Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Η αλυσίδα πολυκαταστημάτων attica απολαμβάνει ρυθμό ανάπτυξης πωλήσεων περίπου 8%, επίδοση που δεν συναντάται σήμερα στο λιανεμπόριο -όπου η αγορά «στενάζει» υπό το βάρος των παρενεργειών της παρατεταμένης αβεβαιότητας- αλλά οι επιτελείς της εταιρείας προειδοποιούν ότι κάπου εδώ εξαντλούνται οι αντοχές του καταναλωτικού κοινού κι επομένως είναι πιθανό τα μεγέθη να επηρεαστούν αν δεν βελτιωθούν οι οικονομικές συνθήκες.
Σύμφωνα με στοιχεία της Αττικά Πολυκαταστήματα Α.Ε., τόσο κατά το α’ τρίμηνο της τρέχουσας οικονομικής χρήσης όσο και κατά την περίοδο του Πάσχα οι πωλήσεις των πολυκαταστημάτων βαίνουν αυξανόμενες, ωστόσο το τελευταίο διάστημα ειδικά κατά τον Απρίλιο διαπιστώνεται κόπωση της αγοραστικής κίνησης, με τις πωλήσεις να προσεγγίζουν τα περσινά επίπεδα (+3 με 4%).
Καλύτερες επιδόσεις εμφανίζουν τα σημεία πώλησης σε malls και εμπορικές πιάτσες, όπως στο Σύνταγμα που ευνοείται σημαντικά και από την τουριστική κίνηση στο κέντρο της πόλης.
Ειδικότερα, στοιχεία που μας παραχώρησε η εταιρεία, δείχνουν μια μέση αύξηση πωλήσεων στο δίκτυο πολυκαταστημάτων της τάξης του 7%-8% το α’ τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης, με το πολυκατάστημα attica του Συντάγματος να αποτελεί τη ναυαρχίδα με πωλήσεις 20 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 8% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Το attica στο Golden Hall εμφάνισε πωλήσεις 10 εκατ. ευρώ αυξημένες κατά 13%, ενώ το attica στο The Mall Athens με 0,55 εκατ. ευρώ αποδίδει 18%.
Στη Θεσσαλονίκη (τα μεγέθη δεν είναι συγκρίσιμα) η δραστηριότητα στο εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos εμφάνισε πωλήσεις 3,5 εκατ. ευρώ, όσο περίπου και την περασμένη χρονιά, ενώ το νεότερο πολυκατάστημα στην Τσιμισκή υπολογίζεται ότι πραγματοποίησε τζίρο περί τα 4 εκατ. ευρώ, επίδοση που επιβεβαιώνει τους στόχους της διοίκησης (16,5-17,5 εκατ. ευρώ την πρώτη πλήρη 12μηνη χρήση).
Η διοίκηση της εταιρείας παρακολουθεί με σκεπτικισμό τις εξελίξεις στην οικονομία και διαπιστώνει ότι η αγορά συνολικά από τον Μάρτιο εμφανίζει αρνητικά σημάδια.
Παρά το δυσμενές περιβάλλον τα attica δεν έχουν προβεί σε περικοπές μισθών, εμπορευμάτων κ.λπ. Διατηρώντας σταθερή πολιτική συνεχίζουν να κερδίζουν μερίδια, αφού χάρη στην κερδοφορία, την απουσία δανειακών βαρών και τα υψηλά επίπεδα ρευστότητας που απολαμβάνουν είναι σε θέση ακόμη και στο τρέχον δύσκολο περιβάλλον να ανανεώνουν το portfolio σημάτων τους εμπλουτίζοντάς το με νέα brands, διατηρώντας την ισορροπία του μίγματος (με brands προσιτά στο ευρύ κοινό και brands μεγάλων οίκων για πιο απαιτητικούς καταναλωτές). Πάντως δεν παύει να υπάρχει ανησυχία στο επιτελείο της εταιρείας εν όψει των εξελίξεων στην οικονομία.
Υπό αυτό το πρίσμα σχεδιάζονται συντηρητικές επενδύσεις για το 2015, με έμφαση στην ανακαίνιση του καταστήματος στο City Link (επένδυση ύψους περίπου 1 εκατ. ευρώ), που συμπληρώνει δέκα χρόνια λειτουργίας, ενώ παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στο real estate προκειμένου να αξιοποιήσει πιθανές επενδυτικές ευκαιρίες εξυπηρετώντας τον στόχο της να επεκταθεί στα νότια προάστια.
Σημειώνεται ότι επιδίωξη της διοίκησης της Αττικά Πολυκαταστήματα είναι η ανάπτυξη ενός ακόμη attica στη Γλυφάδα, ενώ τα σχέδια για το Ελληνικό είναι στο συρτάρι και θα βγουν όταν ξεπαγώσει η διαδικασία του διαγωνισμού και προχωρήσει η επένδυση. Για το concept Carelab προβλέπεται μικρή ανάπτυξη φέτος. Η οδός Ερμού, η Κηφισίας αλλά και η Γλυφάδα αποτελούν περιοχές – στόχους αλλά θα πρέπει να βρεθεί το κατάλληλο σημείο στο συμφέρον μίσθωμα.
Εν κατακλείδι, προϋπόθεση για την υλοποίηση της στρατηγικής της εταιρείας είναι το ξεκαθάρισμα του τοπίου. Και σε ό,τι αφορά τις ετήσιες προβλέψεις αν και στο καλό σενάριο προβλέπεται αύξηση τζίρου της τάξης του 7% κατά μέσο όρο, στο χειρότερο αναμένεται μηδενική ανάπτυξη πωλήσεων και προσγείωση των μεγεθών στα περσινά επίπεδα.