Skip to main content

Επιστροφή στα ιστία για χάρη του περιβάλλοντος

Το Neoliner, το οποίο θα κινείται με πανιά, προβλέπεται να πιάνει ταχύτητα 11 κόμβων / RMK MARINE

Σε φάση κατασκευής πρωτοπόρο ro-ro πλοίο που θα κινείται κυρίως με πανιά

Με στόχο να κατασκευαστεί το πρώτο μικρό φορτηγό πλοίο στον κόσμο με κύρια πρόωση τα πτυσσόμενα ιστία, πραγματοποιήθηκε στο ναυπηγείο της RMK Marine στην Τούζλα της Τουρκίας η τελετή κοπής χάλυβα.

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι οι προσπάθειες για μηδενικές εκπομπές οδηγούν τις εταιρείες να επιστρέφουν εκ νέου στα ιστιοφόρα εμπορικά πλοία, ωστόσο το συγκεκριμένο πλοίο αποτελεί ένα τεχνολογικό επίτευγμα έως ότου οριστικοποιηθούν σε διεθνές επίπεδο τα εναλλακτικά καύσιμα.

Σημειώνεται ότι τo πρώτο εμπορικό πλοίο που αντικατέστησε τα σκάφη με ιστία ήταν το ατμόπλοιο North River, που αργότερα έγινε γνωστό ως Clermont και κατασκευάστηκε από τον Robert Fulton το 1807, στη Νέα Υόρκη.

Τον Φεβρουάριο του 1912 οι Λονδρέζοι γνώρισαν το Selandia, ένα πλοίο που μπορούσε να τρέξει μέσα στο νερό χωρίς πανιά ή καπνοδόχους.

Σχεδιασμός για 12 χρόνια

Το έργο σχεδιασμού του νέου roro πλοίου Neoliner διήρκησε 12 έτη, καθώς έφερε σε επαφή ένα ευρύ φάσμα τεχνικών και οικονομικών εταίρων, με στόχο τη μείωση της εκπομπής διοξειδίων του άνθρακα κατά περισσότερο από 80% σε σύγκριση με τα συμβατικά πλοία παρόμοιου μεγέθους.

Το πλοίο, μήκους 136 μέτρων, έχει δύο αναδιπλούμενους ανθρακονημάτινους ιστούς SolidSail ύψους 76 μέτρων, θα κινείται κυρίως με τα πανιά του, επιφάνειας 3.000 m2.

Επίσης, για τους λιμενικούς ελιγμούς και την ακρίβεια της υπηρεσίας το πλοίο θα είναι εξοπλισμένο με μια βοηθητική μηχανή, γεννήτριες με αποθειωμένο πετρέλαιο MGO (marine gas oil) και τρεις εγκάρσιους προωθητήρες.

Κάθε εξάτμιση θα είναι εξοπλισμένη με επιλεκτική καταλυτική μείωση (SCR) για την καταστολή των εκπομπών NOx. Θα έχει δυνατότητα φόρτωσης 1.200 γραμμικών μέτρων ή 265 εμπορευματοκιβωτίων 20 ποδών. Το μέγιστο φορτίο του θα είναι 5.300 τόνοι.

Επίσης, θα μπορεί να φιλοξενεί 12 επιβάτες σε έξι δίκλινες καμπίνες, εκτός από τα 13 μέλη του πληρώματος.

Το ro-ro πλοίο της Neoline Armateur πρόκειται να τεθεί σε υπηρεσία τον Ιούνιο του 2025 και θα εκτελεί υπερατλαντικό δρομολόγιο με μηνιαία εναλλαγή λιμανιών μεταξύ Saint-Nazaire, SaintPierre-et-Miquelon, Βαλτιμόρης και Χάλιφαξ. Ο σχεδιασμός του προβλέπει ταχύτητα 11 κόμβων (έναντι 15 κόμβων σε ένα συμβατικά προωθούμενο σκάφος).

Έχει προβλεφθεί ότι ο διάπλους του Ατλαντικού θα απαιτεί οκτώ ημέρες, μία ημέρα μεταξύ Saint-Pierre και Χάλιφαξ και τρεις ημέρες μεταξύ Halifax και Βαλτιμόρης.

Οι δυνατότητες

«Το Neoliner είναι ένα ιστιοφόρο ro-ro που έχει σχεδιαστεί για να επιδείξει τις δυνατότητες της ναυτιλίας φορτίων με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Αυτή είναι μια σημαντική μέρα για όλα τα μέλη της ομάδας Neoline, καθώς γινόμαστε μάρτυρες της πολυαναμενόμενης συγκεκριμένης έναρξης της κατασκευής του πρώτου Neoliner», δήλωσε ο Jean Zanuttini, πρόεδρος της Neoline Armateur, που θα εκμεταλλευτεί το πλοίο σε υπερατλαντικό δρομολόγιο από το 2025.

«Μετά από αρκετούς μήνες λεπτομερών μελετών, που πραγματοποιήθηκαν σε πλήρη συνεργασία μεταξύ των ομάδων της RMK Marine, της Mauric, της Chantiers de l’Atlantique και του Bureau Veritas, εισερχόμαστε σε μια συναρπαστική περίοδο που θα δει το πλοίο να κατασκευάζεται μέρα με τη μέρα», πρόσθεσε.

Μετά την πρώτη κοπή του χάλυβα αυτή την εβδομάδα, αναμένουν να τοποθετήσουν το πρώτο μπλοκ το πρώτο εξάμηνο του 2024. Η καθέλκυσή του έχει προγραμματιστεί για το τέλος του 2024 και η λειτουργία του τον Ιούνιο του 2025.

Οι CMA CGM, ADEME Investissement, Corsica Ferries και Louis Hardy SAS, είναι μεταξύ των επενδυτών της εταιρείας Neoline.

Ήδη πολλές μεγάλες γαλλικές εταιρείες, όπως οι Renault Group και Michelin, είναι μεταξύ των πρώτων πελατών του ιστιοφόρου φορτηγού πλοίου.