Skip to main content

Οι Χούθι… αλλάζουν πορεία στα containerships

Φωτ. αρχείου: Houthi Military Media/Handout via REUTERS

Τουλάχιστον 389 πλοία, χωρητικότητας 5,4 εκατ. TEUs, πραγματοποιούν τον περίπλου της Αφρικής για λόγους ασφαλείας

Οι περισσότεροι ναυτιλιακοί κολοσσοί των containerships αποφεύγουν πλέον τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, λόγω των συνεχιζόμενων επιθέσεων ανταρτών Χούθι σε εμπορικά πλοία ως ένδειξη διαμαρτυρίας για την ισραηλινή επιχείρηση στη Γάζα.

Στοιχεία της αμερικανικής πολυεθνικής εταιρείας διαχείρισης υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας Flexport Inc., που δημοσιεύτηκαν στις 5 Ιανουαρίου, αναφέρουν ότι 389 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 5,4 εκατομμυρίων TEUs -το 22% της παγκόσμιας χωρητικότητας-,απομακρύνθηκαν από την ακολουθούμενη έως τώρα πορεία μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, αποφεύγοντας τους κινδύνους στον διάπλου της Ερυθράς Θάλασσας.

Όπως τονίζει η Flexport, τα εκτρεπόμενα ταξίδια των πλοίων γύρω από την Αφρική είναι πιο δαπανηρά και διαρκούν έως και 25% περισσότερο σε χρόνο απ’ ό,τι αν χρησιμοποιούσαν τη Διώρυγα του Σουέζ για τη διαδρομή μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, κάτ που θα οδηγήσει σε σημαντική αύξηση της τιμής των καταναλωτικών προϊόντων στις  αγορές, αν η κατάσταση συνεχιστεί.

Σύμφωνα με τον δείκτη εμπορευματοκιβωτίων της Σαγκάης (SCFI), η διαδρομή από Σαγκάη προς Βόρεια Ευρώπη ανά εμπορευματοκιβώτιο παρουσιάζει αύξηση 7% από τις 29 Δεκεμβρίου και 179% από τις 15 Δεκεμβρίου.

Από τη Σαγκάη προς τη Μεσόγειο +4% από τις 29 Δεκεμβρίου και +131% από τις 15 Δεκεμβρίου.

Επίσης, από τη Σαγκάη προς τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ: +9% από τις 29 Δεκεμβρίου και +53% από τις 15 Δεκεμβρίου, ενώ από Σαγκάη προς ανατολική ακτή των ΗΠΑ: +10% από τις 29 Δεκεμβρίου και +40% από τις 15 Δεκεμβρίου.

Ο ναυλομεσιτικός οίκος της Drewry τονίζει ότι για το δρομολόγιο Σαγκάη – Ρότερνταμ οι τιμές στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων έχουν σημειώσει άνοδο κατά 115%, στα 3.577 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών, σε σύγκριση με δύο εβδομάδες νωρίτερα.

Για το δρομολόγιο Ασία – Med στη γραμμή Σαγκάη – Γένοβα η αύξηση είναι κατά 114%, στα 4.178 δολάρια ανά TEU.

Στελέχη της ναυτιλιακής αγοράς επισημαίνουν στη «Ν» ότι οι ναυλωτές έχουν προς το παρόν δεμένα τα χέρια τους για το επόμενο διάστημα αν χρειάζονται εμπορεύματα. Όπως αναφέρουν, είτε μπορούν να δεχθούν υψηλούς ναύλους τώρα, είτε να καθυστερήσουν τα φορτία για ένα διάστημα, είτε να αντιμετωπίσουν τις ελλείψεις που θα δημιουργηθούν στην αγορά μετά την κινεζική Πρωτοχρονιά που αρχίζει στις 10 Φεβρουαρίου, και που και σε αυτή την περίπτωση θα υπάρξει αύξηση των ναύλων.

Οι αφίξεις στον Κόλπο του Άντεν, σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksons Research που δόθηκαν την Πέμπτη στη δημοσιότητα, μειώθηκαν κατά 40% μεταξύ 22 και 26 Δεκεμβρίου, σε σύγκριση με τον μέσο όρο του πρώτου μισού του μήνα.

Οι αφίξεις των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκαν κατά 87%, των δεξαμενόπλοιων φυσικού αερίου κατά 30% περίπου και των πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων κατά 25% περίπου.

Με σκάφος USV

Την περασμένη Πέμπτη οι αντάρτες Χούθι εκτόξευσαν μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας στην Ερυθρά Θάλασσα.

Σύμφωνα με τον αντιναύαρχο του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού στη Μέση Ανατολή, Μπραντ Κούπερ, είναι η πρώτη φορά που οι Χούθι χρησιμοποιούν μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας ή USV από τότε που άρχισαν να παρενοχλούν εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα μετά το ξέσπασμα του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς.

Η μικρή θαλάσσια συσκευή ήταν γεμάτη με εκρηκτικά αλλά εξερράγη στις διεθνείς ναυτιλιακές λωρίδες, σε απόσταση μερικών μιλίων από οποιοδήποτε ναυτικό ή εμπορικό πλοίο. Έως τώρα δεν έχει γίνει σαφές ποιο πλοίο ήταν σε στόχο.

Οι μαχητές των Χούθι έχουν εκτοξεύσει πυραύλους και έχουν προσπαθήσει να επιβιβαστούν και να πάρουν τον έλεγχο ορισμένων από τα πλοία, σε μεγάλο βαθμό χωρίς επιτυχία. Ορισμένα έχουν υποστεί ζημιές, αλλά κανένα δεν έχει ακόμη βυθιστεί και δεν υπάρχουν αναφορές για σοβαρούς τραυματισμούς προς το παρόν.

Ο Fabian Hinz, ειδικός σε θέματα πυραύλων και ερευνητής στο Διεθνές Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών, δήλωσε ότι τα USV αποτελούν βασικό μέρος του ναυτικού οπλοστασίου των Χούθι και χρησιμοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια προηγούμενων μαχών εναντίον των δυνάμεων του σαουδαραβικού συνασπισμού που επενέβησαν στον πόλεμο της Υεμένης. Έχουν χρησιμοποιηθεί τακτικά ως μη επανδρωμένα σκάφη αυτοκτονίας που εκρήγνυνται κατά την πρόσκρουση.

Στα Ηνωμένα Έθνη, ο αναπληρωτής πρεσβευτής των ΗΠΑ, Κρίστοφερ Λου, δήλωσε σε έκτακτη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ασφαλείας την Τετάρτη ότι το Ιράν έχει προμηθεύσει τους Χούθι με χρήματα και προηγμένα οπλικά συστήματα, συμπεριλαμβανομένων μη επανδρωμένων αεροσκαφών, πυραύλων Κρουζ επίθεσης ξηράς και βαλλιστικών πυραύλων.

Σύμφωνα με το Ρόιτερς, η Γαλλίδα υπουργός Εξωτερικών, Κατρίν Κολονά, σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε με τον Ιρανό ομόλογό της, Χοσεΐν Αμίρ-Αμπντολαχιάν, έκανε λόγο για τον κίνδυνο περιφερειακής ανάφλεξης και κάλεσε το Ιράν να σταματήσει τις αποσταθεροποιητικές του ενέργειες.