Skip to main content

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: 7,3 δισ. το ανεκτέλεστο του ομίλου με τον ΒΟΑΚ

Ανοίχθηκαν οι οικονομικές προσφορές για τον ΒΟΑΚ- Γίνεται απόλυτος κυρίαρχος στον τομέα των παραχωρήσεων

Σε ύψος ρεκόρ διαμορφώνεται το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων του Ομίλου ΓΕΚ Τέρνα, με την προσθήκη, εκτός απρόοπτου, της παραχώρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) προϋπολογισμού κατασκευής 1,8 δις. ευρώ.

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία (9μηνο 2023) το ανεκτέλεστο της ΓΕΚ Τέρνα ήταν 5,5 δισ. ευρώ. Με τον ΒΟΑΚ θα διαμορφωθεί σε 7,3 δις. ευρώ.

Με την προσθήκη του ΒΟΑΚ στο χαρτοφυλάκιό της η ΓΕΚ Τέρνα γίνεται απόλυτος κυρίαρχος στον τομέα των παραχωρήσεων, μακράν από τους υπόλοιπους κατασκευαστικούς ομίλους. Υπενθυμίζεται ότι το επόμενο διάστημα θα υπογράψει με το ελληνικό δημόσιο τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, ενώ είναι προτιμητέος ανάδοχος και για τη νέα παραχώρηση της Αττικής οδού.

Βάσει εκτιμήσεων της διοίκησης που δημοσιοποιήθηκαν στο τέλος του περασμένου Νοεμβρίου (δηλαδή όταν δεν υπήρχε η εξέλιξη με τον ΒΟΑΚ) σε 5 χρόνια τα EBITDA (κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων) του κατασκευαστικού – ενεργειακού ομίλου θα διαμορφωθούν σε 1,2 δισ. (396,3 εκατ. ήταν στο 9μηνο φέτος) αν συνυπολογιστούν η Αττική Οδός, η Εγνατία, τα βραχυπρόθεσμα έργα της Τέρνα Ενεργειακής και τα έσοδα από το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα με καζίνο στο Ελληνικό, τη νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο στην Κομοτηνή και το υπό κατασκευή αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου.

Οι οικονομικές προσφορές για τον ΒΟΑΚ, ένα από τα μεγαλύτερα κατασκευαστικά έργα για τα οποία βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνιστική διαδικασία, ανοίχθηκαν χθες, παρουσία των τριών ενδιαφερομένων.

Βάσει της προσφοράς της ΓΕΚ Τέρνα (η πιο συμφέρουσα για το δημόσιο) η αιτούμενη κατά την περίοδο μελετών – κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου για το νέο αυτοκινητόδρομο της Κρήτης (μήκους 157,5 χλμ.) ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ (σε τρέχουσες τιμές), ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών.

Στην μάχη για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ συμμετείχαν, εκτός από την η ΓΕΚ Τέρνα, οι κοινοπραξίες Άκτωρ Παραχωρήσεις – Mytilineos και Άβαξ – EGIS – Meridiam. Σύμφωνα πάντα με πληροφορίες η δεύτερη καλύτερη προσφορά είναι της κοινοπραξίας Άκτωρ Παραχωρήσεις – Mytilineos.

Η περίοδος της παραχώρησης του ΒΟΑΚ είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως 5 έτη (60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών.

Βεβαίως, η διαγωνιστική διαδικασία έχει ακόμα πολύ δρόμο έως το σημείο το έργο να εισέλθει σε φάση υλοποίησης. Η ΓΕΚ Τέρνα θα αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος έπειτα από την ολοκλήρωση του ελέγχου των φακέλων των οικονομικών προσφορών, την έκδοση του σχετικού πρακτικού της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού και την απόφαση της Αναθέτουσας Αρχής επί του πρακτικού.

Θα ακολουθήσει η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων, η ανάδειξη οριστικού αναδόχου, ο προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας και η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν (μεταξύ άλλων) η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της από τη Βουλή.  Με την έναρξη της παραχώρησης, θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου και ακολούθως, όταν οριστικοποιηθούν οι μελέτες και αφού έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις ώστε να καταστεί διαθέσιμος ο χώρος εκτέλεσης του έργου, θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.