Skip to main content

Branded το 1 στα 4 δωμάτια των ξενοδοχείων στην Ελλάδα

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Μόλις το 8% των ξενοδοχείων, αλλά το 27% των δωματίων της ελληνικής αγοράς, είναι branded, σύμφωνα με έρευνα της GBR Consulting, ανήκουν δηλαδή σε κάποια διεθνή αλυσίδα ή σε κάποιο εγχώριο ξενοδοχειακό brand, είτε πανελλαδικό είτε τοπικό, ή ακόμη σε ένα consortium, καλύπτοντας ξενοδοχεία που συνεργάζονται για σκοπούς μάρκετινγκ υπό ενιαίο προωθητικό σχήμα. 

Η ίδια έρευνα αναφέρει ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν 30 διεθνείς αλυσίδες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και αντιπροσωπεύουν 259 ξενοδοχεία και 44.198 δωμάτια. Αυτά τα ξενοδοχεία έχουν μέγεθος μέσου όρου 171 δωμάτια. Επιπλέον, έχουν καταγραφεί 47 εθνικές αλυσίδες, που αντιπροσωπεύουν 246 ξενοδοχεία και 44.592 δωμάτια ξενοδοχείων, ενώ 60 είναι ο αριθμός ξενοδοχειακών αλυσίδων που έχουν τοπικό χαρακτήρα και αποτελείται από 266 ξενοδοχεία και 31.665 δωμάτια. Ο μεγαλύτερος αριθμός ξενοδοχείων συνδέεται με έναν οργανισμό πωλήσεων και μάρκετινγκ, αλλά συνολικά αντιπροσωπεύουν μικρά ξενοδοχεία.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η κατανομή των brands ανά κατηγορία καταλύματος: Το 59% των ξενοδοχείων 5 αστέρων, το 41% των ξενοδοχείων 4 αστέρων και το 4% των ξενοδοχείων 3 αστέρων ανήκουν σε κάποια ξενοδοχειακή αλυσίδα, ενώ από πλευράς δωματίων τα ποσοστά είναι 70% για την κατηγορία 5 αστέρων, 41% για εκείνη των 4 αστέρων και 8% για την κατηγορία 3 αστέρων. Στην κατάταξη των εθνικών brands ξεχωρίζουν οι όμιλοι Grecotel και Mitsis, με συνολικά 11.244 δωμάτια σε ολόκληρη την Ελλάδα, ενώ σε τοπικό επίπεδο τα brands Hotels Collection, Koullias, Esperia Hotel Group. Τέλος, στις πρώτες θέσεις βρίσκονται τα consortia Tablet Hotels, Mr & Mrs Smith και Leading Hotels of the World.

Στη λίστα των κορυφαίων διεθνών αλυσίδων, με βάση τον συνολικό αριθμό δωματίων, κυριαρχούν οι tour operators με πρώτη την Tui, δεύτερη την Thomas Cook, τρίτη τη Marriott International και τέταρτη την Der Touristic και πέμπτο τον όμιλο Sani/Ikos, που είναι και η μοναδική διεθνής αλυσίδα ελληνικής καταγωγής μεταξύ των πέντε κορυφαίων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, τα περισσότερα branded δωμάτια ξενοδοχείων 5 αστέρων βρίσκονται στα Δωδεκάνησα, με την Κρήτη (νομός Ηρακλείου και νομός Λασιθίου), την Αττική, τη Χαλκιδική, την Κέρκυρα και τις Κυκλάδες να ακολουθούν.

H διείσδυση του brand ως ποσοστό του συνολικού αποθέματος σε δωμάτια 5 αστέρων ανά γεωγραφική περιοχή δείχνει ότι η Αττική βρίσκεται στην πρώτη θέση με ποσοστό 90%, με τον νομό Λασιθίου να ακολουθεί στη δεύτερη θέση (84%), τη Χαλκιδική στην τρίτη (78%) και τα Δωδεκάνησα στην τέταρτη (76%). Αξίζει να σημειωθεί ότι μεγάλη διείσδυση των branded καταλυμάτων πολυτελείας καταγράφεται και σε μεμονωμένες περιοχές, όπως η Λάρισα, η Φθιώτιδα, η Ηλεία, η Μεσσηνία και η Αργολίδα, όμως εκεί οι μονάδες 5 αστέρων είναι λίγες.

Με βάση τους δημοσιευμένους ισολογισμούς της περιόδου 2014-2016, το μέγεθος της ελληνικής αγοράς 5 αστέρων φτάνει τα 2,5 δισ. ευρώ το 2016, έναντι 2,1 δισ. το 2015 και 1,9 δισ. το 2014. Από πλευράς μεριδίου, τα branded ξενοδοχεία 5 αστέρων κατείχαν 78% το 2016, 79% το 2015 και 81% το 2014.

Έσοδα ανά δωμάτιο

Από πλευράς εσόδων, το υψηλότερο συνολικό έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (δείκτης TRevPar) καταγράφηκε σε πεντάστερα ξενοδοχεία-μέλη consortium και το αμέσως χαμηλότερο από ξενοδοχεία 5 αστέρων που ανήκουν σε κάποιο διεθνές brand.
Αναφορικά με τη γεωγραφική κατανομή των εσόδων, οι Κυκλάδες εμφανίζουν το υψηλότερο συνολικό έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (TRevPAR) το 2016, στα 68.519 ευρώ, καθώς μεγάλο ποσοστό των branded πεντάστερων ξενοδοχείων των Κυκλάδων ανήκουν σε ένα ή περισσότερα marketing consortia.

Τα branded ξενοδοχεία 5 αστέρων της Μακεδονίας ακολουθούν με TRevPar 55.765 ευρώ, ενώ τα branded ξενοδοχεία 5 αστέρων της Αττικής είχαν TRevPAR 49.353 ευρώ, με την επισήμανση ότι τα ξενοδοχεία της Αττικής λειτουργούν 12 μήνες τον χρόνο. Τέλος, σε δείγμα 124 εταιρειών με σύνολο 24.639 δωμάτια 5 αστέρων, οι συνολικές κεφαλαιουχικές επενδύσεις το 2016 ανήλθαν σε 216 εκατ. ευρώ, με το 92% του συνόλου να μην αφορά μεμονωμένες μονάδες, αλλά μέλη επώνυμων ξενοδοχειακών αλυσίδων.