Skip to main content

Δυναμική υψηλότερων ναύλων «κρύβει» η αγορά των capesize

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Μπορεί χθες να διεκόπη το ανοδικό σερί στους δείκτες και τους ναύλους στα πλοία πολύ μεγάλης μεταφορικής ικανότητας, τα capes, συμπαρασύροντας σε αρνητικό έδαφος και τον βασικό δείκτη της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, τον Baltic Dry Index (BDI), ωστόσο εκτιμήσεις αναλυτών αναφέρουν ότι οι αγορές έχουν ακόμη να καταγράψουν και άλλη άνοδο.

Είναι χαρακτηριστική η τοποθέτηση της κ. Αγγελικής Φράγκου, προέδρου και διευθύνουσας συμβούλου του ομίλου Navios, η οποία επισήμανε ότι ο BDI είναι 80% χαμηλότερα από τη μέση τιμή των τελευταίων 20 ετών.

Επίσης, σύμφωνα με αναλυτές, οι ναύλοι στα Capesize πλοία μπορεί να βρίσκονται στα υψηλότερα επίπεδα του 2017, όμως είναι στο μισό περίπου του μέσου όρου της τελευταίας δεκαετίας.

Οι Eirik Haavaldsen και Fredrik Stene της Pareto Securities εκτιμούν ότι οι ναύλοι στα capes μπορεί να φθάσουν και στα 40.000 δολ. την ημέρα εντός του φθινοπώρου.

Στην περίπτωση που συμβεί αυτό, τότε οι ναύλοι στα capes θα βρεθούν στα υψηλότερα επίπεδα από το 2013.

Επιπλέον, μια τέτοια δραστηριότητα στις αγορές θα ενισχύσει την τάση για νέες παραγγελίες νεότευκτων, χωρίς όμως, όπως εκτιμούν, να παρουσιασθεί άνοδος των τιμών από τα παρόντα επίπεδα λόγω της μεγάλης διαθεσιμότητας σε κλίνες που έχουν τα ναυπηγεία.

Η ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα από την Κίνα εξακολουθεί να κινεί την αγορά σπρώχνοντας προς τα επάνω τόσο τις τιμές του σιδηρομεταλλεύματος όσο και των ναύλων.

Σύμφωνα με τη Morgan Stanley την προηγούμενη εβδομάδα οι ναύλοι στα capes αυξήθηκαν κατά 20% και έφθασαν στα 19.500 δολ., ενώ σε μηνιαία βάση η άνοδος είναι της τάξης του 113%. Επίσης και στα panamaxes παρουσιάστηκε μία άνοδος κατά 7% σε εβδομαδιαία βάση, φέρνοντας τον ναύλο στα 10.800 δολ., ενώ σε μηνιαία βάση η άνοδος των ναύλων ήταν 7%. Ακόμη, την προηγούμενη εβδομάδα οι  κινεζικές τιμές στο σιδηρομετάλλευμα ανέβηκαν κατά 4% στα 78 δολ. ο τόνος, ενώ οι τιμές του χάλυβα έπεσαν κατά 1%, στα 612 δολ. ο τόνος. Τα αποθέματα παραμένουν πάντως σε χαμηλά επίπεδα 5ετίας.

Η ανάκαμψη της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου προσελκύει και πάλι το ενδιαφέρον των private equity και των hedge funds, τα οποία ελπίζουν σε διψήφιες αποδόσεις σε σύντομο χρονικό διάστημα. Όπως εκτιμούν αναλυτές επιδιώκουν να αποκτήσουν σε πολύ χαμηλές τιμές δάνεια από πιστωτικά ιδρύματα που θέλουν να απεμπλακούν από τη ναυτιλία.

Αυξημένα έσοδα

Στο μεταξύ η βελτίωση της ναυλαγοράς ώθησε σε υψηλότερα επίπεδα και τα έσοδα της Navios Maritime Holdings για το δεύτερο τρίμηνο και το πρώτο εξάμηνο του 2017, ωστόσο οι ζημιές της αυξήθηκαν γιατί επηρεάστηκαν από έκτακτες απώλειες από πωλήσεις πλοίων. Τα έσοδα της Navios Holdings στο δεύτερο τρίμηνο ανήλθαν στα 118,6 εκατ. δολ. έναντι 105,7 εκατ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι και οι ζημιές στα 37,2 εκατ. δολ. από 26,4 εκατ. δολ. πέρυσι. Στο πρώτο εξάμηνο του 2017 τα έσοδα ανήλθαν στα 213,9 εκατ. δολ. έναντι 207,2 εκατ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2016, ενώ οι ζημίες της εταιρείας ανήλθαν στα 85,9 εκατ. δολ. έναντι ζημιών 33,8 εκατ. πέρυσι την ίδια περίοδο.

Η κ. Φράγκου σημείωσε ότι η αγορά χύδην ξηρού φορτίου συνεχίζει να βελτιώνεται και αυτό αποτυπώνεται και στα αποτελέσματα της Navios, η οποία παρουσίασε έσοδα και προσαρμοσμένα EBITDA στα 118,6 εκατ. δολ. και 31,3 εκατ. δολ. αντιστοίχως το δεύτερο τρίμηνο του 2017. Σε σύγκριση με το δεύτερο τρίμηνο του 2016 τα EBITDA έχουν αυξηθεί περισσότερο από 30% πρόσθεσε η πρόεδρος της Νavios Maritime Holdings. Συμπλήρωσε ωστόσο ότι ενώ ο BDI έχει επανακάμψει σημαντικά από τα ιστορικά χαμηλά επίπεδα του 2016, θα πρέπει να ανατιμηθεί κατά 80% για να φθάσει στα επίπεδα του μέσου όρου της τελευταίας 20ετίας. Η Navios Holdings ελέγχει έναν στόλο αποτελούμενο από 64 πλοία, 6,6 εκατ. Dwt, εκ των οποίων 38 ιδιόκτητα και 26 ναυλωμένα. Ο στόλος αποτελείται από 21 capesize, 23 panamax, 18 ultra handymax και δυο handysize, μέσης ηλικίας 8,1 ετών!