Skip to main content

Νέες πιέσεις για ιδιωτικοποίηση της Πλοηγικής Υπηρεσίας

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Εντείνεται η πίεση προς το υπουργείο Ναυτιλίας, προκειμένου να δώσει το «πράσινο φως» στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά Α.Ε. για να αναπτύξει τη δική του Πλοηγική Υπηρεσία. Το υπουργείο πάντως παραμένει σταθερό στη στάση του, με τον υπουργό Παναγιώτη Κουρουμπλή να τάσσεται ανοικτά υπέρ του δημόσιου χαρακτήρα της.

Το θέμα της Πλοηγικής Υπηρεσίας, η οποία σήμερα είναι δημόσιου συμφέροντος, το είχε θέσει ο νέος μεγαλομέτοχος του ΟΛΠ, η κινεζική Cosco, ως ένα από τα θέματα που θα επέτρεπαν στο λιμάνι να λειτουργήσει περαιτέρω αποδοτικά, αφού τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η Π.Υ. είναι μεγάλα.

Η Cosco σε συζητήσεις που έχουν γίνει έθεσε το ζήτημα κατ’ επανάληψη, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» έχει ενημερωθεί αναλυτικά και ο πρωθυπουργός.

Η πλευρά των Κινέζων έχει εκφράσει τις ανησυχίες της για τις μεγάλες ελλείψεις της Πλοηγικής Υπηρεσίας τόσο σε ανθρώπινο δυναμικό όσο και σε υποδομές και σκάφη.

Οι ελλείψεις αυτές μπορεί να έχουν σοβαρό αντίκτυπο στην εικόνα του λιμανιού στον τομέα της κρουαζιέρας, καθώς και στο εμπορικό λιμάνι, καθότι σε περίπτωση μεγάλης κίνησης πλοίων και εξαιτίας των περιορισμένων επιλογών, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο καθυστερήσεων που θα επιβαρύνουν τη φήμη και τη λειτουργία του λιμανιού.

Ζήτημα Πλοηγικής Υπηρεσίας όμως θέτουν και οι χρήστες του λιμανιού, οι οποίοι προβάλλουν με επιστολές τους προς το υπουργείο Ναυτιλίας σειρά περιστατικών που στοιχίζουν «χρόνο και χρήμα» στα ναυτικά πρακτορεία αλλά και στα πλοία.    
Όσον αφορά το σχέδιο του υπουργείου για εκσυγχρονισμό, προσλήψεις και ανανέωση του στόλου, έχει επισημανθεί ότι είναι σε θετική κατεύθυνση, αλλά εκφράζεται ανησυχία για την επίτευξη του στόχου σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Η συνάντηση

Σε συνάντηση με στελέχη του ΟΛΠ, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου, έγινε λόγος εκ νέου για τη μικρή δύναμη της Πλοηγικής Υπηρεσίας στο λιμάνι του Πειραιά, αν και υπήρχε αναγνώριση των ενεργειών του ΥΝΑΝΠ για τον εκσυγχρονισμό της υπηρεσίας με νέες μηχανές και σκάφη.

Επίσης ο γενικός γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων Χρήστος Λαμπρίδης, επισήμανε ότι είναι σε εξέλιξη η διαδικασία για την πλήρωση 46 κενών θέσεων στην Πλοηγική Υπηρεσία και ότι πολλές από αυτές τις θέσεις αφορούν στον Πειραιά, ώστε να αυξηθεί η ποιότητα των πλοηγικών υπηρεσιών του λιμανιού.

Η θέση του υπουργείου

Το υπουργείο Ναυτιλίας σε χθεσινή του ανακοίνωση, αναφορικά με την Πλοηγική Υπηρεσία επισημαίνει τα εξής:

«1.Η θέση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτη Κουρουμπλή, είναι πάγια στο να λειτουργεί η Πλοηγική Υπηρεσία με δημόσιο καθεστώς και να μην περάσει σε χέρια ιδιωτών. Άλλωστε και στον  Κανονισμό (ΕΕ) 2017/352 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 15/02/2017, αναγράφεται ευκρινώς ότι η πλοήγηση αποτελεί λιμενική υπηρεσία ιδιαίτερης φύσης, με χαρακτήρα δημόσιου συμφέροντος.

2. Με πρωτοβουλίες του υπουργού Παναγιώτη Κουρουμπλή, είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την κάλυψη όλων των θέσεων πλοηγών στην Πλοηγική Υπηρεσία του Πειραιά. Παράλληλα, με νομοθετική ρύθμιση προωθείται η σύσταση νέων οργανικών θέσεων προσωπικού των Πλοηγικών Σταθμών για όλη τη χώρα, ενώ οι υπάρχουσες ανάγκες καλύπτονται με προσλήψεις έκτακτου προσωπικού (οκταμηνίτες).

3. Έχει ήδη ανακοινωθεί και έχει ξεκινήσει η διαδικασία για την προμήθεια 10 νέων μηχανών, σε αντικατάσταση παλαιών, που είχαν θέσει τις πλοηγίδες εκτός λειτουργίας, καθώς και τη ναυπήγηση επτά νέων πλοηγίδων, με στόχο να ναυπηγηθούν σε ελληνικά ναυπηγεία.  

4. Είναι γνωστό ότι το σύνολο των λειτουργικών αναγκών και η μισθολογική δαπάνη της Πλοηγικής Υπηρεσίας Πειραιά καλύπτονται από τον ειδικό λογαριασμό “Κεφάλαιο Πλοηγικής Υπηρεσίας”, τον οποίο διαχειρίζεται το ΥΝΑΝΠ. Κατά συνέπεια η λειτουργία της Πλοηγικής Υπηρεσίας Πειραιά δεν βαρύνει τον τακτικό προϋπολογισμό. Η υπηρεσία έχει διαθέσιμα κεφάλαια και αποθεματικό, χωρίς να αντιμετωπίζει κανένα οικονομικό πρόβλημα, όπως αναφέρεται στα δημοσιεύματα».