Skip to main content

Έξι Έλληνες εφοπλιστές προβλέπουν το μέλλον της ναυλαγοράς

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Παρά τη γενικά θολή εικόνα που παρουσιάζουν το τελευταίο διάστημα οι ναυλαγορές του χύδην ξηρού φορτίου και των containerships και λιγότερο των δεξαμενόπλοιων, έξι Έλληνες εφοπλιστές, κοιτώντας την «κρυστάλλινη μπάλα», βλέπουν μια πιο καθαρή εικόνα για το μέλλον και παραμένουν αισιόδοξοι για μια θετική ρότα στους ναύλους των παραπάνω κλάδων.

Σταδιακή βελτίωση

Ειδικότερα, μιλώντας στο 13ο Capitallink International Shipping Forum στη Νέα Υόρκη, ο κ. Πόλυς Χατζηιωάννου, CEO της Safe Bulkers, τόνισε μεταξύ άλλων ότι παραμένει αισιόδοξος όσον αφορά τις προοπτικές της αγοράς χύδην ξηρού φορτίου και της σταδιακής βελτίωσής της, εξέλιξη που υποστηρίζεται από τους επερχόμενους περιβαλλοντικούς κανονισμούς που αφορούν τη διαχείριση θαλασσίου έρματος και τα νέα καύσιμα μειωμένου θείου.

Μείωση του τονάζ

O κ. Σταμάτης Τσαντάνης, Chairman & CEO της Seanergy Maritime Holdings, εξέφρασε την αισιοδοξία του για την αγορά των capesize πλοίων για το 2019 και το 2020, παρά την πρόσφατη προσωρινή πτώση της αγοράς. Η δραστική πτώση των παραδόσεων νεότευκτων πλοίων σε συνδυασμό με την αναμενόμενη μείωση του διαθέσιμου στόλου λόγω των μετασκευών για την εγκατάσταση των συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers), ιδίως στα μεγαλύτερα πλοία όπως τα capesize, αναμένεται να οδηγήσουν σε σημαντικό περιορισμό του προσφερόμενου τονάζ, το οποίο θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των ναύλων κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2019, εκτίμησε.

Τα νέα καύσιμα

O κ. Ιωάννης Ζαφειράκης, Director, Chief Strategy Officer and Secretary της Diana Shipping, η οποία -όπως και οι δυο προηγούμενες εταιρείες- διαχειρίζεται πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, δήλωσε ότι οι νέοι κανονισμοί του IMO που θα είναι σε ισχύ από το 2020 κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν εμπίπτει στη στρατηγική της Diana η τοποθέτηση συστημάτων scrubbers. Θεωρούμε, συμπλήρωσε, τέτοιες ενέργειες ως επενδυτικές και μάλιστα υψηλού ρίσκου και γι’ αυτό τον λόγο σκοπεύουμε να συμμορφωθούμε με τους νέους κανονισμούς μέσω της κατανάλωσης κατάλληλων τύπων καυσίμου.

Ζήτηση για product tankers

O κ. Έντυ Βαλεντής, President/ CEO της Pyxis Tankers που διαχειρίζεται δεξαμενόπλοια, τόνισε μεταξύ άλλων ότι το πρώτο τρίμηνο του 2019 έκλεισε αφήνοντας μια ανάμικτη αίσθηση στον τομέα μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου.

Η μεγάλη πρόκληση, ιδίως για το δεύτερο εξάμηνο του έτους, είναι η προμήθεια επαρκών ποσοτήτων πετρελαίου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο στους σταθμούς πετρέλευσης ανά τον κόσμο πριν από την ημερομηνία έναρξης (1/1/2020) του καινούργιου κανονισμού ΙΜΟ2020. Το γεγονός αυτό θα δημιουργήσει αυξημένη ζήτηση για product tankers, τα οποία σε συνδυασμό με την προβλεπόμενη παγκόσμια αύξηση ζήτησης (2,5% για το 2020), τον ιστορικά χαμηλό αριθμό νέων παραγγελιών, την αυξανόμενη παραγωγή από καινούργια διυλιστήρια, την προβλεπόμενη χαμηλότερη ταχύτητα (slow steaming) αλλά και την αυξανόμενη διάλυση παλαιότερων πλοίων (scrapping), θα οδηγήσουν την αγορά στην πολυπόθητη μακροχρόνια βελτίωση.

Προοπτικές ανάπτυξης

Ο κ. Αριστείδης Πίττας, πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος της Euroseas Ltd. και της Eurodry, υπογράμμισε ότι η αγορά των containerships ήταν και εξακολουθεί να είναι ο τομέας με τις μεγαλύτερες προοπτικές ανάπτυξης της ζήτησης σε ολόκληρο τον ναυτιλιακό χώρο. Μόνο ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς LNG αναμένεται να έχει παρόμοιους ρυθμούς ανάπτυξης στο εγγύς μέλλον. Ωστόσο, ολόκληρος ο τομέας έχει χάσει χρήματα για σχεδόν δέκα χρόνια τώρα. 
Έχουμε φθάσει πλέον σε ένα σημείο όπου σύντομα θα δημιουργηθεί ένας νέος συνδυασμός γεγονότων, όπως ο περιορισμός των νέων παραγγελιών, η υγιής αύξηση της ζήτησης και οι επιπλέον συνήθεις παράγοντες όπως το φαινόμενο του IMO 2020 και άλλες περιβαλλοντικές διαταραχές, ώστε να δημιουργηθεί πολύ πιο υγιής ισορροπία προσφοράς και ζήτησης και σε ένα πολύ πιο υγιές εισόδημα για όσους ασχολούνται στον κλάδο.

Ευκαιρίες

Τέλος, ο κ. Γιώργος Γιουρούκος, εκτελεστικός πρόεδρος της Global Ship Lease, εξέφρασε την άποψη ότι οι προσεχείς κανονισμοί του IMO2020 για τα καύσιμα προσφέρουν ευκαιρίες στα μεσαίου και μικρού μεγέθους containerships, καθώς τα ακριβά καύσιμα υποχρεώνουν τους liners να μειώσουν ταχύτητες στα πλοία, να ελαχιστοποιήσουν το κόστος των slots στα λιμάνια και να αυξήσουν το έργο σε μικρότερες γραμμές. Ο κ. Γιουρούκος επεσήμανε επίσης ότι οι εμπορικές εντάσεις συνεχίζουν να επηρεάζουν το κλίμα και να συμβάλλουν στην άνοδο της τάσης διαλύσεων πλοίων, ενώ από την άλλη το βιβλίο παραγγελιών για πλοία μεταξύ 4.000-10.000 teu δεν είναι μεγάλο και είναι αυτοί οι λόγοι που δημιουργούν μια αισιοδοξία για το μέλλον.