Skip to main content

Έντονα αντιδρά το ΠΑΣΟΚ στον Κώδικα Δεοντολογίας για εκπτώσεις – προσφορές

Την ανάκληση της υπουργικής απόφασης για τον Κώδικα Δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή κατά τη διάρκεια των προσφορών, των εκπτώσεων και των προωθητικών ενεργειών ζητεί ο αρμόδιος τομεάρχης του ΠΑΣΟΚ Θάνος Μωραΐτης, τονίζοντας ότι «με μια μονοκοντυλιά, αποδεσμεύεται η πλήρης ασυδοσία όσων επιδιώκουν το κέρδος όχι με θεμιτούς όρους, αλλά παραπλανώντας τους καταναλωτές». 

Μάλιστα, επικρίνει το υπουργείο Ανάπτυξης, υποστηρίζοντας πως «για άλλη μια φορά “συζητάει” με τους φορείς, για να καταλήξει σε ρυθμίσεις της αγοράς που εξυπηρετούν ελάχιστες επιχειρήσεις μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού, προκαλούν βλάβη στους καταναλωτές και στο μεγάλο σύνολο των επιχειρήσεων».

Σύμφωνα με τον κ. Μωραΐτη ο νέος κώδικας δεοντολογίας που παρουσιάστηκε, δεν έλαβε υπόψη το αποτέλεσμα διαλόγου των φορέων που προηγήθηκε και δεν είναι σε θετική κατεύθυνση. 

Όπως επισημαίνει, «στην πραγματικότητα, οι ασυνείδητοι έμποροι θα μπορούν εσαεί να προφασίζονται εκπτώσεις και προσφορές δηλώνοντας ως τιμή προ εκπτώσεων μια οποιαδήποτε παραπλανητική τιμή». 

Ο τομεάρχης Ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ ζητεί από το υπουργείο Ανάπτυξης, αφού ανακαλέσει την υπουργική απόφαση, να ξεκινήσει μια ουσιαστική και αποτελεσματική διαβούλευση με όλους τους παράγοντες της αγοράς ώστε να διαμορφωθεί ένας κώδικας δεοντολογίας ο οποίος θα προστατεύει τους καταναλωτές και θα οριοθετεί με σαφήνεια όλο το πλέγμα των εκπτώσεων, των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τον κ. Μωραϊτη, το σχέδιο υπουργικής απόφασης που παρουσιάστηκε:

  1. Καταργεί κάθε έννοια προστασίας του καταναλωτή, επιτρέποντας την παραπλάνηση του από τους λιανέμπορους που θα μπορούν να δηλώνουν αλόγιστα προσφορές εκεί που δεν υπάρχουν.
  2. Επιτρέπει στους λιανέμπορους να προφασίζονται προσφορές 365 ημέρες το χρόνο χωρίς μάλιστα να ορίζει ποια θα είναι η αρχική τιμή στην οποία θα προκύπτει η μείωση.
  3. Δεν υιοθετεί το όργανο παρακολούθησης παραπλανητικών και αθέμιτων πρακτικών που προτάθηκε από την αρμόδια επιτροπή.
  4. Εξαλείφει τους ορισμούς για τις έννοιες των εκπτώσεων, προσφορών, προωθητικών ενεργειών, της ρευστότητας, κάρτας πιστότητας κ.α., παρόλο που ο σαφής προσδιορισμός τους αποτελούσε πάγιο αίτημα της αγοράς και των καταναλωτών.
  5. Εξυπηρετεί στενά επιχειρηματικά συμφέροντα με τη διατήρηση της «κλειστής» αγοράς των καταστημάτων Stock και Outlet αδιαφορώντας στην ανάγκη της αγοράς για δυνατότητα εκποίησης μικρού μέρους των αδιάθετων αποθεμάτων (η πρόταση ήταν για το 10% του συνόλου των εμπορευμάτων).
  6. Δεν αποτελεί κώδικα δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή αλλά απλή μεταφορά καταργημένων άρθρων παλαιότερου νόμου(ν. 4177/2013).
  7. Δεν αξιοποιεί την πρόταση για το ηλεκτρονικό Μητρώο προσφορών – προωθητικών ενεργειών που έχει ως στόχο την αποφυγή της παραπλάνησης των καταναλωτών και τη σωστή ενημέρωση τους, μια πρόβλεψη που υπάρχει εδώ και ένα χρόνο.
  8. Δεν ενθαρρύνει και δεν επιτρέπει την έκδοση κωδίκων δεοντολογίας από ιδιωτικούς φορείς πρακτική που έρχεται σε αντίθεση με τις γενικές αρχές της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.
  9. Δεν εξειδικεύει τις παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές όπως είχε προταθεί. Κάτι το οποίο θα ενίσχυε την προστασία των καταναλωτών.