Με πλούσιο πρόγραμμα, παράλληλες εκδηλώσεις και εκπαιδευτικά σεμινάρια χορού ξεκινά στις 15 Ιουλίου το 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας. Στη διάρκειά του, έως τις 26 Ιουλίου, παρουσιάζει οκτώ διεθνείς και ελληνικές ομάδες σύγχρονου χορού, δύο σεμινάρια, ένα εργαστήρι και δέκα παράλληλες διοργανώσεις, σε είκοσι έξι εκδηλώσεις.
Tο Φεστιβάλ επικεντρώνεται σε δύο βασικά θέματα, που αναδεικνύονται στο κύριο και στο εκπαιδευτικό του πρόγραμμα: στην επιστροφή στις απαρχές του σύγχρονου χορού, με την έννοια της ανατροφοδότησης της σύγχρονης τέχνης με θεμελιώδεις ιδέες, φιλοσοφίες και πρακτικές, και στον χορό για όλους, με έμφαση στην προβολή της «διαφορετικότητας» των ιδιωμάτων, ηλικιών και ταυτότητας των καλλιτεχνών, καθώς και στην ταυτόχρονη παρουσία στη χορευτική δράση καλλιτεχνών με και χωρίς αναπηρία.
Φωτεινό παράδειγμα αποκέντρωσης χαρακτήρισε τη διοργάνωση η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Κατερίνα Κασιούμη, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στην προκάτοχό της, Βίκυ Μαραγκοπούλου, η οποία «δημιούργησε και ανέδειξε το Φεστιβάλ σε υψηλού επιπέδου ελληνικό, αλλά και διεθνές καλλιτεχνικό γεγονός, επί 21 χρόνια, φέρνοντας στο προσκήνιο την Καλαμάτα, ως πόλη του χορού». Αναφερόμενη στην ανάληψη από την ίδια της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του Φεστιβάλ, σε μια δύσκολη για την χώρα περίοδο, τόνισε την επιθυμία της για την ανάγκη συνέχειας αυτού του τόσο ζωτικού για τον χορό θεσμού. Ο προϋπολογισμός, όπως δήλωσε η κα Κασιούμη, είναι ίδιος με εκείνον της περυσινής χρονιάς (400.000 ευρώ, τα οποία προσφέρουν το υπουργείο και ο δήμος Καλαμάτας με τη συμβολή χορηγών), παρότι το Φεστιβάλ, φέτος, θα έχει μεγαλύτερη διάρκεια.
Ξεχωριστή σημασία έχουν τα εκπαιδευτικά προγράμματα μέσα από τα δύο δεκαήμερα σεμινάρια, που έχουν προγραμματιστεί το ένα για επαγγελματίες χορευτές και σπουδαστές του χορού και το άλλο για ερασιτέχνες – λάτρεις του χορού όλων των ηλικιών. Ακόμα, διοργανώνεται ένα σύντομο, αλλά ξεχωριστό εργαστήριο σύγχρονου χορού, που απευθύνεται σε όλους, σε άτομα με ή χωρίς αναπηρία (18 χρόνων και άνω), για τη συμμετοχή των οποίων δεν απαιτείται γνώση χορού, μόνο το ενδιαφέρον και η επιθυμία για κίνηση!
Η σειρά των παράλληλων εκδηλώσεων που έχουν προγραμματιστεί «ανοίγεται» στην πόλη και φιλοδοξεί να αναδείξει μια άλλη πλευρά της διοργάνωσης, που υποστηρίζει τις συνέργειες και τις συνεργασίες με πολλούς και διαφορετικούς θεσμούς και συνδυάζει τον χορό με βραδιές μουσικής, κινηματογραφικές προβολές, διαλέξεις και συζητήσεις. Σε αυτές, ξεχωρίζουν, μεταξύ άλλων, το Γκαλά Όπερας με τον Δημήτρη Πλατανιά, προβολές, όπως αυτή του πολυβραβευμένου ντοκιμαντέρ της Bess Kargman, με τίτλο «First Position» (2011), των φιλμ «Drops of Breath», «All This Can Happen», καθώς και η εγκατάσταση – ταινία «The Running Tongue».
Παράλληλα, το 22ο Φεστιβάλ συνεργάζεται με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και, ειδικότερα, με το πρόγραμμα Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων, ενώ διευρύνει την ήδη πολύ καλή συνεργασία του με το Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσσηνίας, στην Καλαμάτα, όπου συνεχίζεται η έκθεση «Μυθικοί Χοροί της Μεσσηνίας», η οποία θα πλαισιωθεί και με μια παράσταση χορού.
