Skip to main content

Big deal αξίας 1 δισ. δολ. από τη Dynagas του Γιώργου Προκοπίου

Hudong-Zhonghua Shipbuilding

Πώληση δύο πλωτών μονάδων αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου στην Energos Infrastructure

Σε μία αιφνιδιαστική κίνηση προχώρησε η Dynagas, συμφερόντων Γιώργου Προκοπίου, η οποία πούλησε στην Energos Infrastructure τις δύο state of the art πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου (Floating Storage Regasification Unit-FSRU).

Τα δύο πλοία, ναυπήγησης 2021, έχουν μακροχρόνιες ναυλώσεις στη Γερμανία προκειμένου να καλύψουν περίπου το 25% των απωλειών της χώρας σε φυσικό αέριο, μετά τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Ρωσία για τον πόλεμο που διεξάγει στην Ουκρανία.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις ναυλομεσιτικών οίκων, η συναλλαγή αυτή θα αποφέρει στον Έλληνα εφοπλιστή περίπου 1 δισ. δολάρια έσοδα.

Η Energos

Τα δύο πλοία 174.000 cbm, closed-loop θα μετονομαστούν σε Energos Force και Energos Power. Το Energos Force σχεδιάζεται να λειτουργήσει στο λιμάνι του Stade στην Deutsche Energy Terminals, ενώ το Energos Power σχεδιάζεται να λειτουργήσει στο λιμάνι του Mukran για την Deutsche Regas.

Με την προσθήκη αυτών των δύο πλοίων επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) υψηλών προδιαγραφών στην πλατφόρμα της, η Energos θα κατέχει και θα εκμεταλλεύεται 13 πλοία LNG, αποτελούμενα από εννέα FSRU, δύο πλωτές μονάδες αποθήκευσης και δύο πλοία μεταφοράς LNG.

«Η αξιόπιστη ενεργειακή υποδομή είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης και τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα», δήλωσε ο Arthur Regan, διευθύνων σύμβουλος της Energos Infrastructure.

Οι κινήσεις Προκοπίου

Ο κ. Προκοπίου τρέχει τα τελευταία δύο χρόνια ένα πολύ μεγάλο ναυπηγικό πρόγραμμα, για συνολικά 68 πλοία. Από αυτά τα 14 αφορούν LNG carriers, εκ των οποίων έχει παραλάβει ήδη τα δύο. Επίσης ο ενεργεία στόλος των δύο εταιρειών του ομίλου (Dynagas και Dynagas Partners) ανέρχεται σε 25 LNG carriers.

Οι επενδύσεις σε LNG carriers τα τελευταία χρόνια έχουν πολλαπλασιαστεί, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να πρωτοστατούν. Η ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο αυξάνεται διαρκώς, τάση που αναμένεται να συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια.

Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει σε ανάλυσή της η Intermodal τον Δεκέμβριο του 2023, η Ασία γνώρισε μια ιστορική άνοδο των εισαγωγών ΥΦΑ, που ανήλθαν συνολικά σε 26,61 εκατ. τόνους, ξεπερνώντας το προηγούμενο υψηλό του Ιανουαρίου 2021 (26,15 εκατ. τόνους).

Η αύξηση αυτή προήλθε από την Κίνα, η οποία επανέκτησε την ιδιότητά της ως ο κυριότερος παγκόσμιος καταναλωτής υγροποιημένου φυσικού αερίου, με τις εισαγωγές να κορυφώνονται στα 8,22 εκατ. εκατ. τόνους, το υψηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο του 2021. Επιπλέον, η Ιαπωνία και η Ν. Κορέα σημείωσαν σημαντική αύξηση του όγκου των εισαγωγών τους σε ΥΦΑ. Η Ευρώπη σημείωσε επίσης αύξηση των εισαγωγών ΥΦΑ, φθάνοντας τα 11,80 εκατ. εκατ. τόνους, το υψηλότερο επίπεδο από τον Απρίλιο του 2022.

Οι προοπτικές

Τους επόμενους μήνες, οι προοπτικές της αγοράς υποδηλώνουν συνεχιζόμενη δραστηριότητα τόσο στον\ τομέα των spot όσο και στον τομέα των χρονοναυλώσεων.

Στην αγορά των χρονοναυλώσεων, παρά την επιβράδυνση στο τέλος του 2023, καταγράφηκαν αξιοσημείωτες συμφωνίες. Όπως η εξασφάλιση νεότευκτων πλοίων για παρατεταμένες περιόδους, συμπεριλαμβανομένης μιας συμφωνίας 10 ετών από το 2ο εξάμηνο του 2024. Το 2023 χαρακτηρίστηκε από σημαντικό αριθμό συμφωνιών διάρκειας, που κάλυπταν διάφορες διάρκειες, με περίπου 55 deals για περιόδους από 1 έως 3 έτη, περίπου 15 για 5 με 7 έτη και περίπου 35 που υπερέβαιναν τα 10 έτη.

Για τις ναυλώσεις μέχρι ενός έτους η Intermodal επισημαίνει ότι η τιμή για ένα DFDE ενός έτους διαμορφώθηκε στα 70.000 δολάρια/ημέρα, υποδηλώνοντας μηνιαία μείωση 7,89% και τη χαμηλότερη από τον Μάρτιο του 2022, ενώ η τιμή spot 160K cbm υποχώρησε στα 78.750 δολάρια/ημέρα, 48,54% χαμηλότερα σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.

Ο στόλος LNG και το τοπίο παραγγελιών

Ο στόλος LNG περιλαμβάνει 751 πλοία, με τα 575 από αυτά να υπερβαίνουν τα 140.000 cbm και να έχουν μέση ηλικία 11 ετών. Το τρέχον βιβλίο παραγγελιών ανέρχεται στο 51,56% της χωρητικότητας του υφιστάμενου στόλου.

Οι τιμές των νεότευκτων πλοίων παρέμειναν υψηλές, με το μέσο κόστος στα κορεατικά ναυπηγεία να παραμένει σταθερό σε ετήσια βάση στα 265 εκατ. δολάρια. Το ποσό αυτό σηματοδοτεί αύξηση 6,85% σε ετήσια βάση.

Σε αντίθεση με το δυναμικό τοπίο των παραγγελιών και της ναυπήγησης, η δραστηριότητα διάλυσης ήταν ιδιαίτερα υποτονική, με το σύνολο των πλοίων που πωλήθηκαν για διάλυση από την αρχή του προηγούμενου έτους να διατηρείται σταθερό στα έξι και συνολική χωρητικότητα 688.100 κυβικών μέτρων.