Skip to main content

Δώδεκα δράσεις του ΥΕΝ για στήριξη της ακτοπλοΐας και των ναυτικών

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Δώδεκα μέτρα για τη στήριξη της ακτοπλοΐας και των ναυτικών υιοθετεί το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σύμφωνα με χθεσινές ανακοινώσεις του υπουργού Γιάννη Πλακιωτάκη, επιβεβαιώνοντας σχετικό ρεπορτάζ της «Ν».

Τα μέτρα λαμβάνονται, όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, προκειμένου να στηριχθεί η ελληνική ακτοπλοΐα, η οποία δέχεται ισχυρότατες πιέσεις εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού, που έχει ως αποτέλεσμα την κάθετη πτώση της ακτοπλοϊκής επιβατικής κίνησης σχεδόν κατά 90% στο σύνολο σχεδόν των εσωτερικών θαλάσσιων συγκοινωνιών, κατά το δίμηνο Απριλίου – Μαΐου. Σύμφωνα με όλες τις προβλέψεις, η μείωση της δραστηριότητας του κλάδου θα συνεχισθεί και στη διάρκεια της θερινής περιόδου και θα κινείται στα επίπεδα του 50% στους επιβάτες και στο 40% σε μεταφορικό έργο.

Με βάση αυτά τα δεδομένα και καθώς η ακτοπλοΐα πέραν του δημόσιου χαρακτήρα της αποτελεί ταυτόχρονα και έναν από τους ισχυρούς βραχίονες της τουριστικής βιομηχανίας της χώρας, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, στο πλαίσιο των αποφάσεων της κυβέρνησης να στηρίξει τον τουριστικό κλάδο, προχωρά στην υιοθέτηση των εξής μέτρων:

1. Προχωρά η ένταξη των ΚΑΔ που αφορούν τις θαλάσσιες και ακτοπλοϊκές μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων σε εκείνους που δικαιούνται τα ευεργετήματα που έχουν ανακοινωθεί.

2. Θεσμοθετούνται συγκεκριμένα μέτρα που αφορούν την υπαγωγή των ναυτικών στο καθεστώς αναστολής της σύμβασης εργασίας, για τρεις αρχικά περιπτώσεις:

  • Εκείνους που απολύθηκαν από 1ης/3/2020.
  • Εκείνους που εργάζονται σε πλοία των οποίων οι εταιρείες θα επιλέξουν τη μη εκτέλεση δρομολογίων, λόγω της καθίζησης του μεταφορικού έργου.
  • Εκείνους που θα απασχολούνταν σε πλοία που είχε προγραμματισθεί η δρομολόγησή τους το επόμενο διάστημα, αλλά τελικά δεν θα γίνει.

3. Τα μέτρα αυτά επεκτείνονται και καλύπτουν και συμβάσεις ναυτικών που απασχολούνται σε επαγγελματικά αλιευτικά, και τουριστικά πλοία.

4. Προβλέπεται η διαδικασία για την ένταξη των ναυτικών στις ευνοϊκές διατάξεις που προβλέπουν το επίδομα των 800 ευρώ και για το οποίο υπάρχει στενή συνεργασία με το υπ. Εργασίας και το ΝΑΤ.

5. Παρατείνεται έως 31.5.2020 η καταβολή επιδότησης για τους ανέργους ναυτικούς που έχει λήξει ή λήγει στο 1ο τρίμηνο του 2020 η επιδότηση της ανεργίας τους.

6. Παρατείνεται έως 31.5.2020 η διάρκεια της ασφαλιστικής προστασίας που παρέχει ο Οίκος Ναύτου και η οποία λήγει ή έληξε στο 1ο τρίμηνο του 2020.

7. Παρατείνεται έως 30.4.2020 η ισχύς των χειμερινών συνθέσεων των πλοίων της ακτοπλοΐας.

8. Παρατείνεται για 3 μήνες η ισχύς των πιστοποιητικών των πλοίων.

9. Μειώνονται άμεσα κατά 20% και για χρονικό διάστημα μέχρι 30/4, τα λιμενικά τέλη. Η συγκεκριμένη απόφαση θα αφορά όλους τους λιμένες της επικράτειας, ανεξάρτητα από το νομικό καθεστώς λειτουργίας τους, Οργανισμούς Λιμένων, Κρατικά και δημοτικά Λιμενικά Ταμεία. Σημειώνεται πως, έπειτα από πρόταση του κ. Πλακιωτάκη, ο ΟΛΠ ανακοίνωσε ήδη την παράταση του χειμερινού τιμολογίου των τελών.

10. Παρατείνεται η ακινησία των ταχυπλόων πλοίων και η λήψη σχετικής απόφασης έναρξης δρομολογίων θα γίνει όταν οι εξελίξεις το επιτρέψουν.

11. Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σε συνεργασία με τα υπουργεία Οικονομικών και Οικονομίας και Ανάπτυξης, επεξεργάζεται ειδικό καθεστώς ενίσχυσης των επιχειρήσεων του κλάδου (στο πλαίσιο του άρθρου 107 περίπτωση 2β) που πλήττονται, προκειμένου να εκτιμηθεί το είδος της ενίσχυσης επί των ζημιών που αναμένεται να προκύψουν από την καθίζηση της ακτοπλοϊκής αγοράς.

12. Προβλέπεται με έκτακτη νομοθετική ρύθμιση η δυνατότητα ενεργοποίησης διαδικασίας εκτάκτων αναθέσεων συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας για συγκεκριμένο δρομολόγιο ή δρομολόγια στο κύριο και τοπικό ακτοπλοϊκό δίκτυο. Με τον τρόπο αυτό, το ΥΝΑΝΠ μεριμνά για την απρόσκοπτη σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ τους, καθώς και την επαρκή και αποτελεσματική μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων.

Σε δήλωσή του ο κ. Πλακιωτάκης επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι «οφείλουμε και το πράττουμε, ως κυβέρνηση, να στηρίξουμε στον μέγιστο δυνατό βαθμό εργαζόμενους και επιχειρήσεις των κλάδων που πλήττονται από την πανδημία.

Στους κλάδους αυτούς περιλαμβάνεται και η ναυτιλία και ειδικότερα η ακτοπλοΐα. Μέλημά μας, στο ΥΕΝ, είναι η στήριξη της ναυτιλίας συνολικά και της ακτοπλοΐας ειδικότερα, ώστε να διασφαλιστούν:

  • Η σταθερή σύνδεση της νησιωτικής Ελλάδας με την ηπειρωτική χώρα.
  • Η ομαλή λειτουργία των επιχειρήσεων.
  • Η διασφάλιση των θέσεων εργασίας.
  • Η περαιτέρω ενίσχυση των εργαζομένων στον κλάδο».

290 εκατ. ευρώ οι απώλειες το 2020

Το 2020 η απώλεια εσόδων των ακτοπλοϊκών εταιρειών που εξυπηρετούν τα νησιά του Αιγαίου, την Κρήτη και τα νησιά Ιονίου θα ξεπεράσει τα 290.000.000 ευρώ, δηλαδή αναμένεται μείωση 45,12%, αναφέρει σε εκτίμησή του ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ).

«Η κατάσταση αυτή ήδη παίρνει διαστάσεις και απειλείται ο κλάδος μας με κατάρρευση η οποία θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στις ακτοπλοϊκές μας συγκοινωνίες, όχι μόνο την τρέχουσα περίοδο, αλλά και την περίοδο μετά την κρίση», προσθέτει ο ΣΕΕΝ.

Από τον ΣΕΕΝ κατετέθη αίτημα προς τον υπουργό Ναυτιλίας Ι. Πλακιωτάκη για τον χαρακτηρισμό των ελαχίστων αναγκαίων δρομολογίων που πρέπει να εκτελούνται κάτω από τις σημερινές συνθήκες για την εξυπηρέτηση των νησιών μας ως Δρομολογίων Δημόσιας Υπηρεσίας και την υπογραφή σχετικών συμβάσεων Ανάθεσης Δημόσιας Υπηρεσίας με τα πλοία τα οποία έχουν σήμερα δρομολογιακές υποχρεώσεις.

Το σκεπτικό της πρότασης βασίζεται, σύμφωνα με τον ΣΕΕΝ:

  • Στο ανύπαρκτο επιβατικό μεταφορικό έργο όλων των δρομολογίων που εκτελούνται σήμερα (μείωση 90%), χωρίς καμία προοπτική βελτίωσης τουλάχιστον μέχρι το τέλος Μαΐου.
  • Στην καθημερινή μείωση των εμπορευματικών μεταφορών με πρόβλεψη περαιτέρω μείωσης στο 40% την τρέχουσα εβδομάδα. Στο γεγονός ότι όλα τα δρομολόγια που εκτελούνται σήμερα συγκεντρώνουν τα χαρακτηριστικά των δρομολογίων (και μάλιστα με σχεδόν μηδενική επιβατική κίνηση) τα οποία χαρακτηρίζονται ως Δημόσια Υπηρεσία, συνεπώς πρέπει να αντιμετωπιστούν σύμφωνα με τη μέχρι σήμερα ακολουθούμενη πρακτική.
  • Στην αναγκαιότητα εξυπηρέτησης των νησιών για τη διατήρηση της συνοχής της χώρας, την εξυπηρέτηση έστω και αυτών των ελάχιστων επιβατών, για την τροφοδοσία των νησιών και την αντιμετώπιση προβλημάτων που έχουν σχέση με το μεταναστευτικό.
  • Στην επί της ουσίας επιβολή υποχρέωσης στα πλοία των εταιρειών για την εκτέλεση των απαραίτητων δρομολογίων.