Skip to main content

Ζήτηση και κόστος στα ΜΜΜ αλλάζουν τις συγκοινωνίες στην Αθήνα

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

H ζήτηση αλλά και το κόστος του εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες, πρόκειται να είναι τα στοιχεία που θα καθορίσουν την συχνότητα των δρομολογίων των μέσων μαζικής μεταφοράς στην Αθήνα, δεδομένου ότι μέσα στη δεκαετία της ύφεσης, οι οικονομικές και κοινωνικές αλλαγές έχουν διαμορφώσει νέα δεδομένα στις μετακινήσεις από/προς τις γειτονιές της πόλης.

Αυτό προκύπτει από τοποθέτηση στελεχών του ΟΑΣΑ, με την διοίκηση του Οργανισμού να προχωρεί στην κατάρτιση έως το τέλος του έτους, ενός νέου Γενικού Σχεδίου Μεταφορών.

Μέσα στο 2018, τα μέσα του ΟΑΣΑ (οδικές και σταθερές συγκοινωνίες) κατέγραψαν 600 εκατ. επιβιβάσεις και 140 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα.

Ως πρώτο βήμα, σύμφωνα με τον κ. διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού, κ. Νίκο Αθανασόπουλο, πρόκειται να μετρηθεί η ζήτηση στο λεκανοπέδιο Αττικής. Δεκατρία χρόνια μετά την πιο πρόσφατη προσπάθεια, από την οποία πολύ λίγες δράσεις εφαρμόστηκαν λόγω της οικονομικής κρίσης, τα κριτήρια που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή είναι η μέτρηση της ζήτησης και το κοστολογικό μοντέλο.

 Σημαντική παράμετρος θα είναι η ανάπτυξη του κοστολογικού μοντέλου, το οποίο και θα δείξει πόσο κοστίζει κάθε line service, δηλαδή κάθε δρομολόγιο είτε των οδικών, είτε των σταθερών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας. Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα του ουσιαστικότερου λειτουργικού ελέγχου των δύο θυγατρικών του Οργανισμού (ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ), καθορίζοντας και τις κινήσεις που μειώσουν τα κόστη.

Επισημαίνεται ότι η τηλεματική και το ηλεκτρονικό εισιτήριο, δύο έργα που προβλέφθηκαν στο προηγούμενο Γενικό Σχέδιο Μεταφορών και υλοποιήθηκαν, έφεραν σημαντικά αποτελέσματα στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.

Στο πλαίσιο της εκπόνησης του Γενικού Σχεδίου Μεταφορών, αναμένεται ειδικά το ηλεκτρονικό εισιτήριο να έχει κεντρικό ρόλο, καθώς έχει ήδη βελτιώσει τα έσοδα των μέσων μεταφοράς, ενώ έχει δώσει νέες δυνατότητες τόσο στο κομμάτι της τιμολογιακής πολιτικής, όσο και στο ευρύτερο κομμάτι της εποπτείας και του σχεδιασμού συγκοινωνιακού έργου.

Η συνέχιση του ψηφιακού μετασχηματισμού των φορέων των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας αποτελεί προτεραιότητα κατά τον κ. Αθανασόπουλο. Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στην υιοθέτηση ενός Ολοκληρωμένου Συστήματος Προληπτικής Συντήρησης που ουσιαστικά θα εκτιμά την τεχνική ετοιμότητα του στόλου σε πραγματικό χρόνο και θα προγραμματίζει τη βέλτιστη συντήρηση των οχημάτων.

Σύμφωνα με στοιχεία, οι 4 στους 10 είναι δικαιούχοι δωρεάν ή μειωμένου κομίστρου Καθοριστικό στοιχείο για τα έσοδα του Οργανισμού αποτελεί η διαχείριση της κοινωνικής πολιτικής. Όπως ξεκαθάρισε ο κ. Αθανασόπουλος, ο ΟΑΣΑ συμβάλλει με όλες του τις δυνάμεις στην άσκηση της κοινωνικής πολιτικής, καθώς θα πρέπει να εξασφαλίζεται το δικαίωμα μετακίνησης όλων των ομάδων του πληθυσμού, όμως σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να αποζημιώνεται για τις μειωμένες ή δωρεάν μετακινήσεις, καθώς αυτές δεν εμπίπτουν στην κρατική επιχορήγηση.

Οι αρχές της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας με έμφαση στη διαλειτουργικότητα και η αδιάληπτη πρόσβαση των Ατόμων με Αναπηρία στο σύστημα συμπεριλαμβάνονται στις προτεραιότητες του ΟΑΣΑ που θα διέπουν και το Γενικό Σχέδιο Μεταφορών.