Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
«Νέα σελίδα» άνοιξε από χθες για το μεγάλο λιμάνι της χώρας, αφού πλέον φεύγει από τον έλεγχο του Δημοσίου και περνάει σε έναν από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους διεθνώς, την κινεζική Cosco.
Χθες, αργά το απόγευμα, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έκανε δεκτή τη βελτιωμένη προσφορά της Cosco, η οποία έφτασε τα 368,5 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, η συνολική αξία της συμφωνίας ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ. Μεταξύ άλλων περιλαμβάνει, εκτός από την προσφορά των 368,5 εκατ. ευρώ, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ την επόμενη δεκαετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ), αναμενόμενου συνολικού ύψους της τάξης των 410 εκατ. ευρώ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπ’ όψιν τα αναμενόμενα μερίσματα και οι τόκοι που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2052.
Σε δύο στάδια
Η συναλλαγή διαρθρώνεται σε δύο στάδια: Στο πρώτο στάδιο η CoscoGroup (HongKong) Limited θα καταβάλει ποσό ύψους 280,5 εκατ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ και θα καταστεί μέτοχος 51% του ΟΛΠ. Εντός διαστήματος πέντε ετών, εφόσον έχει εκπληρώσει ορισμένους όρους που περιγράφονται στη Συμφωνία Αγοράς Μετοχών (SPA), συμπεριλαμβανομένης της επιτυχούς ολοκλήρωσης των υποχρεωτικών επενδύσεων, η CoscoGroup (HongKong) Limited θα καταβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ επιπλέον 88 εκατ. ευρώ και θα αυξήσει το μερίδιό της στην ΟΛΠ από 51% σε 67% (δεύτερο στάδιο).
Οι δύο πλευρές στοχεύουν τώρα να έχει ολοκληρωθεί η γραφειοκρατική διαδικασία μέχρι τον Ιούνιο, ώστε στην τακτική γενική συνέλευση του ΟΛΠ να γίνει και η παράδοση – παραλαβή.
Εμφαση στο ανθρώπινο δυναμικό
Το «στίγμα» του τόσο ως προς την αγορά όσο και ως προς το εσωτερικό του ΟΛΠ, ο νέος μεγαλομέτοχος της εταιρείας το δίνει άμεσα. Σύμφωνα με τα όσα επεσήμαναν στη «Ν» κύκλοι προσκείμενοι στην Cosco, η νέα διοίκηση θα δώσει μεγάλο βάρος στο ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας, προκειμένου να αναδειχθεί η τεχνική εξειδίκευση αλλά και η εμπειρία που διαθέτουν τα στελέχη.
Δημιουργία τμήματος μάρκετινγκ
Παράλληλα, πρώτη προτεραιότητα για την Cosco θα είναι η δημιουργία και ανάπτυξη τμήματος marketing στο λιμάνι, που θα αναλάβει να προσελκύσει πελάτες, αφού οι Κινέζοι θεωρούν ότι μέχρι σήμερα δεν υπήρχε.
Οσον αφορά τον επενδυτικό σχεδιασμό, ιδιαίτερο βάρος θα δοθεί στην κρουαζιέρα, αλλά και στη ναυπηγοεπισκευή, παρά την αρνητική συγκυρία. Σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», οι Κινέζοι στοχεύουν σταδιακά να μετατρέψουν τον Πειραιά σε κέντρο μετασκευών και επισκευών στην Ανατολική Μεσόγειο, καθώς και σε βασικό hub κρουαζιέρας στην περιοχή.
«Η CoscoGroup (Hong Kong) Limited, ανταποκρινόμενη στο αίτημα του ΤΑΙΠΕΔ, κατέθεσε σήμερα βελτιωτική δεσμευτική προσφορά για την απόκτηση του 67% της εταιρείας ΟΛΠ Α.Ε., προσφέροντας τίμημα 22 ευρώ ανά μετοχή, ήτοι 368,5 εκατ. ευρώ για το ποσοστό του 67%» επισημαίνει σε ανακοίνωσή του το ΤΑΙΠΕΔ.
Η συγκεκριμένη προσφορά της Cosco, δηλαδή στα 368,5 εκατ. ευρώ, σε συνδυασμό με τη χρονική περίοδο που διανύουμε είναι ιδιαίτερα καλή αφού η συνολική κεφαλαιοποίηση του ΟΛΠ φτάνει τα 325 εκατ. ευρώ για το 100% των μετοχών. Η προσφορά των Κινέζων, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», είναι κατά 10% περίπου πάνω από τη μέση σε αξιολόγηση της αξίας του λιμανιού, περίπου 500 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το Ταμείο κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων είχε ζητήσει περίπου 24 ευρώ ανά μετοχή.
Σημειώνεται ότι η Cosco θα πραγματοποιήσει επίσης επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ. Τα 300 εκατ. ευρώ θα επενδυθούν σε βάθος πενταετίας και τα 50 στη δεκαετία.
Η Cosco
Η κρατικών συμφερόντων Cosco είναι ο μεγαλύτερος ναυτιλιακός όμιλος της Κίνας. Διαχειρίζεται έναν στόλο που αριθμεί περισσότερα από 800 πλοία, ενώ είναι σταθερά μέσα στους έξι μεγαλύτερους port operator στον κόσμο, ενώ κάτω από την «ομπρέλα» της βρίσκονται ορισμένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγεία του κόσμου.
Το θρίλερ
Πριν από την επίτευξη της συμφωνίας προηγήθηκε ένα επικοινωνιακό θρίλερ που διήρκησε επτά ημέρες, αφού σύμφωνα με τις πληροφορίες που είχαν διαρρεύσει μετά την πρώτη προσφορά της Cosco, η διαφορά που χώριζε τις δύο πλευρές ήταν μεγάλη.
Αν και πηγές από το ΤΑΙΠΕΔ ανέφεραν από την πρώτη στιγμή ότι μπορεί να καλυφθεί τελικά, η αγωνία είχε ανέβει στο κατακόρυφο και για την ελληνική πλευρά αλλά και για την κινεζική. Η ελληνική κυβέρνηση ήθελε «να πετύχει με ένα σμπάρο δύο τρυγόνια», αφού και μήνυμα στο εξωτερικό, για την πρόοδο στις μεταρρυθμίσεις, θέλει να στείλει, αλλά και υψηλό αντίτιμο να επιτύχει προκειμένου να έχει επιχειρήματα για το εσωτερικό μέτωπο.
Εξαρχής η παρουσία μόνο ενός διαγωνιζομένου την είχε φέρει σε δύσκολη θέση. Αλλά και οι Κινέζοι που έστειλαν στη χώρα μας το νούμερο 3 του ομίλου, την κα Sun Yueying, ήθελαν να κλείσουν το ζήτημα το γρηγορότερο δυνατό προκειμένου να τρέξουν τα επενδυτικά τους σχέδια.
Σημειώνεται ότι το λιμάνι του Πειραιά βρίσκεται σε κομβικό σημείο στο project αξίας δεκάδων δισ. δολαρίων που αναπτύσσουν σιγά – σιγά, προκειμένου να δημιουργήσουν τις κατάλληλες υποδομές για να εξυπηρετηθεί το εμπόριο στη ρότα που ενώνει Ασία και Ευρώπη. Οι Κινέζοι φιλοδοξούν να καταστήσουν τον Πειραιά βάση τους για την εμπορική ανάπτυξή τους στην υπόλοιπη Ευρώπη, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη των logistics στη χώρα μας. Για τον λόγο αυτό έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους και για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο.