Skip to main content

Φυλακισμένη μητρότητα, μαγικό καθρέφτισμα και τραυματικοί θυμοί

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

Μια παγιδευμένη μητέρα δημιουργεί έναν «παράδεισο» για το παιδί της, ένας άνδρας αναζητεί την ευτυχία σε έναν «μαγικό καθρέφτη», ένας άλλος άνδρας επικοινωνεί με το «διαφορετικό», ένα οικοτροφείο της Αιθιοπίας ανοίγει τις πόρτες του, ένας επιστήμονας αποκηρύσσει τις ιδέες του και το γκρι γίνεται μαύρο, στην κινηματογραφική παλέτα αυτής της εβδομάδας.

«Το δωμάτιο»

Διερευνώντας τους δεσμούς γονέα και παιδιού, το δράμα του Λένι Άμπραχαμσον, που υμνεί τη μητρική αγάπη και το ανθρώπινο σθένος, βασίζεται στο πολυβραβευμένο μυθιστόρημα της Έμα Ντόναχιου και είναι υποψήφιο για 4 Όσκαρ – καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, διασκευασμένου σεναρίου και Α΄ γυναικείου ρόλου για την Μπρι Λάρσον, η οποία κέρδισε την αντίστοιχη Χρυσή Σφαίρα. Με τους Τζέικομπ Τρέμπλεϊ, Μέγκαν Παρκ, Γουίλιαμ Μέισι και Τζόαν Άλεν να συμπληρώνουν το καστ, μια μητέρα ζει εγκλωβισμένη, με τον 5άχρονο γιο της, σε ένα δωμάτιο χωρίς παράθυρα, δημιουργώντας έναν ολόκληρο κόσμο για εκείνον μέσα στον μικρό αυτόν χώρο. Όταν προσπαθούν να αποδράσουν, έρχονται αντιμέτωποι με κάτι ακόμη πιο τρομακτικό: τον αληθινό κόσμο.

Το σενάριο υπογράφει η ίδια η συγγραφέας του βιβλίου, η οποία εμπνεύστηκε από την αληθινή ιστορία της Ελίζαμπεθ Φριτζλ, ενός κοριτσιού από την Αυστρία, που κρατείτο φυλακισμένο από τον πατέρα της, σε ένα μπουντρούμι, για 24 χρόνια. Κατά την αιχμαλωσία της, είχε γεννήσει αρκετά παιδιά, μερικά από τα οποία μεγάλωσαν μαζί της στο σφραγισμένο δωμάτιο. Η Ντόναχιου δεν ενδιαφερόταν τόσο για τα εγκλήματα που διέπραξε ο πατέρας, όσο για τα μεγαλύτερα ερωτήματα που προέκυπταν για την ανθρώπινη φύση και την ανάγκη για επιβίωση: Πώς να ήταν, άραγε, να είναι μια μητέρα σε ένα κλειδωμένο δωμάτιο; Πώς μεγαλώνεις ένα παιδί αποκομμένο από την κοινωνία; Τί θα συνέβαινε, αν, ξαφνικά, ζούσες στον μοντέρνο κόσμο μετά από μια ζωή αιχμαλωσίας;

 «Μαγικός καθρέφτης»

Η πρώτη ελληνική τρισδιάστατη ταινία, ένωσε ξανά στη μεγάλη οθόνη την ομάδα της επιτυχημένης ταινίας «Νήsos», η οποία επιστρέφει με μια «χωροχρονική» κωμωδία με ανατρεπτικές παρεξηγήσεις. Το σενάριο υπογράφουν η Έλενα Σολωμού και ο Κωστής Παπαδόπουλος, τη σκηνοθεσία ο Χρήστος Δήμας, την παραγωγή ο Γιάννης Ιακωβίδης και τους ρόλους ερμηνεύουν οι Μάκης Παπαδημητρίου, Ζέτα Δούκα, Ελένη Κοκκίδου, Κώστας Κόκλας, Λευτέρης Ελευθερίου, Δημήτρης Ήμελλος, Τάκης Παπαματθαίου και Αθηνά Οικονομάκου. Κεντρικός ήρωας είναι ένας έφορος αρχαιοτήτων, ο οποίος βρίσκει έναν «μαγικό καθρέφτη», που πραγματοποιεί και τα πιο τρελά όνειρα. Έτσι, κάθε ευχή που κάνει εκπληρώνεται. Όμως, όλο κάτι του ξεφεύγει, και η πραγματική ευτυχία μοιάζει να μην υπάρχει πουθενά.

