Από το πόσα κερδίζουν μέχρι τις θρησκευτικές πεποιθήσεις τους και τα αυτοκίνητα που οδηγούν, το χάσμα ανάμεσα στους Γερμανούς στην πρώην ανατολική και τη δυτική Γερμανία επιμένει, έπειτα από σχεδόν 25 χρόνια επανένωσης, δείχνει μελέτη.
Πολλοί μάλιστα είναι εκείνοι που δεν συμπαθούν τους άλλους, καθώς το ένα τρίτο των ανατολικογερμανών θεωρεί τους δυτικούς «αλαζόνες».
Οι συντάκτες της μελέτης, το Ινστιτούτο του Βερολίνου για τον Πληθυσμό και την Ανάπτυξη, δήλωσαν ότι θα χρειαστεί άλλη μια γενιά για να μπορέσει η Γερμανία να αναπτυχθεί όλη μαζί.
«Τα αποτελέσματα της μελέτης μας εξέπληξαν», δήλωσε σε δημοσιογράφους ο Ράινερ Κλίνγκχολτς, διευθυντής του Ινστιτούτου του Βερολίνου. «Τώρα όπως και τότε (το 1990), τα δύο μέρη της Γερμανίας είναι εντυπωσιακά διαφορετικά».
Ο Χέλμουτ Κολ, ο οποίος ήταν καγκελάριος την εποχή της επανένωσης, πραγμάτωσε την πολιτική ένωση, αντάλλαξε σε δυτικογερμανικά μάρκα τα ανατολικογερμανικά μάρκα και υποσχέθηκε ευημερία στα πρώην κομμουνιστικά κρατίδια.
Ωστόσο διάφοροι παράγοντες, στους οποίους περιλαμβάνονται οι ξεπερασμένες οικονομικές δομές και ένας τρόπος ζωής που είχε επιβληθεί στους πολίτες από την κομμουνιστική διακυβέρνηση, εμπόδισαν την πραγματική ολοκλήρωση.
«Η ενότητα δεν είναι μια πολιτική πράξη βούλησης, αλλά μια μακρά διαδικασία», λέει ο κ. Κλίνγκχολτς.
Μολονότι οι οικονομικές διαφορές μικραίνουν και η ροή των ανθρώπων προς δυσμάς έχει σε μεγάλο βαθμό σταματήσει, η μελέτη έδειξε πως οι ανατολικογερμανοί εργάτες κερδίζουν κατά μέσο όρο 25% λιγότερα από τους δυτικούς συναδέλφους τους, εργάζονται περισσότερες ώρες και έχουν χαμηλότερη παραγωγικότητα.
Ενώ λίγες πόλεις στην ανατολική Γερμανία, όπως η Δρέσδη και η Λειψία, σημειώνουν μεγάλη ανάπτυξη, οι ιδιοκτησίες εκεί τιμώνται κατά μέσο όρο μόλις τα μισά απ’ ό,τι στη δύση, αναφέρεται στη μελέτη.
Πριν από τις εκδηλώσεις για τα 25 χρόνια ενότητας, στις 3 Οκτωβρίου, ίσως το πιο εντυπωσιακό χάσμα βρίσκεται στις συμπεριφορές των ανθρώπων. Σχεδόν τα τρία τέταρτα των ανατολικογερμανών δεν ανήκουν σε κάποια θρησκευτική κοινότητα, το αντίστροφο απ’ ό,τι ισχύει στα δυτικά κρατίδια.
Σε μια χώρα που έχει εμμονή με τα αυτοκίνητα, οι προτιμήσεις στις μάρκες αντανακλούν επίσης διαφορές: οι δυτικογερμανοί οδηγούν πολυτελείς BMW σε σχεδόν διπλάσιο ποσοστό απ’ ό,τι οι Ανατολικογερμανοί, οι οποίοι με τη σειρά τους προτιμούν τα Skoda, τα οποία έρχονταν αρχικά από την Τσεχία.
Σχεδόν το 30% των δυτικογερμανών πιστεύει ότι είναι καλύτερο οι άνδρες να εργάζονται με πλήρη απασχόληση και οι γυναίκες να μένουν στο σπίτι, ποσοστό σχεδόν διπλάσιο απ’ αυτό στην ανατολική Γερμανία, όπου παραδοσιακά οι γυναίκες εργάζονται εκτός σπιτιού.
Περίπου 19 εκατ. Γερμανοί – λίγο λιγότεροι από το ένα τέταρτο του πληθυσμού – έχουν γεννηθεί τα 25 τελευταία χρόνια και στη μελέτη διατυπώνεται η εκτίμηση ότι το μερίδιο αυτό θα αυξηθεί σε πάνω από το μισό του πληθυσμού έως το 2040, όταν η Γερμανία θα γιορτάζει τα 50 χρόνια της επανένωσης.
«Έως τότε, το αργότερο, θα έχουμε μια νέα Γερμανία», λέει ο κ. Κλίνγκχολτς.