Skip to main content

No1 στις προτιμήσεις των πλοιοκτητών ως καύσιμο το LNG

Περισσότερα από 1.000 πλοία θα κινούνται έως το 2027 με χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου

Κερδίζει συνεχώς έδαφος η χρήση του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου, στην πορεία των στόχων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για μηδενικές εκπομπές αερίου έως το 2050.

Σύμφωνα με τον νορβηγικό νηογνώμονα DNV, μέχρι το τέλος του 2027 περισσότερα από 1.000 πλοία θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG και θα μεταφέρουν εμπορεύματα σε όλο τον κόσμο με μειωμένες εκπομπές ρύπων, έναντι μόλις 36 πλοίων που λειτουργούσαν με υγροποιημένο φυσικό αέριο πριν από μία δεκαετία.

Σύμφωνα με τη φετινή έκθεση του βιομηχανικού συνασπισμού SEA-LNG, το LNG έχει επί του παρόντος σημαντικά πλεονεκτήματα ως ναυτιλιακό καύσιμο συγκριτικά με άλλα εναλλακτικά καύσιμα, καθώς είναι ασφαλές και χωρίς λειτουργικά προβλήματα.

Όπως αναφέρεται, οι υπάρχουσες υποδομές για το εν λόγω καύσιμο μπορούν να μεταφέρουν, να αποθηκεύουν και να δεξαμενίσουν βιολογικό και ηλεκτρονικό υγροποιημένο φυσικό αέριο με ελάχιστες, εάν υπάρχουν, αλλαγές που απαιτούνται.

Επισημαίνεται, εξάλλου, ότι η υψηλή ενεργειακή πυκνότητα του LNG σε σχέση με άλλα εναλλακτικά καύσιμα επιτρέπει στους πλοιοκτήτες και τους φορείς εκμετάλλευσης να μεταφέρουν λιγότερα καύσιμα και περισσότερα φορτία που αποφέρουν έσοδα.

To βιβλίο παραγγελιών

Το LNG παραμένει ο ηγέτης στο βιβλίο παραγγελιών νέων πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα. Σύμφωνα με τον νορβηγικό νηογνώμονα DNV, τον Δεκέμβριο του 2023, εκτός των πλοίων μεταφοράς LNG, υπήρχαν σε λειτουργία 469 πλοία που χρησιμοποιούσαν ως καύσιμο το υγροποιημένο φυσικό αέριο και άλλα 537 υπό παραγγελία τα επόμενα χρόνια.

Σύμφωνα με την Clarksons Research, το μεγαλύτερο μερίδιο των παραγγελιών με εναλλακτικά καύσιμα, μόνο για το 2023, αφορούσε 220 πλοία διπλού καυσίμου LNG και 125 διπλού καυσίμου μεθανόλης. Υπήρχαν, επίσης, 55 νέες παραγγελίες που περιλάμβαναν το υγραέριο ως καύσιμο και προσφάτως άλλες τέσσερις με αμμωνία.

Αντικατοπτρίζοντας τη μελλοντική «προαιρετικότητα», υπάρχουν 579 πλοία στον παγκόσμιο στόλο και νεότευκτα που έχουν το καθεστώς «έτοιμου» LNG, 322 που είναι «έτοιμα» για αμμωνία και 272 που είναι «έτοιμα» για μεθανόλη.

Το LNG έχει διεισδύσει σε πολλούς τομείς της ναυτιλίας, συμπεριλαμβανομένων των γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, των δεξαμενόπλοιων, των πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων, των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και της κρουαζιέρας.

Στην περίπτωση της μεθανόλης, μόλις αφαιρεθεί ο αριθμός των πλοίων μεταφοράς του συγκεκριμένου καυσίμου, πάνω από το 80% των παραγγελιών είναι στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε ορισμένους τομείς, όπως τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων, παρατηρείται αξιοσημείωτα υψηλός βαθμός διείσδυσης του LNG, με τα τελευταία στοιχεία της Clarksons να δείχνουν ότι σχεδόν όλες οι παραγγελίες νέων πλοίων είναι διπλού καυσίμου LNG.

Οι στόχοι του ΙΜΟ

Οι νέοι στόχοι του ΙΜΟ περιλαμβάνουν μείωση των εκπομπών αερίων των πλοίων κατά 20% έως το 2030 και κατά 70% έως το 2040 (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2008), με απώτερο στόχο την επίτευξη μηδενικών εκπομπών έως το 2050.

Τον περασμένο μήνα, στην COP 28, διευθύνοντες σύμβουλοι μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών ζήτησαν να οριστεί ημερομηνία λήξης για τα νεότευκτα πλοία που κινούνται μόνο με ορυκτά καύσιμα και κάλεσαν τον ΙΜΟ να δημιουργήσει τις κανονιστικές προϋποθέσεις για την επιτάχυνση της μετάβασης σε πράσινα καύσιμα. Επίσης, ζητήθηκε να υπάρξει μηχανισμός τιμολόγησης των αερίων του θερμοκηπίου, ώστε τα πράσινα καύσιμα να είναι ανταγωνιστικά.

Υποδομές δεξαμενισμού σε 188 λιμάνια

Την ώρα που οι παραγγελίες για πλοία με καύσιμο το LNG αυξάνονται, η παγκόσμια υποδομή δεξαμενισμού υγροποιημένου φυσικού αερίου συνεχίζει να επεκτείνεται. Σύμφωνα με την Clarksons, περίπου 188 λιμάνια σε όλον τον κόσμο μπορούν να προσφέρουν υπηρεσίες δεξαμενισμού LNG, ενώ σε άλλες 82 τοποθεσίες έχουν αποφασιστεί και υλοποιούνται σχέδια ή βρίσκονται υπό συζήτηση για την παροχή του συγκεκριμένου καυσίμου.

Τον Ιούνιο του 2023 η Clarksons εκτίμησε ότι τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας έχουν ήδη τοποθετηθεί σε πάνω από 6.250 πλοία, που αντιστοιχούσαν στο 27,3% της παγκόσμιας χωρητικότητας του στόλου, ενώ συνολικά το 6% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου είναι ικανό να χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα (από 2,3% το 2017).