Παραστάσεις
Η εντυπωσιακή παραγωγή «Links» του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, που υπογράφει ο σπουδαίος Έλληνας χορογράφος Αντώνης Φωνιαδάκης, θα σηκώσει την αυλαία του Φεστιβάλ, στις 15 Ιουλίου. Τη σκυτάλη παίρνουν δύο νέες χορογράφοι: η Ευαγγελία Κολύρα και η Άρτεμις Λαμπίρη, με τα έργα «10.000 Litres» και «Me on Top» αντίστοιχα, τα οποία παρουσιάζονται σε μια ενιαία παράσταση. Η συνέχεια ανήκει στον – πολλά υποσχόμενο και ανερχόμενο σε ευρωπαϊκό επίπεδο – Χρήστο Παπαδόπουλο, ο οποίος, με την ομάδα του, Λέων και Λύκος, παρουσιάζει το δεύτερο έργο της καριέρας του, «Opus». Μια ενδοσκόπηση στην έννοια της κρίσης ως καταρχήν υπαρξιακή, αλλά ταυτοχρόνως κοινωνική, οικονομική, πολιτική, αξιακή και ηλικιακή κάνει το έργο «Στην άκρη του βατήρα», που θα δούμε από την ομάδα Αμάλγαμα και τη χορογράφο Μαρία Γοργία, ενώ, σε θεατές όλων των ηλικιών, απευθύνεται το έργο «Drops of Peace», μια παράσταση σε εξωτερικό χώρο που συνδυάζει χορό και προβολές. Οι χορογράφοι Αποστολία Παπαδαμάκη (ομάδα Quasi Stellar, Ελλάδα), Σοφί Μπουλμπουλιάν (Sophie Bulbulyan, ομάδα Dk – Bel, Γαλλία) και Λία Χαράκη (ομάδα Πέλμα, Κύπρος) δημιουργούν το «Drops of Peace», ως απόηχο του «Drops of Breath», της πρώτης διεθνώς υποβρύχιας παράστασης χορού.
Αποτελούμενη από χορευτές αρτιμελείς και μη, η ομάδα Candoco Dance Company επισκέπτεται την Καλαμάτα με έργα δύο καταξιωμένων χορογράφων, των Aλεξάντερ Γουίτλεϊ και Τόμας Χάουερτ . Το «Beheld», έργο του Γουίτλεϊ, εξερευνά τις δυνατότητες αρτιμελών και μη χορευτών, ενώ το «Notturnino» του βραβευμένου Χάουερτ εμπνέεται από το ντοκιμαντέρ «Tosca’s Kiss», το οποίο αναφέρεται στη ζωή στην Casa di Riposo Per Musicisti του Μιλάνου, το πρώτο γηροκομείο του κόσμου για τους συνταξιούχους τραγουδιστές της όπερας, που ιδρύθηκε από τον Τζιουζέπε Βέρντι, το 1896.
Τέλος, το επίκαιρο ερώτημα της ευρωπαϊκής ταυτότητας και, κατά συνέπεια, της δικής μας συλλογικής ταυτότητας θέτει η ομάδα Rootless Root – Λίντα Καπετανέα και Γιόζεφ Φρούτσεκ, στο έργο «Europium».
Πληροφορίες
Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας: Παν. Καίσαρη 6 – Καλαμάτα, τηλ.: 27210 83086 και 27210 90886. Τιμές εισιτηρίων: παραστάσεις στην Κεντρική Αίθουσα: 15 και 12 (φοιτητικό – μειωμένο) ευρώ, στο Στούντιο: 12 ευρώ, ειδική τιμή για τους συμμετέχοντες στα σεμινάρια του Φεστιβάλ: 10 ευρώ, η είσοδος σε όλες τις παράλληλες εκδηλώσεις και στην παράσταση «Drops of Peace» είναι ελεύθερη. Προπώληση εισιτηρίων: Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο Καλαμάτας (καθημερινά, εκτός Κυριακής και απογεύματος Σαββάτου: 10:00 – 13:00 και 18:30 – 21:00, τηλεφωνικά: 27210 83088 και 27210 98025 (τις ίδιες ημέρες και ώρες), ηλεκτρονικά: kalamatadancefestival.gr.
naftemporiki.gr