Μία εφαρμογή-παιχνίδι «εκπαίδευσης» εγκεφάλου που βοηθά στη συγκέντρωση του χρήστη σχεδίασαν ερευνητές του University of Cambridge.
«Έχει τύχει σε όλους μας να γυρίσουμε στο σπίτι από τη δουλειά, νιώθοντας πως ήμασταν απασχολημένοι όλη μέρα, αλλά χωρίς να είμαστε σίγουροι τι κάναμε στην πραγματικότητα» λέει η καθηγήτρια Μπάρμπαρα Σαχακιάν, του Τμήματος Ψυχιατρικής του πανεπιστημίου. «Οι περισσότεροι από εμάς περνάμε τον χρόνο μας απαντώντας σε emails, κοιτώντας γραπτά μηνύματα, ψάχνοντας στα social media κ.α. Αλλά αντί να κάνουμε πολλά, κάποιες φορές δυσκολευόμαστε ακόμα και να ολοκληρώσουμε μια δουλειά κι αποτυγχάνουμε να επιτύχουμε τον στόχο της ημέρας. Μετά πηγαίνουμε σπίτι κι ακόμα και εκεί βρίσκουμε δύσκολο να “απενεργοποιηθούμε” και να διαβάσουμε ένα βιβλίο ή να δούμε τηλεόραση χωρίς να σηκώσουμε τα smartphones μας. Για πολύπλοκες δουλειές, πρέπει να μπούμε σε ροή και να μείνουμε συγκεντρωμένοι» αναφέρει.
Τα τελευταία χρόνια, με την εξάπλωση των smartphones, πολλές εφαρμογές «εκπαίδευσης» εγκεφάλου ισχυρίζονται πως βελτιώνουν γνωσιακές δεξιότητες, όπως η μνήμη, η συγκέντρωση κ.α. Ωστόσο, το «Decoder» που ανέπτυξαν οι ερευνητές του Ινστιτούτου Συμπεριφορικής και Κλινικής Νευροεπιστήμης του Πανεπιστημίου βασίζεται στην έρευνα της ίδιας της ομάδας κι έχει αξιολογηθεί επιστημονικά.
Σε μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Frontiers in Behavioural Neuroscience, η Σαχακιάν και ο Dr Τζορτζ Σάβουλιτς επιδεικνύουν πως το να παίζει κανείς Decoder στο iPad για οκτώ ώρες τον μήνα βελτιώνει τη συγκέντρωση και την προσοχή. Η προσοχή αυτού του είδους ενεργοποιεί το λεγόμενο μετωπιαίο-βρεγματικό δίκτυο στον εγκέφαλο.
Οι δοκιμές, στις οποίες συμμετείχαν 75 υγιείς ενήλικες, έδειξαν πως αυτοί που είχαν παίξει Decoder ήταν καλύτεροι ως προς την προσοχή που επιδείκνυαν, σε σχέση με αυτούς που έπαιξαν ένα άλλο παιχνίδι (μπίνγκο) κι αυτούς που δεν έπαιξαν κανένα παιχνίδι. Η διαφορά μάλιστα ήταν ιδιαίτερα σημαντική και ουσιώδης, καθώς ήταν συγκρίσιμη με αυτή που παρατηρείται σε περιπτώσεις χρήσης διεγερτικών ουσιών.
«Πολλοί μου λένε πως έχουν πρόβλημα στο να επικεντρώνουν την προσοχή τους. Το Decoder θα έπρεπε να τους βοηθήσει να βελτιώνουν τις δυνατότητές τους σε αυτό το κομμάτι. Πέραν των υγιών ανθρώπων, ελπίζουμε ότι το παιχνίδι θα είναι επωφελές για ασθενείς που έχουν προβλήματα προσοχής, περιλαμβανομένων ασθενών που έχουν υποστεί εγκεφαλικά τραύματα» λέει η Σαχακιάν.
Από πλευράς του, ο Σάβουλιτς σημειώνει πως «πολλές εφαρμογές εκπαίδευσης εγκεφάλου στην αγορά δεν υποστηρίζονται από εκτενή επιστημονικά στοιχεία. Το evidence-based παιχνίδι μας αναπτύσσεται διαδραστικά κι ο developer του, Τομ Πίρσι, διασφαλίζει πως είναι απορροφητικό και διασκεδαστικό. Το επίπεδο δυσκολίας αντιστοιχεί στον κάθε παίκτη και οι συμμετέχοντες διασκεδάζουν την πρόκληση» εξηγεί.