Ένα ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο μεταφοράς χημικών, το Alfa Sea της εταιρείας ΕΝΕΑ Management, έκοψε τον «γόρδιο δεσμό» και από το προηγούμενο Σάββατο, είναι το πρώτο εμπορικό πλοίο που φτάνει στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά για επισκευές, από το 2010 και μετά. Το Alfa Sea της ENEA, συμφερόντων των οικογενειών Πετράκη, Πλούσιου και Κεγγίτση, πραγματοποιεί ήδη εργασίες στα ναυπηγεία ιδιοκτησίας πλέον Γιώργου Προκοπίου, στο πλαίσιο του special survey που θα περάσει το πλοίο.
Το προηγούμενο πλοίο που είχε μπει για επισκευές, αναφέρουν στη «Ν» άνθρωποι των ναυπηγείων ήταν τον Απρίλιο του 2010, το δεξαμενόπλοιο «Αrgironissos» της Eletson των οικογενειών Χατζηελευθεριάδη, Καρασταμάτη, Κέρτσικωφ.
Ακολούθησε το “ban” από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το οποίο προέβλεπε ότι το ναυπηγείο δεν θα κάνει εργασίες σε εμπορικά πλοία μέχρι το 2025, εκτός και αν βρεθεί αγοραστής. Ο αγοραστής βρέθηκε το 2021 στο πρόσωπο ενός από τους μεγαλύτερους σύγχρονους έλληνες πλοιοκτήτες, του Γιώργου Προκοπίου. Ενός ανθρώπους που έχει όραμα να μετατρέψει την μονάδα σε ένα hub καινοτομίας.
Μάλιστα όπως επισημαίνουν στη «Ν» κύκλοι της ναυπηγικής βιομηχανίας, η έλευση του δεξαμενόπλοιου, έγιναν επενδύσεις από την εταιρεία Nafs του κ. Προκοπίου. «Δεν πάτησε κάποιος ένα κουμπί και έβαλαν μπροστά. Έπρεπε να γίνουν επισκευές στις εγκαταστάσεις οι οποίες ήταν παρατημένες για πολλά χρόνια. Επισκευές στις αντλίες στους υποσταθμούς και άλλα».
Το Alfa Sea, συμπληρώνουν οι ίδιες πηγές, θα ακολουθήσουν και άλλα πλοία για επισκευές. Τόσο ξένης ιδιοκτησίας όσο και ελληνικής.
Οι κατασκευές
Ωστόσο βασική στόχευση του ναυπηγείου είναι οι κατασκευές πλοίων, σημειώνουν στη «Ν» άνθρωποι που γνωρίζουν τι σχεδιάζει ο κ. Προκοπίου.
Παράλληλα η μονάδα προετοιμάζεται για την συντήρηση των υποβρυχίων του πολεμικού ναυτικού, υπάρχει η μοναδική βάση στην Ελλάδα στην οποία κατασκευάστηκαν τα υποβρύχια τύπου 214. Παράλληλα προετοιμάζεται για το ενδεχόμενο η ελληνική κυβέρνηση να αποφασίσει την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού της χώρας, οι οποίες κατασκευάστηκαν επίσης στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά πριν από 20 και πλέον χρόνια.
Την ίδια στιγμή όμως είναι σε συζητήσεις με εταιρείες τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό για την σύναψη συμφωνιών για τον εμπορικό στόλο.
Τι αναφέρει ο κ. Προκοπίου
Όταν ρωτήσαμε, πριν από μερικούς μήνες τον κ. Προκοπίου για τα σχέδιά του όσον αφορά τον Σκαραμαγκά είχε το τονίσει: «θα μετατρέψουμε τη μονάδα σε κέντρο τεχνολογίας και καινοτομίας».
Τα σχέδιά του, σύμφωνα με όσα έχει αναφέρει, περιλαμβάνουν ναυπηγική δραστηριότητα, επισκευαστική δραστηριότητα, αμυντικό υλικό, αλλά και παραγωγή πράσινης ενέργειας. Έχει κάνει λόγο για κατασκευή πλοίων νέας τεχνολογίας, για ακτοπλοϊκά με ηλεκτρική πρόωση, αλλά και για προηγμένα υλικά ναυπήγησης πλοίων (ανθρακονήματα, carbon fiber κ.λπ.).
Επίσης, όπως έχει δηλώσει, σκοπεύει να δημιουργήσει μονάδα παραγωγής ενέργειας από φυσικό αέριο, αλλά έχει αποκλείσει τη δημιουργία μονάδας αεριοποίησης LNG (FSRU). Η παραγωγή ενέργειας από φυσικό αέριο είναι φιλική προς το περιβάλλον και δεν εγκυμονεί κινδύνους. Σημείωσε, μάλιστα, ότι η παραγωγή CO² από την καύση θα συλλέγεται προκειμένου να δημιουργηθούν παράγωγα μεθανόλης, τα οποία θα καθιστούν πλήρως ουδέτερη στο περιβάλλον τη χρήση της μονάδας παραγωγής ενέργειας.
Παράλληλα θα προχωρήσει στην αποκατάσταση των δεξαμενών του ναυπηγείου, στη δημιουργία υποδομών πυρόσβεσης, ενεργειακής κάλυψης του ναυπηγείου, και στην επαναλειτουργία των γερανών.
Η Τρίαινα
Με την ενεργοποίηση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, η χώρα μας βάζει ξανά σε λειτουργία τις τρεις μεγάλες ναυπηγικές της μονάδες (Σκαραμαγκάς – Ελευσίνα και Σύρος). Οι μονάδες αυτές σε συνδυασμό με την ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του ΟΛΠ, τα ναυπηγεία της Χαλκίδας και τα ναυπηγεία του Περάματος βάζει σταδιακά μπροστά μια πολύ βαριά βιομηχανία, η οποία μπορεί να δημιουργήσει τεράστιες υπεραξίες για την ελληνική οικονομία, αλλά και να ενισχύσει την αμυντική δυναμική της χώρας μας.
Blue Sea Power
Ένα Project που θα μπορούσε να ενδιαφέρει τα ελληνικά ναυπηγεία (Σκαραμαγκάς – Ελευσίνα) είναι και το Blue Ship Power. Πρόκειται για ένα Project κατασκευής τεσσάρων πλωτών μονάδων παραγωγής ενέργειας από LNG, για τα νησιά της χώρας. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» ο προϋπολογισμός του project ανέρχεται σε πάνω από 600 εκατ. δολάρια. Αυτή την περίοδο αναζητούνται τα κατάλληλα ναυπηγεία για να φέρουν σε πέρας την ναυπήγηση τους. Τα δύο μεγάλα ελληνικά ναυπηγεία έχουν το πλεονέκτημα της έδρας, αφού βρίσκονται στην Ελλάδα, αλλά θα χρειαστεί να γίνουν και μια σειρά από επενδύσεις, προκειμένου να είναι σε θέση να κάνουν τέτοιες κατασκευές.