Skip to main content

άκυρο

Από την έντυπη έκδοση

Λίγες μέρες αφότου το Λονδίνο αρνήθηκε να τείνει χείρα βοηθείας στην Thomas Cook, η γερμανική κυβέρνηση χορήγησε δάνειο 380 εκατ. ευρώ στην αεροπορική Condor για να επιβιώσει. Είναι επιτρεπτή η τακτική του Βερολίνου;

Εργαζόμενοι, συνδικαλιστικές οργανώσεις και καταναλωτές χαιρέτισαν την απόφαση του γερμανικού Δημοσίου να στηρίξει με δάνειο 380 εκατ. ευρώ τη γερμανική αεροπορική εταιρεία Condor, θυγατρική της Thomas Cook, για να μπορέσει να επιβιώσει τους επόμενους μήνες μέχρι το ξεκίνημα της καλοκαιρινής περιόδου. Αιτιολογώντας τη δανειοδότηση, ο αρμόδιος υπουργός Οικονομίας Πέτερ Αλτμάιερ έκανε λόγο για μια λειτουργικά υγιή και προπαντός κερδοφόρα αεροπορική εταιρεία.

Ο Ντάνιελ Τσίμερ, διευθυντής του Ινστιτούτου Εμπορικού και Οικονομικού Δικαίου στη Βόννη, θεωρεί ότι «τα κρατικά δάνεια πρέπει να χορηγούνται με φειδώ και μόνο όταν το επιβάλλει η λογική». Δυστυχώς όμως αυτό δεν συνέβη το 1999 όταν ο τότε καγκελάριος Γκέρχαρντ Σρέντερ υποσχόταν τη διάσωση της παραπαίουσας κατασκευαστικής εταιρείας Holzmann, η οποία τρία χρόνια αργότερα κήρυττε πτώχευση.

Αρκετά χρόνια νωρίτερα ο επίσης σοσιαλδημοκράτης καγκελάριος Χέλμουτ Σμιτ απέρριπτε τη χορήγηση κρατικής βοήθειας στη γνωστή γερμανική εταιρεία ηλεκτρονικών συσκευών AEG, λέγοντας ότι «δεν είμαστε συνεργείο του καπιταλισμού». Με τη θέση αυτή συμφωνεί και ο καθηγητής Ντάνιελ Τσίμερ, πρώην πρόεδρος της γερμανικής επιτροπής μονοπωλίου: «Το κράτος δεν πρέπει να κρατά με τεχνητά μέσα κάποια εταιρεία στην αγορά.

Εκτός κι αν πρόκειται για υγιή επιχείρηση που δεν προλαβαίνει χρονικά να λάβει πίστωση από τις τράπεζες». Ο πρόεδρος του Οικονομικού Ινστιτούτου ZEW Άχιμ Βάμπαχ δεν δείχνει ωστόσο να πείθεται από την απόφαση του Βερολίνου να χορηγήσει δάνειο στην εταιρεία Condor. Δηλώνει στην DW ότι το γερμανικό Δημόσιο θα έπρεπε να είχε λάβει προληπτικά μέτρα και να επιβάλει στις τουριστικές εταιρείες να επεκτείνουν τις υπάρχουσες ασφάλειες ακύρωσης ταξιδιών. Διότι σε διαφορετική περίπτωση, τονίζει, το Δημόσιο αναγκάζεται να βοηθήσει για να μπορέσουν ταξιδιώτες να επιστρέψουν στη Γερμανία.

Δεν είναι η πρώτη φορά που το γερμανικό Δημόσιο χορηγεί δάνειο σε αεροπορική εταιρεία. Πριν από δύο χρόνια η κυβέρνηση έδωσε στην Air Berlin, τον δεύτερο γερμανικό αερομεταφορέα μετά τη Lufthansa, 150 εκατομμύρια ευρώ. Εντέλει η Air Berlin κήρυξε πτώχευση. Κατάφερε όμως, πωλώντας τον στόλο της, να επιστρέψει τα χρήματα που δανείστηκε από το γερμανικό κράτος.