Skip to main content

Υπό συνεχή πίεση τα μεγέθη της ΑΒ Βασιλόπουλος

Από την έντυπη έκδοση 

Tης Δανάης Αλεξάκη
[email protected] 

Αρνητικό διατηρήθηκε το πρόσημο στα έσοδα της ΑΒ Βασιλόπουλος, θυγατρικής του ομίλου της Ahold Delhaize, το πρώτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς. 

Σύμφωνα με όσα αναφέρει ο μητρικός όμιλος σε χθεσινή ανακοίνωσή του για την πορεία των μεγεθών το πρώτο τρίμηνο του 2019, στη γεωγραφική περιοχή της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης, στην οποία συμπεριλαμβάνεται και η Ελλάδα, οι καθαρές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 2,4% σε σταθερές συναλλαγματικές ισοτιμίες, στο 1,466 δισ. ευρώ. 

Ωστόσο, όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, «ενώ η Ρουμανία και η Τσεχική Δημοκρατία παρουσίασαν ισχυρή συγκρίσιμη αύξηση πωλήσεων το τρίμηνο, η ανάπτυξη στην Ελλάδα παρέμεινε αρνητική». 

Παράλληλα σημειώνεται ότι ο καθαρός ρυθμός αύξησης των πωλήσεων το πρώτο τρίμηνο οφείλεται στη συγκριτική αύξηση των πωλήσεων (εξαιρουμένης της βενζίνης) προσαρμοσμένη με την περίοδο του Πάσχα, και από την προσθήκη 132 καταστημάτων -σχεδόν όλων των καταστημάτων ευκολίας- που άνοιξαν στη Ρουμανία, την Ελλάδα και τη Σερβία.

Με γνώμονα την εκφρασμένη πρόθεση της διοίκησης της ΑΒ να καταστεί leader στην εγχώρια αγορά, το «στοίχημα» της διατήρησης της πιστότητας των καταναλωτών αναδεικνύεται σε ιδιαίτερα προκλητικό. Και αυτό γιατί σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς οι επιδόσεις σε επίπεδο πιστότητας των καταναλωτών προς την ΑΒ υποχώρησαν το 2018 -γεγονός που αποτυπώθηκε στα μεγέθη της αλυσίδας-, ενώ όπως αποδεικνύεται από την εικόνα του πρώτου τριμήνου η τάση αυτή φαίνεται να διατηρείται. 

Πάντως η προσδοκία της αλυσίδας είναι η ΑΒ να έχει μερίδιο από την αύξηση που θα εμφανίσει φέτος συνολικά η αγορά της οργανωμένης λιανικής τροφίμων, η οποία πριν από τις εξαγγελίες για αλλαγή του φορολογικού συντελεστή στο 13% από 24% που επηρεάζει μια ευρεία γκάμα προϊόντων που διακινούνται στα σούπερ μάρκετ, υπολογιζόταν στο 2%. 

Το κόστος εργασίας
Ακόμα ένα σημείο που επισημαίνεται στην οικονομική έκθεση του μητρικού ομίλου αφορά την επιβάρυνση από την Ελλάδα του βασικού λειτουργικού περιθωρίου, το οποίο διαμορφώθηκε στο 3,2%, μειωμένο κατά 0,5% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο, κυρίως λόγω του «υψηλότερου κόστους εργασίας» τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και στην Τσεχία. Ενδεχομένως η εξέλιξη αυτή να συνδέεται με το γεγονός ότι από την 1η Φεβρουαρίου στην Ελλάδα ισχύει ο αναπροσαρμοσμένος κατώτατος μισθός που μπορεί να επηρέασε κάποιο μέρος των περίπου 14.000 εργαζομένων της αλυσίδας. Στο μεταξύ, σε επίπεδο ομίλου, οι καθαρές πωλήσεις της Ahold Delhaize στο εξεταζόμενο τρίμηνο αυξήθηκαν 1,5% ,στα 15,88 δισ. ευρώ από τα 14,93 δισ. ευρώ πριν από έναν χρόνο. Ενδιαφέρον έχει ότι οι καθαρές πωλήσεις μέσω διαδικτύου αυξήθηκαν 25% σε σταθερή συναλλαγματική ισοτιμία. Τα καθαρά κέρδη ενισχύθηκαν κατά 2,5% στα 435 εκατ. ευρώ, έναντι των 403 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο.