Είναι πλέον γνωστό ότι οι αλγόριθμοι του Facebook είναι ρυθμισμένοι ώστε να «λογοκρίνουν» αναρτήσεις φωτογραφιών που προσβάλλουν τα χρηστά ήθη.
Έχει λογοκριθεί ο πίνακας του Γάλλου ζωγράφου Gustave Courbet «Η απαρχή του κόσμου», έχει λογοκριθεί φωτογραφία του παλαιολιθικού αγαλματίδιου «Η Αφροδίτη του Βίλεντορφ». Κανείς δεν φανταζόταν, όμως, ότι θα έπεφτε θύμα της λογοκρισίας του Facebook – αλλά και του Instagram, το οποίο είναι ιδιοκτησίας Facebook – και μία φωτογραφία γυμνού με τα επίμαχα σημεία καλυμμένα.
Η περίπτωση είναι αυτή της Dragana Jurisic, φωτογράφου με έδρα το Δουβλίνο, της οποίας το Instagram «κατέβασε» τον λογαριασμό, ενώ το Facebook διέγραψε πολλές από τις φωτογραφίες της. Ο λόγος; Το ότι η φωτογράφος πόσταρε φωτογραφία ενός γυμνού μοντέλου, την οποία όμως η ίδια είχε «λογοκρίνει», καλύπτοντας το στήθος με ένα φύλλο.
Στη φωτογραφία απεικονίζεται η καλλιτέχνις και ποιήτρια Caoimhe Lavelle. Αποτελεί μέρος του πρότζεκτ «100 Μούσες» της Jurisic, το οποίο έχει να κάνει με την αναπαράσταση του εαυτού. Η Jurisic εξηγεί ότι οι γυναίκες που φωτογραφήθηκαν «σκηνοθέτησαν οι ίδιες και επέλεξαν τη φωτογραφία τους». Και η φωτογραφία που πόσταρε στο Instagram ήταν μια δοκιμαστική εκτύπωση για επερχόμενη έκθεση με τίτλο «Γυμνή Αλήθεια» στην Crawford Art Gallery στην Ιρλανδία, στην οποία έκθεση θα υπάρχουν έργα των Francis Bacon, Dorothy Cross, Robert Feagan κ.ά..
Πόσταρε τη φωτογραφία της την προηγούμενη εβδομάδα, η φωτογραφία «παρέμεινε για 24 ώρες, πήρε πάνω από 500 like» και μετά ο λογαριασμός της «καταργήθηκε χωρίς προειδοποίηση». Θεωρώντας ότι παρέμενε συμμορφωμένη με τους όρους χρήσης της πλατφόρμας, η Jurisic δεν έβρισκε εξήγηση για το συμβάν και απευθύνθηκε στο Instagram για να τους ενημερώσει. Έλαβε μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με το οποίο την ενημέρωναν ότι ο λογαριασμός της «καταργήθηκε, επειδή δεν ακολουθούσε τους Όρους Χρήσης». Ρώτησε το γιατί, αλλά απάντηση δεν έλαβε ποτέ.
Όταν πόσταρε την ίδια φωτογραφία στο Facebook, διαπίστωσε ότι «δεν είχε δικαίωμα να αναρτά και να σχολιάζει». Εξηγεί ότι χρησιμοποιούσε το Instagram «ως ένα είδος ψηφιακού αρχείου» της δουλειάς της και ότι, αν και διατηρεί back-up των φωτογραφιών της, «έχει, πια, χάσει ημερομηνίες, ώρες, σημειώσεις, σχόλια και συζητήσεις γύρω από τα έργα της».
Ο κριτικός φωτογραφίας στην εφημερίδα «The Guardian» Sean O’Hagan ήταν ένας από αυτούς που στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έκαναν repost τη φωτογραφία της Jurisic -και είδαν το repost τους να απαλείφεται- και σχολίασε ότι ο λογαριασμός της Jurisic έχει διαγραφεί μόνιμα.
Σύμφωνα με την ηλεκτρονική εφημερίδα «The Art Newspaper», το βράδυ της 14ης του μηνός, το Instagram αποκατέστησε τον λογαριασμό της Jurisic – ο οποίος είναι, πλέον, σε δημόσια θέα – και απολογήθηκε για την αναστάτωση που προκάλεσε. Η Jurisic λέει, όμως, ότι πάνω από 3.000 παλαιότερες αναρτήσεις της εξακολουθούν να λείπουν.