχαριστημένος με τον τρόπο που διαμορφώθηκε γιατί καταφέραμε να αποφύγουμε τη δημιουργία ενός μεγάλου εμπορικού κέντρου στη χερσαία περιοχή του λιμανιού, καθώς σκοπός μας είναι οι επιβάτες της κρουαζιέρας να διαχυθούν στην πόλη, ώστε να υποστηρίξουν την υπάρχουσα αγορά, ενώ πλέον συζητάμε για δύο νέες θέσεις κρουαζιερόπλοιων, που άλλωστε ήταν στις υποχρεωτικές επενδύσεις αλλά υπάρχουν περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές προϋποθέσεις».

Από όλα όσα σχεδιάζετε, ποια θα θέλατε να δείτε υλοποιημένα στο τέλος της θητείας σας;

«Μεγάλο “στοίχημα” αποτελεί η απορρόφηση των 111.683.000 ευρώ που εξασφάλισε ο δήμος από την ΟΧΕ μέσω της Περιφέρειας. Είναι το μεγαλύτερο αναπτυξιακό σχέδιο στην ιστορία της πόλης, το οποίο θα αλλάξει ριζικά την εικόνα του Πειραιά. Ο Πύργος αξιοποιείται, η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου στο Μικρολίμανο ξεκινάει, η ανάπλαση στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου που θα αναβαθμίσει την ευρύτερη περιοχή είναι γεγονός. Πρόκειται για εξαιρετικά σημαντικές παρεμβάσεις που αποτελούσαν πάγιο αίτημα της πόλης και των Πειραιωτών και με την ολοκλήρωσή τους θα δημιουργηθεί μια μικροοικονομία, νέες θέσεις εργασίας και θα δούμε μια διαφορετική πόλη, πιο όμορφη, σύγχρονη και λειτουργική. Ασφαλώς εκτός από τα μεγάλα έργα που ανέφερα, ιδιαίτερη βαρύτητα εξακολουθούμε να δίνουμε και σε παρεμβάσεις σε κάθε γειτονιά της πόλης μας. Να δουν οι δημότες και οι επισκέπτες να αλλάζει η καθημερινότητα στον Πειραιά».