Προσοχή στην έλλειψη βιταμινών και ιχνοστοιχείων κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης

Πέμπτη, 02 Νοεμβρίου 2017 11:19
SHUTTERSTOCK

Της Ανθής Αγγελοπούλου

Οι νέες μελέτες αναφορικά με τη διατροφή και την πρόσληψη βιταμινών και ιχνοστοιχείων στην περίοδο της εγκυμοσύνης συμβάλλουν στην καλύτερη ενημέρωση τόσο των γυναικών που θέλουν να έχουν μια υγιή και ασφαλή εγκυμοσύνη όσο και των επιστημόνων υγείας, και συγκεκριμένα των γυναικολόγων – μαιευτήρων, που παρακολουθούν τη γυναίκα καθόλη τη διάρκεια αυτής.

Σύμφωνα με επιστήμονες από την Κλινική Μάγιο, στο Rochester της Μινεσότα, αν η διατροφή μιας εγκύου δεν είναι υγιεινή και θέλει να παίρνει κάποιο συμπλήρωμα βιταμίνης C, θα πρέπει οπωσδήποτε να συμβουλευθεί τον μαιευτήρα της, διότι η υπερκατανάλωσή της βιταμίνης αυτής μπορεί να είναι επιζήμια για το έμβρυο καθώς, έχει συσχετιστεί με προβλήματα όπως ο πρόωρος τοκετός.

Όπως αναφέρουν οι επιστήμονες, πολλές προγεννητικές βιταμίνες περιέχουν ασφαλή δοσολογία βιταμίνης C. Όμως, αυτές που περιέχουν βιταμίνη C παρατεταμένης απελευθέρωσης έχουν το επιπλέον όφελος της συνεχούς απορρόφησης της βιταμίνης καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Εκτός από τη βιταμίνη C ένα ακόμα σοβαρό θέμα είναι η έλλειψη ψευδαργύρου στον οργανισμό

Οι επιστήμονες από το Ιατρικό Κέντρο του πανεπιστημίου του Maryland των ΗΠΑ επισημαίνουν ότι το ιχνοστοιχείο αυτό παίζει σημαντικό ρόλο στο ανοσοποιητικό σύστημα, την αναπαραγωγή, την ανάπτυξη, την γεύση, την όραση και την οσμή, καθώς και στην πήξη του αίματος και την ομαλή λειτουργία της ινσουλίνης και του θυρεοειδούς αδένα.

Επιπλέον, ο ψευδάργυρος έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες, και έτσι προστατεύει τα κύτταρα από τις βλάβες που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες οξυγόνου, οι οποίες συμβάλλουν στην γήρανση και την εμφάνιση σοβαρών ασθενειών όπως ο καρκίνος και τα καρδιακά νοσήματα.

Το τρίτο σοβαρό στοιχείο είναι το μαγνήσιο το οποίο δρα συνεργατικά με το ασβέστιο

Το μαγνήσιο χαλαρώνει τους μυς και το ασβέστιο διεγείρει τη σύσπασή τους. Οι μελέτες που αφορούν το μαγνήσιο έχουν διαπιστώσει ότι η επαρκής πρόσληψή του κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να εμποδίσει τη μήτρα από τις πρόωρες συσπάσεις, ενώ συμβάλλει στην ανάπτυξη των δοντιών και των οστών του εμβρύου.

Οι καλύτεροι τρόποι πρόσληψης βιταμινών και ιχνοστοιχείων

Αναλύοντας τις μελέτες αυτές, ο Μαιευτήρας - Χειρουργός Γυναικολόγος Μιλτιάδης Αδάμ μας εξηγεί ότι ο καλύτερος τρόπος πρόσληψης βιταμίνης C για μία εγκυμονούσα είναι μέσω της διατροφής. Καλό θα είναι δηλαδή η γυναίκες που διανύουν περίοδο εγκυμοσύνης να καταναλώνουν εσπεριδοειδή και σκουροπράσινα φυλλώδη λαχανικά όπως το μπρόκολο. Επίσης, να προτιμούν αυτά να τα τρώνε ωμά γιατί η θερμότητα μπορεί να καταστρέψει έως ένα βαθμό τη βιταμίνη. Καλές πηγές επίσης είναι τα εμπλουτισμένα δημητριακά και οι χυμοί φρούτων και λαχανικών.

Επιπροσθέτως, όπως λέει, σε κάθε γεύμα τους καλό θα είναι να καταναλώνουν πορτοκάλια ή λεμόνια που είναι πλούσια σε βιταμίνη C ώστε να αυξάνουν και την απορρόφηση του σιδήρου. Η συνιστώμενη ημερήσια δόση για τις εγκύους ηλικίας 18 ετών και άνω είναι 85 mg βιταμίνης C (ή 80 mg για τις ηλικίες κάτω των 18 ετών).

Αναφορικά με τον ψευδάργυρο, ο κ. Αδάμ εξηγεί, ότι ο οργανισμός δεν χρειάζεται μεγάλη ποσότητα και η συνιστώμενη ημερήσια δόση είναι μόλις 8-11 mg. Ωστόσο, η έλλειψή του ψευδαργύρου στον οργανισμό είναι πολύ συχνή. Ευτυχώς όμως, με τη λήψη μιας προγεννητικής πολυβιταμίνης την ημέρα, σε συνδυασμό με μια υγιεινή διατροφή, μπορεί η έγκυος να λάβει την απαραίτητη ποσότητα.

Από τη διατροφή η καλύτερη φυσική πηγή ψευδαργύρου είναι τα στρείδια, καθώς μόλις δύο στρείδια παρέχουν μεγαλύτερη ποσότητα του ιχνοστοιχείου απ’ όση είναι η ημερήσια δόση. Όμως τα στρείδια δεν τα συνιστούν οι γιατροί στις εγκύους για λόγους ασφαλείας. Ενώ, σύμφωνα με τους ειδικούς, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνουν όλοι όσοι καταναλώνουν στρείδια. Θα πρέπει να γνωρίζουν τη χώρα προέλευσής τους, διότι σε μερικές περιοχές παρατηρούνται επικίνδυνα υψηλά επίπεδα υδραργύρου, το οποίο είναι τοξικό μέταλλο. Άλλες καλές, φυσικές πηγές ψευδαργύρου είναι τα εμπλουτισμένα δημητριακά, το κόκκινο κρέας, τα πουλερικά, τα φασόλια, οι ξηροί καρποί και τα γαλακτοκομικά.

Τέλος, όσον αφορά το μαγνήσιο, ο κ. Αδάμ σημειώνει ότι η ποσότητα που χρειάζεται η έγκυος είναι περίπου 350 mg την ημέρα. Καλές φυσικές πηγές είναι οι σπόροι, τα δημητριακά ολικής άλεσης, κάποια ψάρια όπως είναι το σκουμπρί, τα σκουροπράσινα φυλλώδη λαχανικά όπως το σπανάκι, ορισμένα όσπρια, οι μπανάνες και το χαμηλών λιπαρών γάλα.

Κλείνοντας, ο κ. Αδάμ συμβουλεύει τις έγκυες γυναίκες να συζητούν κάθε προβληματισμό και αμφιβολία που έχουν με το γιατρό τους, καθώς είναι ο μόνος που μπορεί ανάλογα με τη δική τους κατάσταση και περίπτωση να τους παρέχει ασφαλείς οδηγίες.

Δημοφιλή