Skip to main content

Plan B στα δρομολόγια των containerships για τον φόβο των Χούθι

Οι επιθέσεις των ανταρτών στην Ερυθρά Θάλασσα ωθούν τις ναυτιλιακές σε αναδρομολογήσεις

Αναταράξεις στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων προκαλεί η συνεχιζόμενη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα από τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι σε εμπορικά πλοία, σε αντίποινα για την ισραηλινή επιχείρηση στη Γάζα.

Οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν αποφασίσει για κάποια από τα πλοία τους να πραγματοποιούν τον περίπλου της Αφρικής για λόγους ασφαλείας, ενώ για άλλα να διέρχονται μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, με εκτίμηση πάντως της κατάστασης που επικρατεί στην Ερυθρά Θάλασσα.

Ωστόσο, και η διέλευση μέσω Σουέζ για πολλές ναυτιλιακές εταιρείες έχει επιφέρει αυξημένο ασφαλιστικό κόστος, αλλά και πρόσθετα τέλη.

Ο οίκος Fitch

Ο αμερικανικός οίκος αξιολόγησης Fitch σε ανάλυσή του αναφέρει ότι ο τομέας των εμπορευματοκιβωτίων θα δει πιθανότατα τις μεγαλύτερες αυξήσεις ναύλων στη ναυτιλιακή αγορά ως αποτέλεσμα των διαταραχών, αλλά επισημαίνει ότι η κατάσταση είναι απίθανο να διαρκέσει αρκετά ώστε να έχει ουσιαστικό αντίκτυπο στη μεσοπρόθεσμη ισορροπία προσφοράς-ζήτησης της αγοράς.

Όσο η διαταραχή συνεχίζεται, οι μεταφορείς ενδέχεται να χρειαστεί να αυξήσουν τις ταχύτητες των πλοίων και να μειώσουν τον αριθμό των επισκέψεων σε λιμάνια για να αντισταθμίσουν τον αντίκτυπο των μεγαλύτερων δρομολογίων.

Ωστόσο, η Fitch προέβλεψε ότι η χωρητικότητα της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων θα εξακολουθούσε να ξεπερνά την αύξηση της ζήτησης κατά περίπου 4% το 2024, ιδίως επειδή δεν είχαν επιλέξει όλα τα πλοία να αποφύγουν το Σουέζ.

Εκτίμησε ότι η ευρεία αναδρομολόγηση γύρω από την Αφρική θα μπορούσε να μειώσει την παγκόσμια χωρητικότητα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατά 10%-15%.

Στο μεταξύ η δραστηριοποίηση της δύναμης ναυτικής προστασίας υπό την επίβλεψη των ΗΠΑ στην Ερυθρά Θάλασσα έχει οδηγήσει κάποιες εταιρείες να στείλουν ορισμένα από τα πλοία τους μέσω της Διώρυγας του Σουέζ.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της ναυτιλιακής επιθεώρησης των Lloyd’s list, δανέζικος κολοσσός περιέγραψε σχέδια εκτροπής για περισσότερα από 150 πλοία σε οκτώ υπηρεσίες Ασίας-Ευρώπης, τρεις υπηρεσίες Μέσης Ανατολής και τέσσερις γραμμές του Ειρηνικού.

Από αυτά, 59 πλοία θα περάσουν από τη Διώρυγα του Σουέζ, ενώ τα υπόλοιπα θα συνεχίσουν να αλλάζουν διαδρομή μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας για να αποφύγουν τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι στην Υεμένη.

Η COSCO Shipping

Ένας από τους μεγαλύτερους παγκόσμιους κολοσσούς μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η COSCO Shipping, φαίνεται για ορισμένα από τα μεγαλύτερα πλοία της να δρομολογεί τον διάπλου τους από το Κέρας της Αφρικής προκειμένου να αποφύγει την Ερυθρά Θάλασσα.

Σύμφωνα με τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων της Lloyd’s List Intelligence, τουλάχιστον 12 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων άνω των 10.000 TEUs υπό την εκμετάλλευση της COSCO Shipping έχουν στραφεί προς τα νότια μετά το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, αν και ο κινεζικός κολοσσός δεν έχει ανακοινώσει επίσημα την αλλαγή πορείας τους.

Ένα από τα πρώτα πλοία της Cosco που άλλαξαν πορεία ήταν το Cosco Shipping Solar, χωρητικότητας 21.237 TEUs, το οποίο έστριψε απότομα νότια στην Αραβική Θάλασσα στις 17 Δεκεμβρίου, κατά τη διάρκεια του πλου του.

Από τον Πειραιά

Σε σταθερά θετικό πρόσημο, παρά τις γεωπολιτικές προκλήσεις, διαμορφώθηκε σε επίπεδο 11μήνου η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων από το λιμάνι του Πειραιά και συγκεκριμένα από τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων που διαχειρίζεται τις προβλήτες δύο και τρία.

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η Cosco Shipping Ports, τον Νοέμβριο του 2023 διακινήθηκαν συνολικά από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (PCT) 362 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια έναντι 359,8 χιλιάδων τον ίδιο μήνα του 2022, αύξηση κατά 0,6%.

Μεταξύ Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2023 η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων παρουσίασε αύξηση κατά 6% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2022. Συνολικά διακινήθηκαν 4,206 εκατ. εμπορευματοκιβώτια το δεκάμηνο του 2023, έναντι 3,969 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2022.