«7 θυμοί»

Υπαρξιακό, λυρικό και βαθύτατα ουμανιστικό, αν και ενταγμένο στον ρεαλισμό της καθημερινότητας, το δράμα του Χρήστου Βούπουρα επιχειρεί να ανιχνεύσει τη μεταφυσική του ρεαλισμού. Με τους Μάξιμο Μουμούρη, Νίκο Γκέλια, Σοφία Κόκκαλη, Κόρα Καρβούνη, Χάρη Φραγκούλη και Ιερώνυμο Καλετσάνο, ένας αρχαιολόγος γραφείου, επιδιώκει να επικοινωνήσει με το «διαφορετικό». Για να το πετύχει, έρχεται σε επαφή με έξι ανθρώπους. Η περιπέτεια, στην οποία μπαίνει, είναι τραυματική, αφού, για την κάθε επικοινωνία, καταβάλλει και ένα αντίτιμο. Κάποιες φορές, υλικό, άλλες καθαρά ψυχικό, άλλες πάλι και τα δύο. Το κέρδος της εμπειρίας θα καλύψει την απώλεια;

«Ο Θεός δεν μοιράζει καραμέλες»

Το ντοκιμαντέρ του Βαγγέλη Καλαμπάκα, το οποίο απέσπασε το βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ της Κριτικής Επιτροπής των Παιδιών στο 18ο Φεστιβάλ Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, μας μεταφέρει στη σημερινή Αιθιοπία των 85 εκατομμυρίων, όπου πάνω από 5 εκατομμύρια παιδιά είναι ορφανά και αρκετές χιλιάδες από αυτά μεγαλώνουν σε ορφανοτροφεία και παρεμφερή ιδρύματα, μέχρι να ενηλικιωθούν ή να βρουν θετούς γονείς. Η ταινία εισχωρεί πίσω από τις κλειστές πόρτες ενός χριστιανικού ορφανοτροφείου της Αντίς Αμπέμπα, καταγράφοντας την καθημερινή ζωή των μικρών τροφίμων του.

«Γαλιλαίος»

Το 1975, ο πολυβραβευμένος Τζόζεφ Λόζι μετέφερε στη μεγάλη οθόνη το μεγαλειώδες έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ, δημιουργώντας ένα βιογραφικό δράμα για τις ριζοσπαστικές ιδέες του μεγάλου Ιταλού αστρονόμου, μαθηματικού και φυσικού του 17ου αιώνα, οι οποίες τον οδήγησαν στην Ιερά Εξέταση. Τον Γαλιλαίο ενσαρκώνει ο – υποψήφιος για Όσκαρ – Τοπόλ, πλαισιωμένος από τους Έντουαρντ Φοξ, Κόλιν Μπλέικλι, Τζόρτζια Μπράουν, Κλιβ Ρέβιλ, Μάργκαρετ Λέιφτον και Τζον Γκίλγουντ.

Ο θεμελιωτής της σύγχρονης επιστήμης, που επιβεβαίωσε την θεωρία του Κοπέρνικου, αποδεικνύοντας ότι η Γη στρέφεται γύρω από τον Ήλιο και δεν αποτελεί το κέντρο του σύμπαντος, εξαιτίας της τόσο ριζοσπαστικής αυτής απόκλισης από τη μέχρι τότε επικρατούσα θεωρία, βρέθηκε, το 1633, αντιμέτωπος με τους ιεροεξεταστές. Γονατιστός μπροστά τους, αποκήρυξε τη θεωρία του, για να γλυτώσει την πυρά, και συνέχισε την πνευματική του δραστηριότητα μέχρι το τέλος της ζωής του, σε κατ’ οίκον περιορισμό.

«Οι 50 αποχρώσεις του μαύρου»

Ο Μάικλ Τάιντς διακωμωδεί το δημοφιλές μυθιστόρημα και, πολύ περισσότερο, την ταινία «Οι 50 αποχρώσεις του Γκρι», σε αυτήν την παρωδία, με τους Μάρλον Γουέιανς, Τζέιν Σέιμουρ, Κάλι Χοκ, Μάικ Επς, Φρεντ Γουίλαρντ, Άντριου Μπάτσελορ και Αφιόν Κρόκετ.