Skip to main content

Η αναδιάταξη του ευρωπαϊκού ενεργειακού συστήματος υπό την πίεση του πολέμου

EPA/SERGEY DOLZHENKO

Η νέα κατάσταση εντείνει την πίεση στις ουκρανικές αποθήκες, οι οποίες γίνονται πιο στρατηγικές αλλά και πιο δύσκολες στη χρήση.

Προσθέστε την «Ν» ως προτιμώμενη πηγή στο Google

Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει αναδιαμορφώσει βαθιά την ενεργειακή ισορροπία στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Σε μια περιοχή φτωχή σε ορυκτούς πόρους, η ενέργεια έχει μετατραπεί σε στρατηγικό εργαλείο.

Η Ουκρανία επιδιώκει να μειώσει κάθε ρόλο που θα μπορούσε ακόμη να ωφελήσει τη Μόσχα, αξιοποιώντας τη γεωγραφική της θέση και τις σοβιετικής προέλευσης υποδομές της.

Όμως αυτά τα πλεονεκτήματα έχουν αποδυναμωθεί, καθώς οι ρωσικές επιθέσεις έπληξαν ηλεκτροπαραγωγικούς σταθμούς, σταθμούς συμπίεσης και εγκαταστάσεις αποθήκευσης, αφήνοντας το ενεργειακό σύστημα σε κατάσταση ακραίας ευαλωτότητας. Σε αυτό το πλαίσιο, κάθε ένταση μεταξύ Ουκρανίας και Ευρωπαϊκής Ένωσης, τροφοδοτούμενη από τις θέσεις της Ουγγαρίας και της Σλοβακίας, αποκτά πανευρωπαϊκή διάσταση. Η έκτακτη σύσκεψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δείχνει πόσο εύθραυστη έχει γίνει η περιφερειακή ισορροπία.

Αλυσιδωτές επιπτώσεις από το τέλος του ρωσικού transit

Η λήξη του ρωσικού transit στις 31 Δεκεμβρίου 2024 αναδιαμόρφωσε τις ευρωπαϊκές ροές. Ποσότητες LNG κατευθύνθηκαν προς τους άξονες Νότου–Βορρά, μέσω Ιταλίας και Αδριατικής, αλλά και μέσω Πολωνίας, η οποία στηρίζει ενεργά την Ουκρανία χάρη στο νορβηγικό αέριο του Baltic Pipe. Αυτή η αναδιάταξη απέτρεψε μια άμεση κρίση, αλλά ανέδειξε τα κενά ενός ακόμη ημιτελούς συστήματος. Στο νέο αυτό περιβάλλον, η Ουκρανία χάνει ένα σημαντικό γεωπολιτικό εργαλείο και μια κρίσιμη πηγή εσόδων, ενώ πλέον πρέπει να πληρώνει για τη διέλευση αερίου χωρίς κανένα οικονομικό όφελος. Η Σλοβακία βλέπει τον ιστορικό της ρόλο ως χώρα transit να εξαφανίζεται, ενώ η Ουγγαρία διατηρεί τους ενεργειακούς δεσμούς της με τη Μόσχα, με κίνδυνο πολιτικής απομόνωσης εντός της ΕΕ. Ο ελληνικός διάδρομος, που πιθανά θα εξελιχθεί σε μεσογειακό πυλώνα χάρη στις μελλοντικές εγχώριες πηγές της Ανατολικής Μεσογείου, παραμένει περιορισμένος, με χωρητικότητα κάτω των 15 bcm, και δεν καλύπτει τις άμεσες ανάγκες της Κεντρικής Ευρώπης και της Ουκρανίας.

