Skip to main content

Παραμένουν οι κίνδυνοι στη Μαύρη Θάλασσα

Συνεχίζεται το εμπόριο ουκρανικών σιτηρών, παρά τα περιστατικά με bulk carriers που απειλήθηκαν από νάρκες

Μετ’ εμποδίων συνεχίζονται οι διελεύσεις των bulk carriers μέσω του νέου θαλάσσιου διαδρόμου που έχει στήσει η Ουκρανία για τις εξαγωγές σιτηρών, εν μέσω ανησυχητικών περιστατικών, κατά τα οποία πλοία φέρεται να απειλήθηκαν με νάρκες.

Στις 15 Οκτωβρίου, το product tanker «Ali Najafov», τουρκικής ιδιοκτησίας, ήρθε αντιμέτωπο με έκρηξη, ενώ έπλεε προς την Ουκρανία, περίπου τρία ναυτικά μίλια από το κανάλι Bystroe κοντά στη Sulina της Ρουμανίας. Οι πρώτες αναφορές έκαναν λόγο για χτύπημα του πλοίου σε θαλάσσια νάρκη.

Αυτό ήταν το τρίτο παρόμοιο περιστατικό που λαμβάνει χώρα στην περιοχή από το Σεπτέμβριο, εγείροντας ανησυχίες για την ασφάλεια των ταξιδιών των πλοίων.

MarineTraffic

«Τα εμπορικά πλοία που λειτουργούν εντός των υδάτων της Ουκρανίας αντιμετωπίζουν αρκετούς κινδύνους, που απορρέουν κυρίως από τις απειλές για τη ναυσιπλοΐα και τις εύθραυστες συνθήκες ασφαλείας», λέει στη «Ν» ο Munro Anderson, επικεφαλής Λειτουργιών της Vessel Protect, εξειδικευμένης εταιρείας ασφαλίσεων για κινδύνους πολέμου.

Σημειώνεται ότι η εν λόγω εταιρεία προσφέρει επί του παρόντος ασφαλιστική κάλυψη για ταξίδια προς την Ουκρανία.

Στις 4 Οκτωβρίου, η βρετανική κυβέρνηση προειδοποίησε για πληροφορίες που υποδεικνύουν ότι η Ρωσία ίσως χρησιμοποιήσει θαλάσσιες νάρκες για να στοχεύσει εμπορικά πλοία στη Μαύρη Θάλασσα.

«Είναι γνωστό ότι υπάρχουν νάρκες στην περιοχή και γίνεται κατανοητό ότι οι διελεύσεις με το φως της ημέρας είναι υποχρεωτικές για τον μερικό μετριασμό αυτού του κινδύνου», σημειώνει ο Anderson.

Ο εκπρόσωπος της Vessel Protect παρατηρεί πάντως σημαντικό ενδιαφέρον από τους εμπορικούς φορείς για τη λήψη ουκρανικών φορτίων σιτηρών, στο πλαίσιο του νέου «διαδρόμου». Αυτό, διότι, όπως λέει, τα παράκτια κράτη διενεργούν εκτεταμένες επιχειρήσεις καθαρισμού από νάρκες για να εξασφαλίσουν την ασφαλή διέλευση των πλοίων.

O ίδιος εκτιμά ότι οι όγκοι των φορτίων θα παραμείνουν σταθεροί, χωρίς να σημειώσουν αρκετά μεγάλη αύξηση, έως ότου ενισχυθεί η εμπιστοσύνη της αγοράς και επικρατήσει σταθερότητα στην περιοχή μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.

Προορισμοί φορτίων

Τα ταξίδια, πάντως, συνεχίζονται κανονικά στον διάδρομο. Σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε με τη «Ν» η πύλη εντοπισμού πλοίων και ναυτιλιακών αναλύσεων MarineTraffic, το bulk carrier «Doro» αναμένεται να φτάσει στην Οδησσό στις 20 Οκτωβρίου, ενώ στο Τσορνομόρσκ αναμενόταν χθες το «Eleen Neptune» και το «True Harmony» είναι προγραμματισμένο για τις 19 Οκτωβρίου.

Καμία άφιξη δεν είναι ακόμη στο πρόγραμμα αυτές τις ημέρες για το Γιούζνι.

Πληροφορίες από ουκρανικές βάσεις δεδομένων καταδεικνύουν πως, από τις 16 Σεπτεμβρίου έως και τις 16 Οκτωβρίου, αφίχθησαν στα λιμάνια της χώρας 31 πλοία για τη μεταφορά σιτηρών.

Έρευνα που εκπόνησε ο οίκος VesselsValue για λογαριασμό της «Ν» φανερώνει πως κατά το εξεταζόμενο διάστημα αναχώρησαν φορτωμένα συνολικά 14 πλοία, έξι από την Οδησσό, πέντε από το Γιούζνι και τρία από το Τσορνομόρσκ. Σε αυτά περιλαμβάνονται και δύο που αναχώρησαν από εκεί την πρώτη ημέρα του Σεπτεμβρίου.

Με βάση τα ίδια στοιχεία, τα περισσότερα φορτία (τέσσερα) κατέληξαν στην Ισπανία, δύο στην Αίγυπτο και από ένα σε Ηνωμένο Βασίλειο, Ισραήλ, Βουλγαρία, Πορτογαλία, Βέλγιο, Ρουμανία, Σιγκαπούρη και Ιταλία.

Στα 14 αυτά πλοία συγκαταλέγονται και δύο τα οποία ανήκουν σε ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία, ενώ ένα ακόμη της ίδιας ιδιοκτησίας έφτασε στην Οδησσό στις 15 Οκτωβρίου, με βάση τη MarineTraffic.

Στα ύψη ασφάλιστρα και ναύλα

Σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα έχουν αναρριχηθεί, όπως έγραψε η «Ν» την περασμένη εβδομάδα, τα ναύλα και τα ασφάλιστρα για τα πλοία που ταξιδεύουν στην Ουκρανία. Για παράδειγμα, ένα bulk carrier, τύπου handysize, αποκομίζει υπερτριπλάσια έσοδα στη spot αγορά, εν συγκρίσει με τα ναύλα που προσφέρονται στις «mainstream» διαδρομές.

Αντίστοιχα, η αύξηση στα ασφάλιστρα των επίμαχων πλοίων αγγίζει το 2,5% – 4%, ενώ στα ίδια επίπεδα κινείται και η άνοδος στην ασφάλιση των φορτίων.