Skip to main content

Βαλτιμόρη: Ο νόμος του Τιτανικού βοηθά τον πλοιοκτήτη να περιορίσει την καταβολή αποζημιώσεων

REUTERS/Mike Segar

H Maersk μπορεί να μην θεωρηθεί υπεύθυνη για το ατύχημα, σύμφωνα με το Bloomberg Intelligence, καθώς η δανέζικη εταιρεία δεν είχε πλήρωμα στο πλοίο

Αντιμέτωπη με πληρωμή αποζημιώσεων εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων από αξιώσεις πληρωμής αποζημιώσεων αναμένεται να βρεθεί η Grace Ocean με έδρα τη Σιγκαπούρη, ιδιοκτήτρια του φορτηγού πλοίου Dali που προσέκρουσε την Τρίτη στη γέφυρα Francis Scott Key στην Βαλτιμόρη  προκαλώντας την κατάρρευσή της με αποτέλεσμα έξι εργάτες δηλωμένους ως νεκρούς, πιθανή παράσυρση οχημάτων στο νερό και αναμενόμενο χάος στο δίκτυο μεταφορών των ανατολικών ΗΠΑ.

Οι αξιώσεις αποζημίωσης είναι πιθανό να βαρύνουν εξ ολοκλήρου τον πλοιοκτήτη και όχι την υπηρεσία που λειτουργεί τη γέφυρα, καθώς «τα σταθερά αντικείμενα συνήθως δεν ευθύνονται» αν ένα κινούμενο πλοίο τα χτυπήσει, δήλωσε ο Michael Sturley, ειδικός σε θέματα ναυτικού δικαίου στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου του Τέξας στο Όστιν.

Δεν είναι μόνο η Βαλτιμόρη: 3 διαφορετικά πλοία έχουν πέσει σε 3 γέφυρες μέσα σε 3 μήνες

Ωστόσο, νομικοί εμπειρογνώμονες δήλωσαν ότι υπάρχει τρόπος να μειωθούν τα ποσά των αποζημιώσεων, κατά δεκάδες εκατομμύρια δολάρια, βάσει ενός ξεχασμένου νόμου του 19ου αιώνα, που επικαλέστηκε ο ιδιοκτήτης του Τιτανικού για να μειώσει την καταβολή των αποζημιώσεων, μετά το πολύνεκρο ναυάγιο του 1912.

Τι προβλέπει ο νόμος του Τιτανικού;

Ο Martin Davies, διευθυντής του Κέντρου Ναυτικού Δικαίου του Πανεπιστημίου Tulane, δήλωσε στο Bloomberg, ότι ο νόμος του 1851 είναι  ομοσπονδιακός και επιτρέπει στους πλοιοκτήτες να περιορίζουν την ευθύνη τους μέχρι την αξία του πλοίου μετά από ένα ατύχημα, καθώς και για το φορτίο.

Θεσπίστηκε για να ενθαρρύνει τις επενδύσεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία παρέχοντας ένα βαθμό οικονομικής προστασίας στους πλοιοκτήτες.

Σύμφωνα με τον Davies, η ιδιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου, αν γίνει δεκτή η επίκληση του νόμου, και πάλι θα χρειαστεί να πληρώσει ένα οκταψήφιο ποσό, το οποίο είναι βαρύ, αλλά «σημαντικά λιγότερο» από το σύνολο των απαιτήσεων.

Επίσης, η ασφάλιση του πλοιοκτήτη θα βοηθήσει την εταιρεία να αντεπεξέλθει στους νομικούς κινδύνους. Περίπου το 90% του παγκόσμιου φορτίου που ταξιδεύει στον ωκεανό είναι ασφαλισμένο τον International Group of Protection and Indemnity Clubs, ο οποίος επιβλέπει τις 12 μεγαλύτερες ενώσεις αμοιβαίας ασφάλισης των πλοιοκτητών.

Βαλτιμόρη: Ανησυχία για μέρες…covid στην εφοδιαστική αλυσίδα

Το κλειδί για τον καθορισμό τυχόν ασφαλιστικών απαιτήσεων

Το κλειδί για τον καθορισμό τυχόν ασφαλιστικών απαιτήσεων θα είναι να αποδειχθεί εάν το ατύχημα προκλήθηκε από αμέλεια, και αν ναι από ποιον, ή από μηχανική βλάβη, σύμφωνα με το Bloomberg Intelligence. Το πλοίο είναι ασφαλισμένο από το Britannia Protection and Indemnity Club, το οποίο είναι μια αμοιβαία ασφαλιστική ένωση που ανήκει σε ναυτιλιακές εταιρείες. Είναι μία από τις δώδεκα ενώσεις που απαρτίζουν τον Διεθνή Όμιλο P&I Clubs.

Αυτό δίνει στα συμβόλαια που σχετίζονται με το Dali ένα συνολικό ασφαλιζόμενο όριο περίπου 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σημαντικό ποσό, μεν αλλά ένα ποσό που «θα ήταν πολύ διαχειρίσιμο για την παγκόσμια αντασφαλιστική αγορά», ανέφεραν οι αναλυτές του Bloomberg Intelligence Matthew Palazola και Charles Graham.

«Συνεργαζόμαστε στενά με τον διαχειριστή του πλοίου και τις αρμόδιες αρχές για να εξακριβώσουμε τα γεγονότα και να βοηθήσουμε να διασφαλιστεί ότι η κατάσταση αυτή θα αντιμετωπιστεί γρήγορα και επαγγελματικά», δήλωσε η Britannia P&I.

Το Bloomberg Intelligence ανέφερε επίσης ότι η Maersk μπορεί να μην είναι υπεύθυνη, καθώς η δανέζικη εταιρεία δεν είχε πλήρωμα στο πλοίο.

naftemporiki.gr