Οι ουκρανικές αποθήκες, ένα στρατηγικό πλεονέκτημα υπό πίεση

Η νέα κατάσταση εντείνει την πίεση στις ουκρανικές αποθήκες, οι οποίες γίνονται πιο στρατηγικές αλλά και πιο δύσκολες στη χρήση. Η διακοπή του transit στερεί από το Κίεβο τη σταθερή ροή φυσικού αερίου που τροφοδοτούσε φυσικά τις υπόγειες εγκαταστάσεις. Η Ουκρανία πρέπει πλέον να εισάγει αέριο μέσω μακρύτερων, ακριβότερων και πιο ευάλωτων διαδρομών, ενώ οι επαναλαμβανόμενες επιθέσεις αποδυναμώνουν την τεχνική ακεραιότητα του συστήματος. Οι αποθήκες, από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη, λειτουργούσαν ως βασικός σταθεροποιητής, αλλά η χρήση τους γίνεται ολοένα πιο δύσκολη λόγω κινδύνων και αβεβαιότητας. Οι Ευρωπαϊκοί φορείς διστάζουν να αποθηκεύσουν όγκους στην Ουκρανία παρά τα ελκυστικά τιμολόγια, καθώς οι φυσικοί και ρυθμιστικοί κίνδυνοι έχουν αυξηθεί. Αυτή η επιφυλακτικότητα μειώνει την ικανότητα του Κιέβου να γεμίσει τις αποθήκες της, τη στιγμή που η Ευρώπη χρειάζεται ευελιξία για να σταθεροποιήσει τις αγορές της. Οι δημοσιονομικοί περιορισμοί και ο αυξημένος ανταγωνισμός περιορίζουν τις ουκρανικές αγορές, μετατρέποντας έναν πυλώνα σταθερότητας σε πηγή αβεβαιότητας.

Ουγγαρία και Σλοβακία, μεταξύ εξάρτησης και ευρωπαϊκής πίεσης

Η Ουγγαρία και η Σλοβακία παραμένουν από τα πιο εξαρτημένα κράτημέλη από το ρωσικό αέριο. Παρότι ανήκουν σε μια Ευρωπαϊκή Ένωση που επιδιώκει τη μείωση αυτής της εξάρτησης και τη στήριξη της Ουκρανίας, συνεχίζουν να προωθούν σχήματα προμήθειας συνδεδεμένα με τη Μόσχα, προκαλώντας τριβές με το Κίεβο και τις Βρυξέλλες.

Συνολικά, η ΕΕ βρίσκεται σε ρόλο διαιτητή χωρίς δικούς της ενεργειακούς πόρους. Πρέπει να εξασφαλίζει τον εφοδιασμό των περίκλειστων κρατών, να στηρίζει την Ουκρανία στον πόλεμο και να διατηρεί την πολιτική συνοχή ενός κατακερματισμένου συνόλου. Όσο η ευρωπαϊκή ενεργειακή ανασύνταξη παραμένει ανολοκλήρωτη, κάθε μεταβολή ροών ή διμερής διαφωνία μπορεί να εξελιχθεί σε πανευρωπαϊκή κρίση. Οι νέοι άξονες Νότου–Βορρά, οι πολωνικές διασυνδέσεις με νορβηγικό αέριο και οι μελλοντικοί μεσογειακοί διάδρομοι δεν αρκούν ακόμη για να αντισταθμίσουν την απώλεια του ιστορικού transit.

Η Ευρώπη πρέπει να επιταχύνει τις επενδύσεις, να διαφοροποιήσει τις διαδρομές και να ενισχύσει τις εγχώριες δυνατότητές της. Ένα πιο ανθεκτικό ηλεκτρικό δίκτυο, ικανό να αποτρέπει blackouts και να λειτουργεί σε υψηλότερες τάσεις, θα μειώσει την ανάγκη για εισαγόμενο αέριο. Μόνο μια πραγματική ενεργειακή αυτονομία, βασισμένη σε σύγχρονο ηλεκτρικό σύστημα, τεχνολογίες νέας γενιάς με προηγμένη αποθήκευση, μοριακές λύσεις χαμηλού άνθρακα και αναδυόμενους πόρους της Μεσογείου, μπορεί να προσφέρει στην Ευρώπη τη μακροπρόθεσμη ανθεκτικότητα που χρειάζεται.

*Ενεργειακός αναλυτής, πρώην Διευθύνων Σύμβουλος ελληνικής διαχειριστικής εταιρείας υδρογονανθράκων

Προτιμώμενη πηγή στην Google

Για να εμφανίζονται περισσότερα άρθρα της Ναυτεμπορικής στις αναζητήσεις σας εύκολα και γρήγορα, πρέπει να προσθέσετε το site στις προτιμώμενες πηγές σας. Μπορείτε να το κάνετε πηγαίνοντας εδώ.