Skip to main content

Στη δίνη της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα και τα LR2 tankers

Υψηλότερο μεταφορικό κόστος και αυξημένα ναύλα λόγω της αναδρομολόγησης γύρω από την Αφρική

Αυξημένο μεταφορικό κόστος με υψηλά ναύλα καταγράφεται πλέον και στα πλοία μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, στον απόηχο της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα.

Πολλά από τα δεξαμενόπλοια προϊόντων ακολουθούν πλέον και αυτά σε μεγάλο βαθμό τον περίπλου της Αφρικής από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, αποφεύγοντας την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, με αποτέλεσμα να έχουμε αύξηση των τονομιλίων με λιγότερη διαθεσιμότητα των spot φορτίων.

Ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος Gibsons αναφέρει ότι οι τιμές των δεξαμενόπλοιων προϊόντων είναι πλέον τόσο υ ψηλές, που ορισμένοι έμποροι δεν επιθυμούν να διακινούν πλέον φορτία, επισημαίνοντας ότι κάτι πρέπει να αλλάξει στην αγορά.

Σύμφωνα με τους μεσίτες, οι ενδεικτικές τιμές ημερήσιας ναύλωσης στη spot αγορά αναφορικά με τα δρομολόγια των tankers τύπου LR2 ξεπέρασαν τα 100.000 δολάρια την περασμένη εβδομάδα, καθώς η διακοπή των διελεύσεων από την Ερυθρά Θάλασσα, λόγω των επιθέσεων των Χούθι, είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των τονομιλίων.

Ο βρετανικός οίκος υποστηρίζει ακόμη ότι η μεγαλύτερη πρόκληση τώρα για τους εμπόρους των διυλισμένων προϊόντων είναι τα αυξημένα ναύλα και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό, που σε ορισμένες περιπτώσεις δεν έχει πλέον νόημα να διακινούν τα προϊόντα τους, υπογραμμίζοντας ότι η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θα συνεχίσει να προσθέτει αστάθεια στην αγορά.

«Ενώ η τρέχουσα ισχύς των ναύλων των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου είναι απίθανο να είναι βιώσιμη, καθώς οφείλεται εν μέρει στην άνιση προσφορά χωρητικότητας σε όλο τον κόσμο, το κατώτατο όριο των ναύλων έχει τεθεί υψηλότερα, ενώ η Ερυθρά Θάλασσα παραμένει εκτός ορίων για πολλούς ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων», τονίζει ο ναυλομεσιτικός οίκος.

Επισημαίνει, επίσης, ότι οι διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα συμπίπτουν με τη διακοπή για έναρξη της παγκόσμιας περιόδου συντήρησης διύλισης στις ΗΠΑ τον Φεβρουάριο, αλλά και τις ευρωπαϊκές επισκευές γύρω στον Μάρτιο.

Όπως προσθέτει, δεδομένης της χαμηλότερης εγχώριας παραγωγής από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη, αυτό καθιστά τις προμήθειες από τα ανατολικά του Σουέζ ακόμη πιο ζωτικής σημασίας για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης βραχυπρόθεσμα.

Σημειώνεται ότι ένας από τους μεγαλύτερες ναυλωτές και πλοιοκτήτες δεξαμενοπλοίων στον κόσμο, η Trafigura, ανακοίνωσε μετά την επίθεση με πύραυλο από τους Χούθι στο δεξαμενόπλοιο «Marlin Luanda» τη διακοπή των δρομολογίων της από τον Κόλπο του Άντεν.

Σε ανακοίνωσή της αναφέρει ότι θα συνεχίσει να αξιολογεί προσεκτικά τους κινδύνους που ενέχει κάθε ταξίδι, μεταξύ άλλων όσον αφορά την ασφάλεια του πληρώματος, μαζί με τους πλοιοκτήτες και τους πελάτες. Το δεξαμενόπλοιο αναμένεται να οδηγηθεί σε ασφαλές σημείο για την αποκατάσταση των ζημιών.

Η αγορά των containerships

Η σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα θα μπορούσε να απορροφήσει τις παραδόσεις νέων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με την Clarksons Securities.

Οι αναλυτές, με επικεφαλής τον Frode Morkedal, δήλωσαν ότι ο επαναπροσανατολισμός του μεγαλύτερου μέρους του στόλου των boxships γύρω από την Αφρική για την αποφυγή της ασταθούς κατάστασης στη Μέση Ανατολή οδήγησε σε σημαντική αύξηση κατά 9% του μέσου μήκους μεταφοράς.

Εάν η τάση αυτή συνεχιστεί, έχει τη δυνατότητα να απορροφήσει όλα τα νεότευκτα που έχουν προγραμματιστεί για παράδοση το 2024, κάτι που θα αλλάξει τα δεδομένα για τον κλάδο, προσθέτουν.

Οι εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν προκαλέσει επίσης καθυστερήσεις στην επιστροφή κενών εμπορευματοκιβωτίων στην Κίνα, με αποτέλεσμα μεγάλες προσαυξήσεις στις τιμές.

Οι αναλυτές πρόσθεσαν ότι οι ελλείψεις σε containers μπορεί να αρχίσουν να μειώνονται, καθώς η ζήτηση για εμπορευματοκιβώτια μπαίνει σε εποχική πτώση μετά την κινεζική Πρωτοχρονιά.