Skip to main content

Το «Fit for 55» ανεβάζει τα κόστη για Αδριατική και Κρήτη

Alexandros Michailidis / SOOC

Οι ακτοπλόοι υπολογίζουν την επιβάρυνση ανά δρομολόγιο από το 2024 και μετά

«Χαρτί και μολύβι» έχουν πάρει οι ακτοπλόοι για να υπολογίσουν το επιπλέον κόστος που θα προκύψει στις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής, εν όψει της εφαρμογής του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Ρύπων στη ναυτιλία από την Ε.Ε.

Κύκλοι της ακτοπλοΐας επεσήμαναν στη «Ν» ότι αυτή τη στιγμή εξετάζονται όλα τα σενάρια προκειμένου να μειωθεί – απορροφηθεί και να επιμεριστεί το επιπλέον κόστος που θα προκύψει από την εφαρμογή του ΣΕΔΕ.

Για να γίνει κατανοητή η διαφορά αυτή στο λειτουργικό κόστος, αυτή ισούται με ένα 10% με 15%, ανάλογα με το ύψος της τιμής των δικαιωμάτων που θα ισχύει το 2024.

Σε απόλυτους αριθμούς σήμερα το επιπλέον κόστος υπολογίζεται σε 1,7 εκατ. ετησίως ανά πλοίο στις γραμμές της Κρήτης.

Πώς θα καλυφθεί

Όπως αναφέρουν πηγές της ακτοπλοΐας στη «Ν», εξετάζονται όλα τα πιθανά σενάρια προκειμένου να καλυφθεί η διαφορά.

Στέλεχος ακτοπλοϊκής εταιρείας τόνισε στη «Ν» ότι για ένα επιβατηγό πλοίο στη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο που καταναλώνει περίπου 40 τόνους καύσιμο το δρομολόγιο, αν υπολογίσεις τις 365 ημέρες τον χρόνο, η εταιρεία μόνο για το πλοίο αυτό το 2024 θα πληρώσει 1.700.000 ευρώ.

Πρόσθεσε επίσης ότι με την εφαρμογή του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Ρύπων κατά 100% από το 2027 το κόστος αυτό θα ανέλθει στα 4.300.000 ευρώ για ένα μόνο πλοίο.

Επισημαίνεται ότι οι τιμές αυτές είναι με το ύψος των δικαιωμάτων που πληρώνονται και ισχύουν σήμερα.

Ήδη εδώ και τρία χρόνια όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες με πλοία χωρητικότητας 5.000 κόρων και άνω που δραστηριοποιούνται σε λιμένες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι υποχρεωμένες να μετράνε και να καταγράφουν σε συγκεκριμένο ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό σύστημα το πετρέλαιο που καταναλώνουν σε κάθε διαδρομή.

Σύμφωνα με παλαιότερη έρευνα του ΙΟΒΕ, η εφαρμογή της δέσμης «Fit for 55» θα οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των λειτουργικών εξόδων της επιβατηγού ναυτιλίας, στην περίπτωση που δεν γίνουν οι κατάλληλες προσαρμογές στον στόλο και στις υποστηρικτικές υποδομές των λιμένων.

Το 2026 η υποχρέωση της ακτοπλοϊκής αγοράς του συνόλου των δικαιωμάτων εκπομπής συνεπάγεται συνολικό κόστος 169 εκατ. ευρώ.

Όπως έχει τονιστεί από το ΙΟΒΕ, η κάλυψη της επιπλέον δαπάνης, λόγω της δέσμης «Fit for 55», αναμένεται να επιβαρύνει τις τιμές των εισιτηρίων από 5% το 2024 έως 30% το 2026, γεγονός που αναμένεται να οδηγήσει σε υποχώρηση της ζήτησης για ακτοπλοϊκές υπηρεσίες.

Ποια πλοία αφορά το μέτρο

Το μέτρο σχετικά με την ακτοπλοΐα αφορά μόνο πλοία κατηγορίας Α, χωρητικότητας 5.000 κόρων και άνω, που δραστηριοποιούνται στις διεθνείς γραμμές αλλά και σε νησιά με περισσότερους από 200.000 κατοίκους.

Σημειώνεται ότι για τη χώρα μας μετά από απόφαση του Συμβουλίου υπουργών θαλασσίων μεταφορών της Ε.Ε. έχει δοθεί εξαίρεση από τον κανονισμό έως 31 Δεκεμβρίου 2029 για τα ακτοπλοϊκά πλοία που είναι δρομολογημένα σε λιμένες νησιών με λιγότερους από 200.000 κατοίκους.

Το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης προβλέπει σταδιακή ένταξη των πλοίων των εταιρειών με το 40% των εκπομπών τους από το 2024, με 70% το 2026 και με 100% από το 2027 και μετά.

Αυτή τη στιγμή το ETS καλύπτει τις εκπομπές CO2 (διοξειδίου του άνθρακα), ενώ τις εκπομπές CH4 (μεθανίου) και N2O (οξειδίου του αζώτου) από το 2026.

Πηγές της ακτοπλοϊκής αγοράς ανέφεραν στη «Ν» ότι εν όψει των επιδράσεων της δέσμης προτάσεων «Fit for 55» οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις συγκεκριμένες γραμμές θα έχουν αυξημένο λειτουργικό κόστος, αφού θα πρέπει να πληρώνουν για τον κάθε τόνο πετρελαίου που καταναλώνουν το διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν.