Σε ένα δυναμικό success story εξελίσσεται το vegan εγχείρημα της Holy Llama, αλλάζοντας τη φιλοσοφία στην αγορά των αρτοσκευασμάτων, προσδοκώντας να διευρύνει την «πίτα» της χορτοφαγικής διατροφής στην Ελλάδα.
Η Holy Llama δημιουργήθηκε το 2022 από την Εριέττα Κούρκουλου Λάτση και την Κελλίνα Δημητριάδη, αποτελώντας ένα creative bakery χειροποίητων φυτικών διατροφικών προτάσεων, ανοίγοντας επί της ουσίας μια νέα κατηγορία στην εγχώρια αγορά των boulangeries, αυτή των φυτικών αρτοσκευασμάτων.
Στο πρώτο χρόνο λειτουργίας της η Holy Llama εξελίσσεται δυναμικά και επεκτείνει τις δραστηριότητές της μέσω νέων επενδύσεων και συνεργασιών, έχοντας ήδη κερδίσει το «στοίχημα» της ανάπτυξης ενός αμιγώς χορτοφαγικού εγχειρήματος.
Όπως αναφέρει μιλώντας στη «Ν» η CEO της εταιρείας κ. Δημητριάδη «Πριν από δύο χρόνια “είδαμε” ότι υπάρχει ένα κενό στην αγορά που αφορά στις αμιγώς φυτικές προτάσεις αρτοσκευασμάτων. Όχι μονάχα στην Ελλάδα, γενικά τα εγχειρήματα boulangeries με χορτοφαγικό προσανατολισμό είναι ελαχιστα και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Υπάρχουν κάποια σημεία στο Άμστερνταμ ή στο Λονδίνο αλλά γενικά η αγορά αυτή δεν έχει αναπτυχθεί. Όντας και εγώ και η Εριέττα χορτοφάγοι, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε ένα παρασκευαστήριο στον Υμηττό που να παράγει χειροποίητες φυτικές επιλογές προϊόντων ζύμης».
Αυτή ήταν η αρχή, ωστόσο, το ταξίδι της Holy Llama επεκτάθηκε πολύ γρήγορα με τη δημιουργία δύο φυσικών καταστημάτων στον Υμηττό και στο κέντρο της Αθήνας επί της οδού Νίκης.
«Στο κλείσιμο της πρώτης οικονομικής χρήσης οι επιδόσεις κινήθηκαν με βάση τις προσδοκίες μας. Ένας φούρνος με ζωικά προϊόντα αν έκανε τα νούμερα που κάνουμε εμείς θα ήταν πολύ ικανοποιημένος. Ο κόσμος είναι ανοιχτός στις φυτικές επιλογές διατροφής. Ειδικά οι τουρίστες όπως Ισραηλινοί, Αμερικανοί και Ευρωπαίοι που έχουν αναπτύξει περισσότερο awareness στο πεδίο της χορτοφαγίας. Ωστόσο και οι εγχώριοι καταναλωτές κυρίως οι ηλικιακές ομάδες έως 30 είναι πιο ανοιχτοί στο να δοκιμάσουν νέες φυτικές επιλογές. Αυτό που μας χαροποιεί είναι ότι το κοινό που δοκιμάζει για πρώτη φορά τα προϊόντα μας, ξαναέρχεται. Επίσης οι παραγγελίες στο ηλεκτρονικό κατάστημα κινούνται πολύ δυναμικά ενώ είχαμε πολλά αιτήματα για catering γεγονός που μας οδήγησε στην απόφαση να επεκταθούμε και σε αυτό το πεδίο, όπου πολύ πρόσφατα προέκυψε η αποκλειστική μας συνεργασία με το Δειπνοσοφιστήριον, μέσω της οποίας ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στον κόσμο της φυτικής γαστρονομίας» αναφέρει η κα Δημητριάδη.
Το project της Holy Llama αναπτύσσεται στη φιλοσοφία της καθετοποιημένης βιώσιμης παραγωγής και προς τούτο η επιλογή των βασικών πρώτων υλών αφορά αποκλειστικά σε προϊόντα βιολογικής καλλιέργειας. Σημαντικό μέρος από τα φρούτα και τα λαχανικά που αξιοποιούνται, καλλιεργούνται στην Llama Farm σε μια έκταση 7-9 στρεμμάτων στον Ωρωπό, ενώ η εταιρεία διατηρεί και συνεργασίες με άλλους βιοκαλλιεργητές.
Σε ό,τι αφορά στο αναπτυξιακό πλάνο της ερχόμενης διετίας εστιάζει στην παραγωγική διεύρυνση αλλά και στην επέκταση του δικτύου καταστημάτων. Συγκεκριμένα, δρομολογείται η δημιουργία δύο-τριών νέων καταστημάτων εντός Αττικής μέχρι το τέλος του 2025. Για το κανάλι της χονδρικής, εξετάζεται η δημιουργία γραμμής παραγωγής στο υφιστάμενο παρασκευαστήριο προκειμένου να αναπτυχθεί και ένα κωδικολόγιο για το ξενοδοχειακό κλάδο στον οποίο η εταιρεία εστιάζει στρατηγικά. Η επιλογή του αυτοματισμού θα ανοίξει το δρόμο και για την δημιουργία συσκευασμένων προϊόντων τα οποία θα μπορούν να διατεθούν στα εγχώρια ράφια της οργανωμένης λιανικής.
Μέσα στο 2024 δρομολογείται και η δημιουργία νέου παρασκευαστηρίου, αποκλειστικά για τις ανάγκες του catering.
Παράλληλα, αναπτύσσεται και το “project van” της Holy Llama που αφορά σε μια καντίνα η οποία θα μπορεί να υποστηρίξει events και φεστιβάλ. Το «ντεμπούτο» του Holy Van πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στην διάρκεια του vegan festival για φιλανθρωπικό σκοπό σε συνεργασία με την ΜΚΟ Food On.
Για την υποστήριξη των σχεδιασμών εκτιμάται ότι θα χρειαστούν κεφάλαια ύψους περί το 1 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι μέχρι στιγμής το εγχείρημα έχει ήδη απορροφήσει ίδια κεφάλαια της τάξεως του 1,2 εκατ. ευρώ.
Σε επίπεδο μεγεθών, στόχευση της εταιρείας είναι η επίτευξη ρυθμού ανάπτυξης 15% ετησίως.