Skip to main content

Διεθνής επιτροπή ζητά «πάγωμα» των παραπλανητικών πολιτικών διαφημίσεων online

Μια διεθνής επιτροπή κοινοβουλευτικών ζήτησε την Πέμπτη «πάγωμα» των online, στοχευμένων πολιτικών διαφημίσεων με ψευδείς ή παραπλανητικές πληροφορίες μέχρι να επιβληθούν κανόνες στον χώρο.

Όπως αναφέρει το Reuters, η επιτροπή δημιουργήθηκε για τη διερεύνηση του ζητήματος της παραπληροφόρησης και συγκεντρώθηκε στο Δουβλίνο για να εξετάσει στοιχεία και δεδομένα από το Facebook, το Twitter και τη Google, καθώς και από σειρά ειδικών στους κινδύνους online, τη ρητορική μίσους και τις παρεμβάσεις στις εκλογές. Στη συνάντηση συμμετείχαν κοινοβουλευτικοί από την Αυστραλία, τη Φινλανδία, την Εσθονία, τη Γεωργία, τη Σιγκαπούρη, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ.

Η εναρκτήρια συνεδρίαση της επιτροπής στο Λονδίνο τον προηγούμενο Νοέμβριο περιελάμβανε μια άδεια καρέκλα για τον ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο του Facebook, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, αφού αρνήθηκε να δεχτεί ερωτήσεις.

Το Facebook έχει δεχτεί έντονα «πυρά» τον τελευταίο καιρό για την απόφασή του να μην κάνει «fact checking» σε διαφημίσεις από πολιτικούς- και η κριτική εντάθηκε όταν το Twitter ανακοίνωσε τον προηγούμενο μήνα πως θα απαγόρευε όλες τις πολιτικές διαφημίσεις.

Ο Ζάκερμπεργκ έχει υπεραμυνθεί της πολιτικής του, λέγοντας πως η εταιρεία δεν θέλει να καταπνίξει τον πολιτικό λόγο.

Πολιτικοί έχουν τη δυνατότητα για μικρο-στόχευση (micro-targeting) ομάδες ψηφοφόρων στα social media με βάση δεδομένα χρηστών όπως η τοποθεσία, η ηλικία και τα ενδιαφέροντα- μια πρακτική για την οποία οι επικριτές φοβούνται πως θα αυξήσει τις επιπτώσεις των παραπλανητικών/ ψευδών πληροφοριών σε κάποιες ομάδες και θα επηρεάσει αρνητικά την προσέλευση των ψηφοφόρων.

Σε συνδιάσκεψη στη Λισσαβώνα την Πέμπτη, η Μαργκρέτε Βεστάγκερ, Επίτροπος Ανταγωνισμού της ΕΕ, είπε πως «αν είναι μόνο στο feed σας, ανάμεσα σε εσάς και στο Facebook, και υπάρχει μικρο-στόχευση ανάλογα με το ποιοι είστε, δεν πρόκειται πια για δημοκρατία».

Το Facebook ανέφερε την Πέμπτη πως ένα «πειραγμένο» βίντεο των Συντηρητικών στη Βρετανία δεν παραβιάζει τους κανόνες του ως προς τις πολιτικές διαφημίσεις, καθώς «έτρεξε» ως πληρωμένη διαφήμιση. «Οι διαφημίσεις από πολιτικά κόμματα και πολιτικούς υποψηφίους δεν υπόκεινται στους κανόνες μας περί fact-checking» είπε η Ρεμπέκα Στίμσον , επικεφαλής UK Public Policy της εταιρείας, σε δημοσιογράφους. «Αυτό σημαίνει πως αυτό που έβαλαν οι Συντηρητικοί σε αυτή τη διαφήμιση αποτέλεσε αντικείμενο έντονου δημοσίου διαλόγου, ακριβώς επειδή οι άνθρωποι μπορούσαν να το δουν εκεί» είπε η Στίμσον.

Το Facebook συνεργάζεται διεθνής με οργανισμούς- εξωτερικούς συνεργάτες όσον αφορά στο fact-checking, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η παραπληροφόρηση στην πλατφόρμα του. Σημειώνεται πως, εν όψει των εκλογών που θα μπορούσαν να καθορίσουν την πορεία του Brexit στη Βρετανία, κάποιοι πολιτικοί έχουν εκφράσει προβληματισμούς πως παραπλανητικές πληροφορίες θα μπορούσαν να εξαπλωθούν γρήγορα ανά τα κοινωνικά δίκτυα.